A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESTIVĀLU FOTOGRAFĒŠANA

Roka izcilību fotogrāfs Bārts Hēmskerks (Bart Heemskerk) par festivālu sajūtu notveršanu

“Mūzika ir mīlestība un fotogrāfija ir rīks,” saka holandiešu mūzikas fotogrāfs Bārts Hēmskerks Viņš fotografē lielākos mūzikas festivālus un koncertus Eiropā un ir iemūžinājis tādus slavenus izpildītājus kā Niks Keivs, Lana Del Rey un Dua Lipa, līdz beidzot saņēma apskaužamo piedāvājumu fotografēt grupu The Rolling Stones.

Šovasar, mūzikas kaisles dzīts, Bārts dosies tūrē, kurā fotografēs 40 festivālus. Šeit viņš dalās ar savu iedvesmojošo stāstu un sniedz padomus, kurus varat izmēģināt, fotografējot šīs vasaras brīvdabas notikumus ar savu kompaktkameru.

“Bērnībā vienmēr klausījos radio un ierakstīju mūzikas topu pārraides. Vēlāk ar tēvu devos uz koncertiem un iemīlējos festivālu notikumos brīdī, kad 15 gadu vecumā apmeklēju Pinkpop festivālu Nīderlandē,” stāsta 33 gadus vecais fotogrāfs.

Dažus gadus pēc pirmā festivāla apmeklējuma Bārts aizņēmās fotokameru Canon EOS 400D (Canon EOS 800D priekštecis). Viņš ātri vien saprata, ka kamera ļauj izbaudīt festivālus vēl vairāk, fotografējot gan pūlī notiekošo jautrību, gan arī uzņemot radošus kadrus no pasaules labākajiem dzīvajiem koncertiem.

Kādu laiku pavadījis, brīvprātīgi fotografējot mūzikas pasākums un veidojot portfolio, Bārts izlēma pamest skolotāja darbu, lai pievērstos fotogrāfa karjerai. “Desmit gadus pēc sava pirmā festivāla apmeklējuma es atgriezos festivālā Pinkpop ar pasūtījumu fotografēt holandiešu grupu Kensington, kuru iepazinu, sākotnēji piedāvājot fotografēt par brīvu apmaiņā pret iekļūšanu citos grupas koncertos,” stāsta Bārts. Nākamajā gadā viņš saņēma zvanu, kuru nekad nebūtu gaidījis, — no starptautiskajām roka leģendām The Rolling Stones ar lūgumu fotografēt viņus.

“2014. gadā The Rolling Stones devās turnejā un pamanīja mani internetā, jo bija meklējuši fotogrāfus Nīderlandē. Viņi sazinājās ar Pinkpop festivāla rīkotājiem un vaicāja par mani. Tas bija sirreāls mirklis!”

The Rolling Stones uzaicināja Bārtu fotografēt grupas Eiropas turneju, piešķirot fotogrāfam aizkulišu piekļuvi dažiem no pasaules slavenākajiem mūziķiem. “Turnejā pavadītais laiks ar The Rolling Stones bija kā laiks, kas pavadīts kopā ar ģimeni,” saka Bārts. “Mēs daudz jokojāmies. Visjautrāk bija strādāt ar Kītu [Ričardu]. Ar viņu varēja tā smieties. Man bija jāfotografē tikšanās ar faniem un aģentiem; man tika piešķirta piekļuve visai teritorijai, un es varēju iet, kur vien vēlējos — būt aizkulisēs vai uz skatuves. Es biju daļa no komandas un ieturēju maltītes kopā ar visiem, gāju uz skaņas pārbaudēm utt.”

Bārts uzturēja kontaktu ar The Rolling Stones arī pēc turnejas un pievienojās viņiem vēl vienā turnejā 2017. gadā.

Saistīti raksti
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESTIVĀLU FOTOGRAFĒŠANA

Kostīmi, saule un rokenrols: 10 padomi festivālu fotografēšanai

Festivālu fotogrāfs Bens Morse (Ben Morse) atklāj, kā uzņemt rokzvaigžņu cienīgas mūzikas festivālu fotogrāfijas un kāpēc kompaktā Canon PowerShot SX740 HS varētu būt perfekta festivālu kamera.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

BALLĪŠU FOTOGRAFĒŠANA

Esiet radošāks, fotografējot ballītes

Vai vēlaties notvert ballīšu un svinību prieka satraukumu? Uzziniet, kā šos priecīgos mirkļus uzņemt radošos veidos.

