MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

Padomi makro fotografēšanai

Šie svarīgie makro fotografēšanas padomi palīdzēs uzņemt skaistus tuvplāna attēlus. Šeit ir viss, kas jums jāzina — no radošiem paņēmieniem un svarīgiem kameras iestatījumiem līdz pareizās Canon fotoaparatūras izvēlei.
Ārkārtīgi tuvs tuvplāns ar spilgtas krāsas lapseni, kas barojas uz laima zaļa zieda putekšņlapas.

Tuvplāna fotogrāfijas ar visdažādākajiem objektiem, sākot no kukaiņiem līdz ziediem, ēdienam un sadzīves priekšmetiem, var atklāt pārsteidzošu detalizācijas līmeni. Ar pareizo kameru un objektīvu, kā arī pareiziem iestatījumiem varat parādīt detaļas, kas nav redzamas ar neapbruņotu aci. Parasti pie minimālā fokusa attāluma makro objektīvi nodrošina 0,5–1,0 reižu palielinājumu. Iespējams, tas neizklausās īpaši iespaidīgi, bet ar 1,0 reižu palielinājumu mazi objekti kameras attēlu sensorā tiek attēloti pilnā lielumā. Pēc tam tie tiek ievērojami palielināti, kad attēlu skatāt ekrānā vai izdrukā, piešķirot fotogrāfijām pilnīgi citu perspektīvu.

Jebkas var būt jūsu objekts makro fotogrāfijā, jo jūs atklājat apslēptu pasauli un ikdienas lietas redzat citādi. Uzņemšana no ļoti tuva attāluma var būt ļoti interesanta, taču tā satur tehniskus izaicinājumus. Turpiniet lasīt, lai atklātu ekspertu padomus, kā izveidot skaistus tuvplāna attēlus un kā izvēlēties Canon fotoaparatūru makro fotografēšanai, pat ja jums ir ierobežots budžets.

Makro fotografēšanas paņēmieni

Spilgti rozā zieda tuvplāna attēls.

Dabas dzīles slēpj skaistumu, ko var atklāt tuvplāna un makro fotogrāfijās. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektīvu ar 1/1250 s, f/2 un ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Fokusēšana var būt sarežģīta, uzņemot tuvplānu, un tai ir nepieciešama ārkārtīga precizitāte, jo parasti ir mazs asuma dziļums. Canon Photo Companion lietotne ietver noderīgu rīku, kas aprēķina tuvāko un tālāko fokusēšanas punktu, asuma dziļumu un hiperfokālo attālumu atkarībā no kameras un iestatījumiem.

Klusās dabas attēliem, piemēram, ēdiena makro fotografēšanai, vislabāk ir uzstādīt kameru uz statīva vai cita atbalsta, lai tā būtu fiksēta savā vietā un neizkustētos, neradot izplūdumu. Lai nodrošinātu pilnīgu nekustīgumu, izmantojiet kameras divu sekunžu taimeri vai tālvadības pulti, lai, uzņemot kadru, nav jāpieskaras kamerai.

Pat izmantojot statīvu, pieskaršanās kamerai tieši pirms eksponēšanas un, ja izmanto DLSR kameru, atstarojošā spoguļa pagriešanās uz augšu var izraisīt vibrācijas. Laba iestatījumu kombinācija, kas pieejama lielākajā daļā Canon DSLR kameru, ir divu sekunžu taimera aizkaves izmantošana kopā ar spoguļa bloķēšanas režīmu. Šādā gadījumā spogulis pagriezīsies uz augšu divas sekundes pirms kadra uzņemšanas, nodrošinot pietiekami daudz laika vibrāciju izkliedēšanai. Šādās situācijās ir noderīga arī Canon Camera Connect lietotne, kas sniedz iespēju kameru kontrolēt no tālruņa.

Ja kamera novietota savā vietā, automātiskā fokusēšana var labi darboties, izmantojot viena punkta AF un precīzi savietojot šo punktu ar to objekta daļu, kuru vēlaties visasāko. Manuāla fokusēšana var darboties vēl labāk. Canon EOS M un visas EOS R sistēmas bezspoguļa kameras ir aprīkotas ar fokusa atzīmēšanas opciju (objektīvam jābūt MF režīmā). Ieslēdziet šo opciju, un skatu meklētājā vai aizmugurējā ekrānā tiks parādīti attēla apgabali, kas ir fokusēti, ļaujot kadrā precīzi noregulēt fokusu. Varat arī izmantot vēlamā apgabala palielinātu priekšskatījumu, lai nodrošinātu optimālu manuālo fokusēšanu. Šo pašu paņēmienu var izmantot Canon DSLR kameras aizmugurējā ekrānā, pārslēdzot uz tiešā skata režīmu.

