Raksts

Digitālā kultūra un digitalizācija: jauna domāšana, jaunas iespējas

Svens Funds (Sven Fund) aicina mainīt savu domāšanu, lai pavērtu iespējas jauniem uzņēmējdarbības modeļiem

Sven Fund presenting at FBF 2017

Grāmatu izdošanas evolūcija

Līdzīgi kā citi, kas ir pamatīgi iedziļinājušies grāmatu izdošanas un tehnoloģiju pasaulē, es ar aizrautību vēroju tehnoloģiju inovāciju ietekmi uz grāmatu izdošanu. E-grāmatu lasītāju parādīšanās, negaidītais audiogrāmatu popularitātes pieaugums un sarežģītās Amazon un izdevēju attiecības ir spēlējušas nozīmīgu lomu nozares attīstībā.


Tomēr, iespējams, visbūtiskākās izmaiņas iepriekšējā dekādē ir bijušas tās, ka lasītājs mazākā mērā grāmatas uztver kā taustāmu produktu, jo tās vairs nav mūsu mediju patēriņa centrā. Tagad, digitālās kultūras laikmetā, cilvēki vairāk domā tādās kategorijās kā “saturs”.


Pirms iedziļināmies, ko šīs uzskatu izmaiņas nozīmē plašākai grāmatu izdošanas nozarei, vispirms ir svarīgi saprast, ko mēs apzīmējam ar “digitālo kultūru” un ar ko tā atšķiras no “digitalizācijas”.

Uzskatu izmaiņas

Ar digitalizācijas procesu uzņēmējdarbības modelis joprojām galvenokārt ir balstīts uz drukātiem materiāliem — izdevējs pārveido jau pieejamo drukāto saturu, lai tas būtu pieejams digitālā platformā, piemēram, elektroniskai lasīšanai, un vienkārši pārdod to jaunā formātā. “Digitālas kultūras” kontekstā saturs tiek izveidots digitālā formātā un paver daudzas iespējas pilnīgi jauniem uzņēmējdarbības modeļiem.


Principā šī digitālās publicēšanas stratēģija ir vairāk pielāgota mūsu tehnoloģiju ietekmētajam laikmetam, un varētu sagaidīt, ka izdevēji aizrautīgi to izmantos savā uzņēmējdarbībā. Tomēr digitālā kultūra vairāk jāapskata kā domāšanas veids, nevis tehnoloģija — un ja izdevēji to plašāk izmantos, tad vispirms viņiem jāuzlabo savas inovāciju pārvaldības prasmes.

Two women looking at iPad


Patiesībā ar šodien pieejamām tehnoloģijām saturu var atjaunināt, digitāli atkārtoti izplatīt un pat atkārtoti izdrukāt pēc pieprasījuma.

- Svens Funds (Sven Fund), fullstopp

Ir divu veidu izdevēji: tie, kuri ik pa laikam maina savu uzņēmējdarbību, un tie, kuri pretojas inovācijām, kamēr tās nav kļuvušas par plaši lietotu risinājumu. Pieeja var būt proaktīva vai reaktīva. Joprojām ir izdevēji, kas neorientējas digitālajās lietās, — iespējams, viņiem ir piekļuve digitāliem produktiem un viņi pārzina to priekšrocības, tomēr viņi pilnībā neizmanto digitālās kultūras iespējas.


Paturot to prātā, var droši pieņemt, ka izdevēji vispusīgi neizmanto to nozarē pieejamās tehnoloģijas. Un līdz ar to viņi līdz galam neizprot, kāda varētu būt grāmatu izdošanas tehnoloģiju kopējā ietekme uz viņu darbību.


Cilvēki, kas publicēšanas nozarē cīnās, lai izmantotu saturu kā dinamisku koncepciju, ir tie paši cilvēki, kas turpina uzskatīt grāmatas par taustāmiem, vienreizējas lietošanas produktiem, kas vienreiz tiek nodrukāti un izplatīti un pēc tam tiek pārnesti uz citu platformu. Patiesībā ar šodien pieejamām tehnoloģijām saturu var atjaunināt, digitāli atkārtoti izplatīt un pat atkārtoti izdrukāt pēc pieprasījuma.


Tāpēc mums ir jāiedrošina vairāk izdevēju uzņēmumu izmantot digitālo perspektīvu. Tā varēs kapitalizēt iespējas, ko piešķir dinamiska satura pārvaldība un digitālā drukas tehnoloģija.

Young woman reading book on train

Digitālā perspektīva

Digitālā perspektīva sniedz izdevējiem iespējas nākotnē veidot mazas tirāžas un pasūtījumus pēc pieprasījuma. Proaktīvāka publicējamo īpašumu dzīvescikla pārvaldība sniedz iespējas maksimāli palielināt sava satura komerciālo vērtību, kā arī padara to pieejamāku klientiem.


Tajā pašā laikā, ja grāmatu veidotāji ir investējuši digitalizētā ražošanā, viņiem var būt nozīmīga loma savu izdevēju motivēšanā un vadīšanā, lai tie domātu par digitālo perspektīvu un ieviestu efektīvus procesus, kuros vispirms tiek piedāvāts digitāls produkts, nodrošinot uzņēmējdarbības modeļus inovāciju īstenošanai.


Kā redzams, inovācijas grāmatu izdošanā nav vienpusējs pasākums. Daudz ticamāk, ka to varētu panākt ar nepārtrauktu, trīspusēju grāmatu izdevēju, grāmatu iespiedēju un tehnoloģiju nodrošinātāju sadarbību.

Autors Sven Fund


Svens Funds (Sven Fund) ir uzņēmuma “fullstopp” dibinātājs un rīkotājdirektors. Uzņēmums konsultē akadēmiskas izdevniecības, sniedzot stratēģiskus norādījumus par daudziem jautājumiem — sākot no vadības maiņas līdz uzņēmumu apvienošanai un iegādei. Svena uzņēmums ne tikai strādā ar pasūtītājiem, piemēram, poligrāfijas uzņēmumiem un izplatītājiem, bet arī uztur kontaktus starp akadēmiskām bibliotēkām un izdevniecībām.

Saistīti risinājumi

Izpētiet vairāk

Atklājiet digitālās drukas transformējošo spēku

Sazināties ar mūsu komandu