Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Fotografēšana Kubas ritmos

Sāra Karona (Sarah Caron) ir franču fotožurnāliste no Parīzes. Pēc izglītības iegūšanas viņa aizceļoja uz Kubu un 1994. gadā uzņēma ikoniskas bildes, ar ko sākās viņas profesionālās fotogrāfes karjera. Kopš tā laika viņa kā brīvmāksliniece ir izpildījusi dažādus pasūtījumus Āfrikā, Dienvidamerikā, Āzijā un Tuvos Austrumos, fotografējot dažādiem žurnāliem, tostarp Time un Paris Match, kā arī šajā laikā iegūstot daudz balvu un arī stipendijas par plaši izstādītiem darbiem. Mēs viņu satikām Kubā, kur viņa atpūtās pēc intensīvas modes fotogrāfiju uzņemšanas, kurā izmēģināja kameru EOS M5, lai lūgtu viņai nedaudz pastāstīt par savu karjeru un pieeju lielisku fotogrāfiju uzņemšanai.

Pirmie soļi

Vispirms mēs Sārai vaicājām, kas viņu pirmoreiz piesaistīja profesionālas fotogrāfes dzīvei, neskatoties uz to, ka viņas pusaudžu gadu sapnis bija kļūt par profesionālu baletdejotāju.

“Mani vienmēr jau kopš ļoti agras bērnības piesaistīja bildes. Vecāki mani mēdza ņemt līdzi uz muzejiem, lai apskatītu ievērojamu gleznotāju darbus, kuri, manuprāt, daudzējādā ziņā bija sava laika fotožurnālisti. Bet es mīlēju arī baletu, un pusaudžu gados es domāju, ka varētu kļūt par klasiskā baleta dejotāju. Tas bija tad, kad pirmo reizi apmeklēju Kubu — kā Alīsijas Alonso baleta skolas audzēkne Havanā. Galu galā tā bija mana aizraušanās ar vēsturi, kas patiešām iedvesmoja manu fotografēšanas ceļojumu. Kamēr gatavoju maģistra darbu par literatūru un Spānijas un Dienvidamerikas civilizāciju, es atklāju Kristīnas Garsijas Rodero (Cristina García Rodero) darbus — pārsteidzoša spāņu fotogrāfe — viņas grāmatā Okultā Spānija (Espana Oculta). Pēc tam es biju pārliecināta, ka fotografēšana ir tas, ko vēlos darīt, un man nekad nav bijuši nekādi jautājumi vai domas par citas profesijas izvēli.”

Sāra Karona fotografē jaunu sievieti ar tetovējumiem, izmantojot kameru EOS M5

Atgriešanās

Sāras fotogrāfijām ir raksturīga atgriešanās tajās pašās vietās...

“Mana profesionālas fotogrāfes karjera sākās pēc tam, kad biju atgriezusies Kubā 1994. gadā un uzņēmu fotogrāfijas. Tas bija vairāk nekā pirms 20 gadiem. Kad vien man ir iespēja, man patīk atgriezties vietās, kurās iepriekš esmu strādājusi. Tiek ietaupīts daudz laika, ja jau zini intīmas lietas par kādu vietu un tās cilvēkiem. Un atgriešanās man ne tikai sniedz iespēju fotografēt izmaiņas, kuras laiks ieviesis attiecīgajā vietā, bet ļauj arī sīkāk izpētīt informāciju par attiecīgo sabiedrību un tās cilvēkiem — tā manās fotogrāfijās tiek atainota dziļāka izpratne par šo kultūru. Laba vietas pārzināšana palīdz arī daudzos citos noderīgos veidos, piemēram, es zinu, kur palikt un kā pārvietoties. Pateicoties maniem biežajiem Kubas apmeklējumiem, mana spāņu valoda ir tik ļoti uzlabojusies, ka daudzi kubieši netic, ka esmu francūziete!”

Sāras pirmajā profesionāli veiksmīgajā Kubas projektā var redzēt Kristīnas Garsijas Rodero melnbaltās fotogrāfijas ietekmi. Arī tā bija melnbalta. Mēs jautājām par viņas radošo procesu, kas slēpjas aiz melnbaltās vai krāsu fotogrāfijas, un par emociju notveršanas mākslu...

“Tas bija drīzāk praktisks nevis īpaši radošs iemesls, kas ietekmēja manu lēmumu pirmo dokumentālo fotogrāfiju projektu par Kubas laivotājiem uzņemt melnbaltu. Toreiz nebija digitālās fotogrāfijas, un es strādāju ar filmiņām, tāpēc man pašai bija jāattīsta negatīvi un jāgatavo fotogrāfijas — ar melnbaltiem materiāliem bija vienkāršāk strādāt. Tagad, kad tas ir personisks projekts, es izvēlos melnbaltas vai krāsu fotogrāfijas atkarībā no tā, ko savos attēlos vēlos paust. Bet es nevaru to noformulēt — tā, šķiet, ir intuitīva reakcija uz attiecīgo tēmu. Piemēram, es turpinu savu darbu par migrāciju — tēmu, pie kuras strādāju daudzus gadus, — ar melnbaltām fotogrāfijām. Un, protams, ja man ir žurnāla pasūtījums, es jautāju, ko viņi vēlas, un attiecīgi rīkojos.”