Lieliski makro objekti visu gadu

Lai iegūtu efektīgas makro fotogrāfijas, ir jādomā par sīkām lietām. Kukaiņi, zirnekļi un bites dārzā ir lieliski fotografējamie objekti, un kopumā daba var piedāvāt daudz objektu visu gadu. No plaukstošiem ziediem pavasarī līdz bitēm un taureņiem vasarā, zelta lapām un sēnēm rudenī, kā arī sniegpārsliņām un salam ziemā — vienmēr ir kaut kas, ko fotografēt.

Telpās varat radoši izpausties ar ēdiena makro fotogrāfijām vai varat uzņemt ļoti tuvus tuvplānus ar tādiem objektiem kā krāsu zīmuļi, kuros ir daudz smalku detaļu. Lai gūtu vairāk iedvesmas par šo tēmu un uzzinātu, kā fotografēt, apskatiet iepriekš redzamo Jena Veida (Ian Wade) videoklipu par makro fotografēšanu rudenī.

Apgaismojums makro fotogrāfiju uzņemšanai

Spilgti apgaismots sarkanā kāposta tuvplāna attēls, ko uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R10.

Šis sarkanā kāposta tuvplāna attēls tika uzņemts ar pilnu palielinājumu un tika apgaismots no augšas. Fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) izmantoja kamerā pieejamo fokusa uzslāņošanu, lai saglabātu vienmērīgu fokusu visā attēlā. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/5,6 un ISO250.

Pretstatam — attēls ar tumšāku sarkanā kāposta tuvplāna attēla versiju, ko uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R10.

Sarkanā kāposta tuvplāna attēls, kas uzņemts pilnā palielinājumā, šoreiz apgaismots no labās puses un ar samazinātu intensitāti, lai izceltu kāposta līniju tekstūru un kontūras. Arī šoreiz Mets izmantoja kamerā pieejamo fokusa uzslāņošanu, lai saglabātu vienmērīgu fokusu. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/5,6 un ISO250.

Lai izceltu detaļas, mēģiniet eksperimentēt ar dažādiem gaismas avotiem, sākot no dabiskā apkārtējā apgaismojuma un gaismas atstarošanas ar baltas papīra loksnes vai kartona palīdzību un beidzot ar fotografēšanas LED apgaismojuma paneļa vai Speedlite zibspuldzes izmantošanu.

Diezgan vājš apgaismojums parasti nav problēma, ja izmanto trijkāji ziedu makro fotogrāfijām, ēdiena tuvplāniem un citiem klusās dabas objektiem, tomēr blāvs apgaismojums var radīt plakana izskata attēlus. Uzņemot telpās, varat iegūt papildu gaismu ar galda lampu vai izmantot dienas gaismu no loga. Labs risinājums ir arī fotografēšanai paredzētās LED lampas, kā arī LED makro zibspuldzes.

Progresīvāks risinājums ir zibspuldzes vai Speedlite izmantošana. Tā ne tikai dod papildu apgaismojumu, bet ļoti īsajā zibspuldzes darbības laikā arī efektīvi nofiksē kustību. Lai iegūtu maksimālu tuvplānu kontroli un apgaismojuma efektu bez ēnām, makro fotogrāfijās var izmantot Canon Macro Ring Lite MR-14EX II, kas ir saderīga ar lielāko daļu Canon makro objektīviem. Varat arī mēģināt apgaismot objektu ar spilgtu gaismu no slīpa leņķa. Tas veidos dziļas ēnas, piešķirot trīsdimensiju izskatu.

Asuma dziļuma palielināšana

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Pat ar visprecīzāko fokusēšanu un šauru diafragmas atvērumu dažkārt varat konstatēt, ka joprojām nevarat iegūt pietiekami lielu asumu no priekšpuses līdz aizmugurei. Tas ir ļoti sekla asuma dziļuma dēļ, kad fotografē tuvplānu. Dažas Canon kameras, tostarp Canon EOS R8 un EOS R6 Mark II, ir aprīkotas ar fokusa dublēšanas režīmu. Tas lieliski noder makro fotogrāfiju uzņemšanai, jo uzņem kadru sēriju, vienlaikus katrā kadrā automātiski pārejot uz citu fokusa attālumu noteiktajā diapazonā. Pēc tam rediģēšanas stadijā sērijas var sapludināt vienā attēlā, iegūstot lielāku asuma dziļumu.