Atrodiet gaismu un strādājiet ar to

“Nekad nevar zināt, kāds būs apgaismojums, un tā ir viena no aizraujošākajām lietām, strādājot par koncertu fotogrāfu. Vienkārši jāstrādā ar to apgaismojumu, kas pieejams,” saka Bārts.

Lai pilnībā izmantotu gaismas sniegtās iespējas, Bārts iesaka pārvietoties, nevis stāvēt vienā vietā. “Ja gaisma spīd no augšas un apspīd cilvēka seju, tā izskatīsies citādāk no kreisās puses, nekā stāvot viņam tieši priekšā vai atkāpjoties dažus soļus atpakaļ,” stāsta Bārts.

“Gaisma pati sevi atkārto. Ja mūziķis stāv aiz mikrofona un es pamanu labu dzeltenu, baltu vai zilu gaismas staru, kas atkārtojas uz viņa sejas, un viņš kustas iekšā un ārā no šī stara gaismas, es izvēlos kadru, kur tas apspīd viņa seju vai spīd apkārt tai, lai iegūtu skaistu siluetu.

Ja fotografējat labi zināmu priekšnesumu, ir noderīgi apskatīties iepriekšējos dzīvos koncertus, lai izprastu, kas ir sagaidāms. “Dažreiz tu redzi, ka mūziķis otrās dziesmas laikā ielec pūlī, un tas notiek arī nākamajā koncertā un vēl citā koncertā, tāpēc vari paredzēt, ka tas notiks arī koncertā, kuru fotografē. Viss, ko atliek izdarīt, ir atrast īsto atrašanās vietu.”

Lai uzzinātu vairāk par kameras iestatījumiem un iegūtu padomus, kā uzņemt attēlus dažādā apgaismojumā, lasiet mūsu festivālu fotografēšanas padomus.

Panāciet daudzveidību ar kadrēšanu

Bārts stāsta, ka, izvēloties koncertu un mūzikas festivālu fotografēšanas veidus, “cilvēki bieži novieto objektu kadra centrā un uzņem vienveidīgus attēlus, pietuvinot kadru galvenajam izpildītājam un radot garlaicīgus uzņēmumus”.

Tā vietā Bārts iesaka dažādot kompozīciju, iekadrējot objektus attēla labajā vai kreisajā pusē. “Uzņemiet interesantu fotoattēlu ar vienu izpildītāju, izvēlieties vienu vai divus citus un uzņemiet attēlu ar plašāku skatu vai iesaistiet attēlā pūli. Ja tomēr izvēlaties iekadrēt objektu centrā, nepieciešams notvert kādu notikumu, piemēram, lēcienu vai dziedātāja plaši pavērtas rokas, vai uzņemt attēlu, kurā mūziķis skatās kamerā.”

"Jums jāmēģina notvert festivāla atmosfēru — katram festivālam tā ir unikāla."

Nepalaidiet garām koncerta galvenos mirkļus

“Mūsdienās kameras ļoti labi fokusē, tāpēc brīžos, kad izpildītājs pārvietojas turp un atpakaļ, es izmantoju automātisko fokusēšanu tā vietā, lai manuāli uzstādītu fokusu,” saka Bārts. Atlasot pareizos automātiskās fokusēšanas punktus, Bārts spēj noturēt izcilu objektu asumu pat brīžos, kad tie skrien pa skatuvi, lec pūlī vai veic ātras deju kustības.

Izmantojot kompaktkameru, piemēram, Canon PowerShot SX740 HS — noklikšķinot uz kameras aizmugurē esošās izvēlnes pogas, fotografēšanas iestatījumos var atlasīt automātiskās fokusēšanas režīmu. Izsekošanas AF režīms seko līdzi objektam, piemēram, dziedātājam, kas pārvietojas pa skatuvi — to izmantojot, var notvert darbību, nebaidoties no miglainiem kadriem.

Fotografēšanas iestatījumos var atlasīt arī attēla uzņemšanas režīmus un izvēlēties liela ātruma nepārtrauktu uzņemšanu. Tas ļauj turpināt uzņemt bildes tik ilgi, kamēr turat nospiestu slēdža pogu.

