PILSĒTAS FOTOGRAFĒŠANA

Svarīgi padomi urbānās vides un pilsētas fotografēšanai

Veidojiet pārsteidzošas urbānās vides un pilsētas ainas — šeit atradīsiet padomus, ieteikumus un paņēmienus, kā arī nepieciešamo iedvesmu.
Skats uz pilsētu naktī no gaisa, daudzas ēkas ir izgaismotas zem tumši zilajām debesīm ar rozā svītrām.

Pilsētas ir vietas, kurās ir daudz enerģijas un burvības. To cilvēki, ēkas, upes un dažādās ielas sniedz nebeidzamas fotografēšanas iespējas. Kāpēc gan nepaņemt kameru, nedoties ārā un neizpētīt savu tuvāko pilsētu? Esam apkopojuši svarīgus padomus, kas palīdzēs uzņemt attēlus, ar ko leposieties. Turpiniet lasīt un uzziniet, kā uzlabot kompozīciju, rīkoties, kad samazinās gaisma, un parādīt savu pilsētas stāstu.

1. Pilsētu fotografēšanas aprīkojums

Cilvēks, kas Canon EOS M50 kameru tur zemu pie zemes, lai uzņemtu pilsētu naktī.

Ja mēģināt pilsētu fotografēt naktī, bezspoguļu kameras elektroniskais skatu meklētājs var būt nenovērtējams, — tas precīzi parādīs, kā kadrs ir eksponēts, un attēls tiks atjaunināts, veicot korekcijas. DSLR kameras aizmugurējais ekrāns var palīdzēt novērtēt ekspozīcijas iestatījumus, kā arī var nodrošināt spilgtāku ainas skatu.

Canon EOS M6 Mark II uz ietves, fotografējot pilsētu naktī.

Krēslainā “zilā stunda” tieši pirms saullēkta vai pēc saulrieta ir lielisks laiks pilsētas ainu uzņemšanai. Gaisma mēdz būt sirreāla, un bieži vien ielās ir mazāk rosības. Lielākajai daļai objektīvu iestatot diafragmas atvērumu no f/11 līdz f/16, spilgti gaismas punkti tiek pārvērsti zvaigznītēs.

Pilsētas fotografēšanai var izmantot jebkuru Canon kameru, tomēr vislielāko daudzpusību sniedz kameras ar maināmiem objektīviem. Bieži vien arī piemērotāka ir mazāka kamera, jo diskrēta pieeja var palīdzēt iegūt atklātus pilsētas dzīves kadrus ar cilvēkiem to ikdienas gaitās. Canon bezspoguļu EOS M sērijas kameras, piemēram, EOS M50 Mark II, ir īpaši kompaktas un nemanāmas.

Daudzi fotogrāfi dod priekšroku 35 mm fiksēta fokusa attāluma objektīviem, jo tie ir mazi, viegli un skata lauks ir pietiekami plašs, lai kadrā ietilpinātu daudz detaļu, tomēr, salīdzinot ar īpaši plata leņķa objektīviem, tie nerada cilindra kropļojumus. Neparasti mazais Canon EF-M 22mm f/2 STM plakanais objektīvs ir lielisks — tā efektīvais fokusa attālums ir 35,2 mm, pārvēršot pilnkadra objektīva rādītājos. Canon EF-M 32mm f/1.4 STM nodrošina parastāku perspektīvu, un tā lielais diafragmas atvērums ir lieliski piemērots objektu izcelšanai uz izpludināta fona. Ja vēlaties daudzpusību, Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM ir platleņķa objektīvs ar makro funkcijām. Kompakti ir ne tikai fiksēta fokusa attāluma objektīvi — kompaktais Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM ir ļoti daudzpusīgs un piedāvā platleņķa tālummaiņu.

DSLR kameru lietotājiem piemērots vieglais Canon EOS 250D, kas piedāvā dažādos leņķos grozāmu ekrānu un lieliski uzņem neparastas, pārsteidzošas perspektīvas. Šāda funkcija ir arī lielākajai daļai citu Canon kameru, tostarp izsmalcinātajai, bet salīdzinoši kompaktajai Canon EOS 850D, kas lieliski piemērota amatieriem. Ideāli fotokameru objektīvi APS-C formāta DSLR kamerām ietver ārkārtīgi plāno Canon EF-S 24mm f/2.8 STM plakano fiksēta fokusa attāluma objektīvu un neparasti mazo Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM īpaši plata leņķa tālummaiņas objektīvu — tie abi ir lieliski piemēroti, lai kadrā ietilpinātu pat vislielākās ēkas.

Pārejot pie pilnkadra DSLR kamerām, piemēram, Canon EOS 6D Mark II, populāra izvēle pilsētas skatu fotografēšanai naktī, kameru turot rokās, ir Canon EF 35mm f/2 IS USM, jo tai ir četru pakāpju optiskā stabilizācija un liels f/2 diafragmas atvērums, kas ļauj ieplūst gaismai, kad tas visvairāk nepieciešams. Bezspoguļu kameru lietotājiem pilnkadra Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM veido jaudīgu, tomēr kompaktu kombināciju. Iespaidīgais īpaši platā leņķa objektīvs Canon RF 16mm F2.8 STM ir daudzpusīga izvēle pilsētas fotografēšanai, sniedzot iespēju uzņemt plašus pilsētas skatus un arī arhitektūras detaļu tuvplānus, pateicoties maksimālajam palielināšanas līmenim, kas ir 0,26 reizes.

