Gali Tibbon photographs child inside an inflatable ball at a Serbian funfair using the Canon EOS M5

Mirkļa tveršana ar Gali Tibonu (Gali Tibbon)

Fotožurnāliste, dokumentālā fotogrāfe un Canon pētniece Gali Tibona ir apceļojusi visu pasauli, dokumentējot cilvēkus un kultūras. Pēdējais ceļojums viņu aizveda uz mazu SPA pilsētiņu Vraņska Baņu, kas atrodas Serbijā. Mēs viņu notvērām, lai atklātu viņas personisko fotografēšanas filozofiju — par to liecina maģiskie mirkļi, kurus var redzēt attēlotus viņas zīmīgajās fotogrāfijās, — un lai uzzinātu, kā viņai veicās, pirmoreiz izmēģinot EOS M5

Sekojot maģiskajam

Runājot ar Gali Tibonu par fotografēšanu, bieži vien dzirdēsit viņu pieminam vārdu “maģisks”. Viņas noslēpumaini bijīgā un smalkā fotografēšanas brīnuma sajūta ir viņu vienmēr pavadījusi kopš 14 gadu vecuma, kad viņa sava vectēva grāmatu plauktā atklāja savu turpmāko dzīvi izmainošu fotogrāfiju 1956. gada žurnāla Life Magazine gadagrāmatā.

“Es redzēju šo neticamo melnbalto graudaino attēlu kustībā — tas bija satriecoši. Līdz tam es nezināju, ka fotogrāfija var būt citāda un var atšķirties no ierastā ģimenes Kodak mirkļa vai ceļojumu ainavām. Tā bija dzīva! Pārsteidzoši! Tā mani iedvesmoja nopirkt lietotu, varbūt pat ļoti lietotu, tomēr savu pirmo filmu kameru Canon AE1, un es pieteicos fotokursos Izraēlas Jeruzalemes muzejā, kur iemācījos apstrādāt filmiņas un izgatavot fotogrāfijas. Visu savu kabatas naudu es iztērēju par filmiņām un ķimikālijām savai mazajai mājas laboratorijai — un es nekad nenoguru skatīties, kā paplātēs maģiski attīstījās mani melnbaltie attēli.”

“Kamera kā maģisks kompass mani aizved uz vietām, kur tā vēlas doties, un es tai sekoju!”

Sekojot šai maģijai, Gali ir devusies daudzos fotografēšanas ceļojumos apkārt pasaulei, dokumentējot dažādus cilvēkus, kultūras un ticības. Tomēr viņa skaidro, ka dokumentālā fotogrāfija ir vairāk nekā tikai “jauku fotoattēlu izveide”.

“Dokumentālā stāstā realitāti ir grūti pārvērst nekustīgos divdimensiju fotoattēlos. Tajā tiek stāstīts par gaismu, smaržu un skaņām, par emocijām cilvēku acīs. Lai iegūtu lielisku fotoattēlu, man visi šie elementi ir jāapvieno. Brīdis, kad tas izdodas, ir maģisks, bet tas ir arī smags darbs un garīgs izaicinājums. Bieži vien ir valodas barjera, bet es jūtu cilvēku sajūtas un enerģiju, un ir pārsteidzoši, ka mēs varam sazināties ar smaidiem, žestiem un lauzītu angļu valodu.”

“Šī enerģija man jāpārvērš fotoattēlos — lai es varētu dalīties šajā pieredzē ar tiem, kuri nav bijuši ar mani.”

Mirklis

Apskatot Gali Serbijā uzņemtos attēlus, var redzēt, ka viņai ir ķēriens dalīties ar šo netveramo enerģiju — pat ar nepazīstamu kameru. Viņas stāsts sastāv no ielu fotogrāfijas, portretu fotogrāfijas un mākslas fotogrāfijas, un tas parāda intīmus un neatkārtojamus mirkļus pilsētas iedzīvotāju dzīvēs. Saskaņā ar Gali fotografēšanas filozofiju maģija slēpjas tajos mirkļos, kas ir šeit un tagad, tomēr viņa skaidro, ka tā nav vienkārša lieta.

“Kā fotogrāfei man jāiejūtas konkrētajā vietā un jāpanāk, lai cilvēki man atļautu ielūkoties savās dzīvēs uz dažām minūtēm, stundām vai dienām. Mainīgajā pasaulē ir jānotver “šeit un tagad” sajūta — gaistošie mirkļi ir jāfiksē, pirms tie ir pazuduši. Bet vispirms ir jāpārvar Kodak mirklis. Kad cilvēki ierauga kameru, viņi instinktīvi pozē — viņi izslienas, izriež krūtis un izveido fotografēšanai atbilstošu sejas izteiksmi. Viņi to ir iemācījušies bērnībā, kad nedrīkstēja izniekot filmiņas kadrus. Es to nevēlos, bet es vienmēr uzņemu šos fotoattēlus, jo tie noņem spriedzi. Un šis Kodak mirklis ir jāpārvar, lai varētu sākt pa īstam uzņemt fotoattēlus.”