Efektīva makro fotogrāfiju kompozīcija

Rozā un dzeltenas kūkas tuvplāns, ko uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R10.

Salīdzinājumā ar pilnkadra kameru, APS-C formāta kamerām, piemēram, Canon EOS R50 vai EOS R10,ir mazāks attēla sensors. Papildus tam, ka pievienotajam objektīvam tiek nodrošināts lielāks “efektīvais” fokusa attālums, tas nodrošina arī lielāku efektīvo palielinājumu, pateicoties 1,6 reižu apgriešanas koeficientam. Tās ir lieliski piemērotas nelielas objekta zonas tuvplānam, lai radītu iespaidīgu kompozīciju, piemēram, šī kūka uzņemta ar pilnu palielinājumu, apgaismota no augšas un nedaudz no aizmugures, lai pievienotu ēnu un kontrastu. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/7,1 un ISO1250.

Makro fotogrāfijā varat panākt lielisku efektu, izmantojot raksturīgo ļoti seklo asuma dziļumu. Zonas, kas ir vairāk nekā dažus centimetrus uz priekšu vai aizmuguri no fokusēšanas plaknes, attēlā kļūs ļoti izpludinātas. Tāpēc ir svarīgi domāt ne tikai par objektu, ko fotografējat, bet arī par fonu.

Foni ar diezgan viendabīgu krāsu un spilgtumu veidos vienkāršu fonu, kas var palīdzēt izolēt galveno objektu un izcelt to attēlā. Labi var izskatīties arī foni ar daudzveidīgākām krāsām un toņiem. Jebkurā gadījumā ņemiet vērā galvenā objekta un tā apkārtnes krāsas un to, cik labi tās izskatās kopā, lai uzlabotu kopējo attēlu.

Trešdaļu likums ir klasisks kompozīcijas rīks. Iedomājieties, ka attēla kadrs ir sadalīts ar divām horizontālām un divām vertikālām režģa līnijām; tās varat pievienot kamerā. Tagad mēģiniet novietot galveno interesējošo zonu virs punkta, kur krustojas divas līnijas. Šādi ar attēlu var radīt visizteiksmīgāko vizuālo efektu. Varat arī pārkāpt noteikumus un novietot galveno objektu tieši kadra centrā. Tas var labi izskatīties ar simetriskiem objektiem, kas paši par sevi veido lieliskus makro objektus.

Ziediem, lapām un citiem objektiem, kas ir nedaudz lielāki, labs kompozīcijas padoms ir pietuvināt ļoti mazu visa objekta zonu un uzņemt ļoti tuvu, detalizētu kadru.

Labākās kameras makro fotogrāfiju uzņemšanai

Ārkārtīgi tuvs gliemežvāka tuvplāns, kurā redzama spirāļu tekstūra.

Līdzīgi kā citas Canon EOS R sistēmas kameras, EOS RP ir aprīkota ar vairākām iespaidīgām makro funkcijām, tostarp fokusa atzīmēšanu un fokusa braketēšanu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 15 s, f/4 un ISO100.

Ārkārtīgi tuvs sarkana zieda tuvplāns, kurā redzamas ziedlapu detaļas.

EOS RP ir aprīkota arī ar grozāmu aizmugurējo skārienekrānu. Tas ļoti labi darbojas, uzņemot makro fotogrāfijas no sarežģītiem leņķiem, kā arī nodrošina ātru un vienkāršu fokusēšanu vispārīgiem tuvplāniem, jo varat vienkārši pieskarties priekšskatījuma attēlam vietā, kurā vēlaties automātisko fokusēšanu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/10 s, f/4 un ISO100.

Lai uzņemtu tuvplānus, nav vajadzīgas dārgas kameras un objektīvi. Makro fotografēšanai vislabākā kamera ir tā, kas jums ir pieejama. Daudzām sākuma līmeņa automātiskajām kamerām ir makro fotografēšanas režīms, kas nodrošina pat 1 cm fokusēšanas distanci, savukārt Canon PowerShot G7 X Mark III kompaktkamerai ir jaudīgāks makro režīms.