“Atklāti sakot, nezinu atbildi uz jautājumu, kā es notveru emocijas. Es vienkārši pavadu laiku kopā ar cilvēkiem viņu vidē, kas, manuprāt, palīdz izveidot nepieciešamo saikni. Protams, ārkārtīgi liela loma tajā ir gaismai, tāpēc ir jābūt ļoti pacietīgai — īstā mirkļa sagaidīšana var aizņemt ilgu laiku.”

Varavīksne pār mitru ielu, fotografēta ar Canon bezspoguļu kameru EOS M5

“Bet dažkārt — jo īpaši pasūtījumu laikā — ja nav labas gaismas, piemēram, visu laiku līst, sarežģītie apstākļi ir jāpārveido par kaut ko interesantu, un tas tiešām ir izaicinājums. Turklāt, strādājot par fotožurnālisti, ātri jāpielāgojas bieži vien nepastāvīgām situācijām un bez gaismas ir jāapsver arī daudzi citi varianti.”

Sāras jaunākais uzdevums bija modes fotogrāfiju uzņemšana Kubā, kas bija pilnīgi atšķirīgs darbs, salīdzinot ar tāda veida dokumentālajām fotogrāfijām, kuras viņa ir uzņēmusi Palestīnā un Afganistānā, tomēr Sārai atšķirības ir mazākas nekā jūs varētu iedomāties.

Sāra Karona fotografē modeli modes fotogrāfiju uzņemšanas aizkadrā, izmantojot kameru M5

“Līdz šim esmu uzņēmusi modi Pakistānā un Kubā, kur tas ir veids, kā paust savus sapņus par pārmaiņām. Dizaineri abās vietās izmanto savu radošumu, lai nestu tam pamatā esošo politisko vēstījumu — es domāju, ka no šāda skatu viedokļa raugoties, nav tik lielas atšķirības no fotoreportāžām konflikta zonās. Abās šajās situācijās labā fotogrāfijā ir jānodod informācija, kā arī noteiktā mērā emocionāli jāaizkustina skatītājs. To es cenšos panākt kā fotožurnāliste un arī savās modes fotogrāfijās.”

Ielās

Havanas ielas aina, fotografējusi Sāra Karona ar Canon M5

Tāpat kā uzņemot brīnišķīgi atklātus kadrus par to, kas notiek aiz kadra modes fotografēšanas laikā, izmantojot kameru EOS M5, Sāra ar to izgāja arī Havanas ielās. Mēs jautājām, kas nepieciešams labam ielu fotogrāfam un kāda kamera viņam būtu jāizmanto.

“Šajā projektā es vēlējos iejusties ceļotāja ādā, kad viņš meklē skaistus un pārsteidzošus attēlus. Es domāju, ka šāda veida ielu fotografēšanai nepieciešama ieinteresēta vērošana, lai pamanītu interesantās un unikālās ielu ainas, un jābūt arī straujam un ar spēju ātri iekomponēt un uzņemt kadru. Parasti ir iespēja uzņemt tikai vienu kadru! Ir svarīgi arī netraucēt cilvēkus, kas dodas savās ikdienas gaitās. Tāpēc izmantotajam rīkam būtu jābūt mazam, diskrētam un ātram — tieši tādam, kāda ir kamera EOS M5. Tai ir arī papildu priekšrocība, jo var uzņemt augstas kvalitātes RAW failus, ko var izmantot profesionālos nolūkos.”

Havanas fotogrāfija no jūras naktī, uzņemta ar kameru EOS M5

“Man bija patīkami strādāt ar kameru EOS M5. Es ilgi gaidīju, līdz Canon izgatavoja tādu kameru kā šī — vieglu, mazu, ātru un tajā pat laikā jaudīgu. Liela priekšrocība bija arī kameras EOS M5 lieliskā daudzpusība. Es to izmantoju dažādās situācijās, piemēram, modes fotogrāfiju uzņemšanai, reportāžām, ielu fotogrāfijām, arhitektūrai un ainavām, iegūstot lieliskus efektus dažāda apgaismojuma apstākļos. Es pat pamanījos to izmantot, lai izveidotu attēlu impresionisma gleznu stilā ar jūras uzņēmumu naktī. Tāpēc kopumā esmu izveidojusi lieliskas attiecības ar kameru EOS M5!”