“Cilvēki arī domā, ka viņi zina, ko uzņemat, tomēr viņi nezina, kas notiek fotogrāfa prātā vai kas iekrīt viņa acīs, kad viņš ir kameras otrā pusē; viņi nezina, kādu detaļu gribu uzņemt vai kādu mirkli es gaidu.”

“Laimīgā kārtā jo ilgāk esmu kādā sabiedrībā, jo atraisītāki cilvēki kļūst, un es varu sākt uzņemt tādus kadrus, kādus vēlos. Ikviens, ko satiku Vraņska Baņā, bija tik laipns un draudzīgs un tik ļoti gatavs sadarboties, lai tiktu fotografēts, — pat aitas! Tāpēc es varēju uzņemt ko patiešām patiesu.”

“Es uzņēmu aitu gana fotoattēlu — bijušais futbolists, kurš tagad visu dienu pavada uz lauka, lasot avīzes un runājot ar aitām, — uzreiz pēc lietus. Bija pārsteidzoša gaisma, bet aitas bēga prom, tāpēc aitu gans teica, lai tās apstājas, un tās tiešām sastinga, un es varēju tās nofotografēt. Šķita, ka viņam ir tālvadības pults to kontrolei!”

Gali Tibonas fotogrāfija ar aitu ganu un viņa aitām, izmantota bezspoguļu kamera EOS M5

“Un lejā pie upes bija krāšņa sabiedrība, kurā galvenokārt bija vīrieši, kas šķita pilnībā netraucēti — cilvēki, kuri ir viņi paši ar attieksmi “dzīvo un ļauj dzīvot citiem”.” Man tas šķita fantastiski. Izģērbušies līdz peldbiksēm un rādot savus ķermeņus neatkarīgi no tā, kādā formā tie ir, — viņi spēlēja domino, peldējās un sauļojās no dienas vidus līdz saulrietam. Un viņiem bija lieliska humora izjūta — spēcīgie puiši ar pašu veidotiem tetovējumiem visi viens otru ķircināja.”

“Kameras EOS M5 diskrētie izmēri bija lieliski šādiem kadriem, jo es nevēlējos izskatīties apkrāvusies ar aprīkojumu kā G. I. Joe. Tas nepievērsa man kā fotogrāfei tik lielu uzmanību un bija mazāk mulsinoši maniem fotografēšanas objektiem. Es varēju iet ārā un izbaudīt, ka esmu vienkāršs cilvēks ar fotoaparātu, kas spēlējas ar gaismu un rada mākslu, kamēr viņi dabiski nodarbojās ar savām lietām.”

Gali Tibonas fotogrāfija ar diviem serbu vīriešiem, kas spēlē domino, izmantota EOS M5

Šādos radošuma mirkļos Gali jūt, ka rodas kas maģisks...

“Kad visi elementi kādā mirklī apvienojas — kompozīcija, cilvēku iezīmes, gaismas strēle, kas krīt uz kādas sejas, un man ir pareizais objektīvs un esmu pareizajā vietā, ar vienu klikšķi varu uzņemt šo 1/60 sekundes daļas mirkli. Kad šīs lietas apvienojas — tas ir maģiski.”

“To var sajust uzņemšanas laikā — tas ir intuitīvi un emocionāli. Tu kaut ko atrod, dejo tam apkārt kā bite ap puķi, mēģinot notvert tā patieso būtību.”

“Lai iegūtu perfekto kadru, izmēģinu dažādus kadrus — ar digitālo kameru to var darīt, lai redzētu, vai esat uz pareizā ceļa (ne tā kā ar filmiņām!). Tomēr, kamēr fotoattēlu neesmu redzējusi uz lielā datora ekrāna, es nezinu, vai man ir izdevies! Galu galā tas ir process, kurš ir izgājis caur tevi pašu. Lai gan ir brīnišķīgi, ka darbi tiek izstādīti galerijās un muzejos un ka cilvēki kolekcionē tavus darbus, radošais process “šeit un tagad” ir maģisks — un tas ir vēl svarīgāks par galarezultātu.”

Kamera — vai tā ir mīlestība no pirmā acu uzmetiena?