EOS kameras, kurām ir maināmi objektīvi, nodrošina lielāku elastību tuvplānu uzņemšanai, jo varat uzlikt uzdevumam ideāli atbilstošu objektīvu. Canon EOS R50 un EOS R10 ir arī grozāmi skārienekrāni, kas atvieglo fotografēšanu no radošiem leņķiem. Vienkārši pieskarieties punktam uz ekrāna, kas attiecas uz to zonu ainā, kuru vēlaties automātiski fokusēt. Tām ir arī plašākas priekšskatīšanas iespējas un fokusa atzīmēšana, lai īpaši precīzi veiktu manuālo fokusēšanu. Vēl viena šo APS-C formāta kameru priekšrocība, salīdzinot ar pilnkadra korpusiem, ir tā, ka apgriešanas koeficients efektīvi palielina maksimālo makro objektīvu 1,0 reižu palielinājumu līdz 1,6 reizēm.

Amatieriem, kuri vēlas uzņemt vēl radošāka līmeņa makro fotogrāfijas, lieliski piemērots Canon pilnkadra kameru klāsts. Piemēram, pilnkadra kamerām EOS R8 un EOS R6 Mark II sensoru lielais MP skaits sniedz iespēju saglabāt neticamu attēla kvalitāti vāja apgaismojuma apstākļos, ļaujot uzņemt tīrus attēlus pat pie augstām ISO vērtībām. Līdzīgi kā EOS R50 un EOS R10, tām abām ir fokusa dublēšanas funkcija, kas ir īpaši noderīga makro fotogrāfiju uzņemšanai.

Labākie objektīvi tuvplānu uzņemšanai

Ārkārtīgi tuvs lapas tuvplāns, kas parāda tās sarežģīto struktūru.

Līdzīgi kā jaunākie Canon makro objektīvi, RF 85mm F2 MACRO IS STM ir aprīkots ar hibrīdu attēla stabilizatoru. Tas neitralizē kustību no vienas puses uz otru, kā arī no augšas uz leju, padarot stabilizāciju daudz efektīvāku tuvplānu un makro fotogrāfiju uzņemšanas laikā. Uzņemts ar Canon EOS R un Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektīvu ar 1/40 s, f/2 un ISO800.

Ārkārtīgi tuvs taureņa galvas un spārnu tuvplāns.

Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīva 1,4 reižu palielinājums ļauj iemūžināt neticamas detaļas, piemēram, atsevišķas plēksnītes uz šī taureņa spārniem. Uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/50 s, f/4,5 un ISO3200. © Oliver Wright Photography

Daudziem objektīviem, kas tiek nodrošināti kopā ar Canon EOS kamerām, ir iespaidīgi īss minimālais fokusa attālums (MFD). Tas ietver tādu objektīvu kā Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, kas paredzēts EOS R sistēmas kamerā un kura MFD ir tikai 13 cm.

Izcili makro objektīvi ir Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM un RF 85mm F2 MACRO IS STM. Tie nodrošina 0,5 reižu maksimālo palielinājumu un ir aprīkoti ar hibrīdiem attēla stabilizatoriem. Tie koriģē nobīdi gan vertikālā, gan horizontālā plaknē, kā arī vibrāciju. Salīdzinot ar parastajiem attēla stabilizatoriem, Canon hibrīdie attēla stabilizatori ir daudz efektīvāki, fotografējot ar kameru rokās, lai uzņemtu ekstrēmus tuvplānus.

Lai iegūtu vislabāko ar makro objektīvu, Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM nodrošina savā klasē vadošo 1,4 reižu palielinājumu, kā arī ir aprīkots ar sfēriskās aberācijas vadības gredzenu, ļaujot koriģēt bokē efektu nefokusētās zonās priekšplānā un aizmugurē.

Labākie iestatījumi makro fotogrāfiju uzņemšanai

Sieviete uzņem gliemežvāka makro attēlu ar Canon kameru un objektīvu. Viņa ir ģērbusies ziemas apģērbā un balstās uz elkoņiem smiltīs.

Padomājiet par to, cik daudz detaļu varat uzņemt platleņķa ainavas kadrā. Tagad iedomājieties, ka lielāko daļu kameras attēla sensora piepildāt ar objektu, kas ir pastmarkas lielumā. Pat 0,5 reižu makro palielinājums var atklāt smalkas detaļas, kas parasti ir neredzamas ar neapbruņotu aci.

Vīrietis izmanto kameru ar lielu objektīvu, lai tuvplānā nofotografētu kukaini uz lapas.

Fotografējot kukaiņu tuvplānus, dažkārt tie var izdoties, bet citkārt neizdoties. Varat uzlabot veiksmīgo kadru skaitu, izvēloties AI Servo (nepārtrauktu) automātiskās fokusēšanas režīmu un liela ātruma nepārtrauktas uzņemšanas režīmu. Turiet nospiestu slēdža pogu, lai ātri pēc kārtas uzņemtu attēlu sēriju, tādējādi nodrošinot dažus kadrus, ko saglabāt.