“Parasti izmantoju nepārtrauktas fotografēšanas režīmu gadījumos, ja kameras priekšā nonāk roka vai dziedātājs aizver acis,” saka Bārts. “Piemēram, izpildītāja Edija Vedera (Pearl Jam) lēciens ilgst tikai sekundi, bet tu vēlies paspēt to notvert. Savukārt, ja fotografē dziedātāju-dziesmu autoru vai kādu, kas spēlē klavieres, vai dziedātāju, kas vienkārši stāv aiz mikrofona, var izmantot viena kadra režīmu. Galvenais ir izvēlēties pareizo brīdi.”

Labākā kamera festivālu fotografēšanai

Daudzos festivālos, ja vien nav preses akreditācijas, aizliegts ienest lielu DSLR kameru, tāpēc ir svarīgi ņemt līdzi mazu kameru ar labu tālummaiņu, piemēram, Canon PowerShot SX740 HS, iesaka Bārts.

“Jūs stāvēsiet pūlī, tāpēc ir labi, ja kamerai ir grozāms ekrāns, kas jums ļaus uzņemt attēlus no vairākiem leņķiem. Ir noderīgi, ja kamerai ir attēla stabilizācijas funkcija, piemēram, kamerā PowerShot SX740 HS ietvertā 5 asu attēlu stabilizācija. Pasākumos jums apkārt pārvietojas daudz cilvēku, tāpēc, (it īpaši situācijās, kad kameru turat paceltu gaisā vai konkrētā leņķī) izmantojot attēla stabilizāciju, tiks novērsta kameras kratīšanās.”

Ja izmantojat kameru ar maināmiem objektīviem, piemēram, Canon EOS M50, Bārts iesaka ņemt līdzi tikai divus objektīvus. “Lai notvertu kadrus ar plašu skatu un darbības dažādu attālumu diapazonā vai fokusa attālumos, es ņemu līdzi vienu fiksēto objektīvu un vienu teleobjektīvu,” viņš saka.

Fiksētajam objektīvam, piemēram, Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, ir plašāks diafragmas atvērums, lai ielaistu kadrā vairāk gaismas un ļautu izmantot īsāku ekspozīciju, bet ar Canon objektīvu EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM varat pietuvināt un attālināt attēlu.

Kā festivālā iegūt interesantus uzņēmumus

“Es vienmēr saku, ka festivāls ir jāfotografē tā, kā to izjūt auditorija, nevis tā, kā to redz fotogrāfs,” saka Bārts. “Mūsdienās festivālos ap katru lielo skatuvi notiek aktivitātes, piemēram, ir ēdienu stendi. Jūsu mērķis ir notvert festivāla sajūtas, un katrā festivālā ir unikāla atmosfēra, kuru iemūžināt. Iespējams, jūs vēlēsities nofotografēt dzeltenu saulrietu un to vērojošus cilvēkus, kuri atpūšas un izbauda mūziku. Varbūt kāds nodarbosies ar jogu vai ap vidukli griezīs vingrošanas riņķi. Šādi mirkļi ir ļoti vērtīgi.

“Ja atrodaties panorāmas ratā vai esat uzkāpis uz kāda no pacēlājiem, no kura var pārredzēt visu festivālu, izmantojiet platleņķa objektīvu, lai iegūtu skatu uz visu festivālu. Šādos brīžos nevajadzētu izmantot tālummaiņas objektīvu, jo ar to kadrā iegūsiet tikai mazu festivāla daļu.”

Vai pēc tik daudz fotografētiem satriecošiem koncertiem Bārtam ir viena mīļākā fotogrāfija? “Domāju, ka tās ir fotogrāfijas no 2013. gada Kensington uzstāšanās festivālā Pinkpop,” viņš saka. “Tā bija mana pirmā reize, fotografējot uz skatuves tik lielā festivālā. Es joprojām izjūtu emocionālu aizkustinājumu, skatoties uz šīm bildēm. Es arī regulāri esmu turnejās ar dīdžeju Arminu van Bīrenu, un pirms pāris gadiem es uzņēmu lielisku fotogrāfiju ar viņu Ultra Music festivālā Maiami. Pēc koncerta viņš apskatīja fotoattēlu un teica: “Šī fotogrāfija apvieno visu, kas ir manī.” Kad mākslinieks tev pasaka ko tādu, tā ir ļoti īpaša sajūta, vai ne tā?”

Autors: Lūsija Fulforda (Lucy Fulford)

Saistīti produkti

Saistīti raksti



Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.

Atpakaļ uz visiem stāstiem