Gali pirmā reakcija uz bezspoguļu kameras izmantošanu fotografēšanai Vraņska Baņā bija aizdomas, bet tā mainījās, kad viņa paņēma rokās kameru EOS M5 un sāka to izmantot.

“Kad es to pirmoreiz ieraudzīju, tā tiešām izskatījās pārsteidzoši — it kā kāds būtu samazinājis manu EOS 5D Mark III! Man patika tās dizains, tā bija pamatīga — dabiski iegūla manā plaukstā, un arī visas pogas un ripas bija pareizā vietā. Tā noteikti nav tāda, kādu es iedomājos bezspoguļu kameru, kurai parasti ir plakans un plāns korpuss bez satveršanai paredzētas vietas un skatu meklētāja.”

“Un to nebija sarežģīti izmantot. Es varēju iestatīt kameru ar tām pašām funkcijām, kas ir manai kamerai 5D Mark III, — ātri vien es biju savā komforta zonā. Es varēju ar to rīkoties intuitīvi, nepārtraucot radošo procesu, un priecājos, ka kamera dara to, ko es vēlos.”

Gali Tibonas fotogrāfija ar mazu bērnu mijkrēslī pie upes, izmantota bezspoguļu kamera M5

“Kvalitāte ir lieliska ar bagātām krāsām un patīkamiem ādas toņiem. Tā ir pavisam neliela kamera, bet ar to no JPEG failiem var izgatavot reklāmas plakātus un var uzņemt arī RAW formātā. Arī nepārtrauktā uzņemšana ir diezgan apbrīnojama — tā tiešām uzņem 7 kadrus sekundē, kā tas ir teikts!”

“Man īpaši patika papildu ripa ekspozīcijas kompensācijai, tā ir lieliski novietota, tāpēc uzņemšanas laikā varu izlemt, kādu ekspozīcijas līmeni vēlos, vienlaikus nepārtraucot koncentrēšanos un neatraujot acis no kadra. Un elektroniskais skatu meklētājs ir īpaši labs, jo, uzņemot vertikāli, visi dati tiek attiecīgi pārvietoti un man nav kā parasti jāšķielē, mēģinot sāniski nolasīt ekspozīciju!”

Turklāt viņai patika elastīgās kadrēšanas un fokusēšanas iespējas, kas pieejamas gan izmantojot elektronisko skatu meklētāju, gan grozāmo skārienekrānu:

“Es nekad nebiju domājusi, ka fotografēšanai izmantošu ekrānu, bet kameras EOS M5 noliecamais skārienekrāns sniedz daudz vairāk iespēju uzņemt no dažādiem leņķiem — tas ir ļoti ātrs un ērts, lai pārvietotos izvēlnēs. Skārienekrāna automātiskās fokusēšanas sistēma ir patiešām brīnišķīga!”

“Es varu iekadrēt un pēc tam ar īkšķi vilkt fokusēšanas zonu vēlamajā virzienā, joprojām skatoties elektroniskajā skatu meklētājā, un man nav jāveido jauna attēla kompozīcija vai jāfiksē fokuss vienā vietā un pēc tam jāmaina kadrs.”

Gali īpaši iespaidoja kameras kompaktie izmēri:

EOS M5, iespējams, ir maza, bet tā ir spēcīga! Ir tik patīkami, ka ar šādu kompaktu kameru var iegūt tik labu attēlu kvalitāti. Tā izpilda gandrīz visu to pašu, ko mana EOS 5D Mark III, un es varu izmantot tos pašus objektīvus, tomēr tā ir ļoti diskrēta.”

“Arī Bluetooth funkcijas ietveršana ir gudrs gājiens — es varu saglabāt savienojumu ar tīklu un kameru, izmantojot savu viedtālruni, tāpēc līdzi nav jāņem vadi un dators. Es varu doties strādāt ar tālruni un kameru un visu izdarīt pati.”

“Arī portretu uzņemšanai ir noderīgi, ka ir gan elektroniskais skatu meklētājs, gan ekrāns, jo ar īkšķi varu kontrolēt fokusu, joprojām runājot ar fotografējamo objektu. ”

“Mūsdienās neviens fotožurnālists nevēlas tikt pārsteigts bez kameras, tādējādi nokavējot svarīgus notikumus, — bet EOS M5 ir mazāka par manu zibspuldzi, tāpēc to varu vienkārši paņemt līdzi uz filmām vai atvaļinājumā un joprojām varu uzņemt darba stila fotoattēlus. Tā ir portatīvā EOS kamera, kuru esmu gaidījusi!”

EOS M5 ir tik maza, bet ar to var paveikt tik daudz!”