Daudzām Canon kamerām ir makro fotografēšanas režīms, kas labi darbojas, tomēr, ja ar amatieru kamerām vēlas iegūt vēl radošākus tuvplāna kadrus, vislabāk pašam kontrolēt kameru. Pusautomātisko un manuālo režīmu izmantošana var atmaksāties.

Īpašu izaicinājumu rada tas, ka asuma dziļums (attālums starp tuvāko un tālāko punktu ainā, kas tiek atveidoti asi) tuvplāna fotogrāfijās kļūst ļoti mazs un pilnās makro fotogrāfijās — pavisam niecīgs. Lai palielinātu asuma dziļumu, varat pārslēgt uz Av (Diafragmas prioritātes) fotografēšanas režīmu un uzgriezt mazu diafragmas atvērumu — aptuveni no f/16 līdz f/22. Tomēr, ja vien apgaismojums nav ļoti spilgts, pareizai ekspozīcijai var būt nepieciešams lēns slēdža ātrums. Parasti tā nav problēma, ja izmantojat trijkāji.

Kukaiņu makro fotogrāfijām būs nepieciešams ātrs slēdža ātrums, lai nofiksētu kustību. Tas attiecas arī uz citiem dzīviem objektiem, piemēram, acu makro fotografēšanu. Viens veids, kā to panākt, kad izmanto arī šauru diafragmas atvērumu, ir palielināt kameras ISO iestatījumu. Tomēr, izvēloties augstāku ISO, var zaudēt smalkās detaļas un palielināt attēla troksni, un šādos gadījumos ir noderīgas pilnkadra kameru, piemēram, Canon EOS R8 un EOS R6 Mark II, iespējas iegūt attēlu ar zemu trokšņa līmeni.

Pēdējie akcenti

Canon EOS R6 kameras aizmugurējais ekrāns, kas parāda RAW fotografēšanas režīmu un iestatījumus papagaiļa galvas tuvplāna attēlam.

Daudzām Canon kamerām ir RAW kvalitātes režīms. Izmantojiet to, lai rediģēšanas stadijā iegūtu plašākas iespējas, izmantojot tādu programmatūru kā Canon Digital Photo Professional (pieejama kā bezmaksas lejupielāde). Jūs varēsiet precīzi noregulēt ekspozīcijas vērtību un baltā balansu, lai nodrošinātu optimālu spilgtumu un krāsu atveidi, nepazeminot attēla kvalitāti. Varat arī izmantot asuma palielināšanu vai filtru Unsharp Mask, lai akcentētu detaļas un pievienotu efektu, koriģējot attēla skaidrību, kontrastu, krāsu toni un piesātinājumu.

Lielākajai daļai tuvplānu un makro attēlu var noderēt neliela rediģēšana. Ja objektīva minimālais fokusa attālums neļauj pietuvoties objektam tik tuvu, kā vēlaties, nekrītiet panikā. Radoša apgriešana rediģēšanas stadijā ļauj noņemt attēla nevēlamo daļu perifērijā un saglabāt tikai to laukumu, kuru vēlaties paturēt.

Nekad nekas nav pilnīgi ideāls. Kad uzņemat makro vai tuvplāna fotogrāfijas, uzņemto smalko detaļu palielinājums akcentē visus putekļu, plankumu un citus trūkumus. Attēlu rediģēšanas programmatūras plankumu novēršanas ota vai klonēšanas rīks var tos efektīvi maskēt, kopējot spilgtuma, krāsu un tekstūras datus no apkārtējiem pikseļiem.

Jaunākās Canon Digital Photo Professional (DPP) programmatūras versijas ietver arī asuma dziļuma kompozīcijas rīku. Tas automatizē procesu, kurā tiek pārveidota attēlu kopa, kas uzņemta ar EOS R sistēmas kamerām, kurām nav fokusa dublēšanas režīma, sapludinot to vienā attēlā. Tas ir lieliski piemērots efektīvā asuma dziļuma palielināšanai tuvplāna un makro fotogrāfijās.

Cerams, ka šie padomi un paņēmieni ir parādījuši, cik viegli ir uzsākt makro fotografēšanu, kā arī iedvesmojuši pievērst uzmanību detaļām un pašam uzņemt tuvplānus.


Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)

Saistītie produkti

Saistītie raksti