2. Urbānā iedvesma

Ceļu tīkls naktī ar automašīnu lukturiem, kas veido skaidri redzamas gaismas strēles.

Ilga ekspozīcija ir lieliski piemērota, lai pārvērstu nakts satiksmi gaismas strēlēs, parastās ainas pārvēršot aizraujoši radošos attēlos. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM objektīvu ar 61 s, f/16 un ISO400. © Lorenz Holder

Visās pilsētās saplūst vēsture un kultūra, kas ietver tūkstošiem dažādu stāstu. Izpētot pilsētu, padomājiet, kuri no tās stāstiem jūs visvairāk interesē, pēc tam nedaudz iedziļinieties tajos. Ignorējiet labi zināmos skatus un mēģiniet atrast unikālu stāsta fokusa punktu, kas skatītājus ievedīs jūsu fotogrāfiju pasaulē.

Cilvēku, preču un transporta kustība lielākajā daļā pilsētu rada to pulsējošo ritmu. Lai iemūžinātu pilsētu kustībā, mēģiniet to izpētīt, ejot kājām, līdz nokļūstat intensīvā krustojumā, tad apstājieties un uzņemiet dažus kadrus no interesanta skatu punkta.

Daudzās pilsētās jauna dzīvība parādās, iestājoties vakaram. Mēģiniet uzņemt pilsētas nakts ainavas vietās ar spilgtu apgaismojumu, piemēram, Prāgas Ziemassvētku tirdziņos vai Londonas Vestendā. Lieliskus rezultātus var iegūt, uzņemot gaismas ceļus. Kāpēc gan neatrast augstu skata vietu, piemēram, tiltu vai jumta terasi, lai iemūžinātu zemāk esošo ielu?

Dažos no pārsteidzošākajiem pilsētas attēliem redzami kontrasti — vecais un jaunais, miers un nemiers vai arī dažādās pilsētas kosmopolītiskās kopienas. Mēģiniet iemūžināt savu šīs tēmas interpretāciju, piemēram, var gadīties, ka ieraugāt kādu meditējošu personu rosīgā Šanhajas parkā, varat uzņemt vēsturisku Londonas ēku, kurai blakus ir milzīgs, jauns debesskrāpis, vai Ņujorkas hipsteru kvartāla burzmu.

Pilsētas identitāti veido tās mazās detaļas. Uzņemot šīs fascinējošās iezīmes, kas bieži vien parastā skatā ir paslēpušās, var iegūt pārsteidzošus fotoattēlus. Padomājiet par Londonas greznajiem Viktorijas laikmeta ielu gaismekļiem, Parīzes metro jūgendstila staciju norādēm vai Lisabonai raksturīgajiem ietves flīžu rakstiem. Kad nākamreiz apmeklēsiet pilsētu, pievērsiet uzmanību mazām un unikālām detaļām un padomājiet par interesantiem veidiem, kā tās uzņemt.

3. Labākie kameras režīmi

Cilvēks augstpapēžu zābakos naktī iet cauri peļķei, uz slapjās ietves atspīd oranžas un zilas gaismas.

Mēģiniet izvairīties no tūristu standarta pilsētas kadriem — ir vērts būt radošam un meklēt neparastas perspektīvas, lai radītu interesantākus attēlus. Izmēģiniet fotografēšanu no ļoti zemas pozīcijas vai pat no augšas, lai uzņemtu attēlus pāri sienām un citiem šķēršļiem vai virs pūļa. Šai pieejai lieliski noder grozāmie ekrāni, kas ir daudzām Canon kamerām. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 28-70mm F2L USM objektīvu ar 70 mm, 1/60 s, f/2.8 un ISO1000. © Lorenz Holder

Ēkas sāna tuvplāns, kur redzama no augšpuses apgaismota metāla durvju plāksnīte.

Ne vienmēr jāmēģina ieraudzīt lielāku bildi. Kadri ar detaļām var pastāstīt citādu, tomēr ļoti iespaidīgu stāstu. Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 35mm f/1.4L II USM objektīvu ar 1/664 s, f/1.4 un ISO400.

Pilsētas pēc savas būtības ir rosīgas vietas, taču ir reizes, kad temps palēninās, piemēram, vēlu naktī vai ļoti agri no rīta. Šajā diennakts laikā jums nepieciešamas prasmes fotografēšanai vājā apgaismojumā. Tas nozīmē, ka jāizmanto paņēmieni ar mazu slēdža ātrumu, lielu ISO iestatījumu un stabilu kameras turēšanu.

Uzņemot fotoattēlus vājā apgaismojumā, pirmkārt, jāatceras, ka jāpārtrauc izmantot pilnībā automātiskie iestatījumi ar zibspuldzi. Var izmantot režīmu bez zibspuldzes (Flash Off) vai režīmu, kas piemērots ainai naktī, kameru turot rokās (Handheld Night Scene). Režīmā bez zibspuldzes kamerai savas iespējas būs jāizmanto citādi, lai uzņemtu attēlus bez zibspuldzes. Tas tiks panākts, palielinot jutību pret gaismu (ISO lielumu), samazinot slēdža ātrumu un atverot kameras diafragmas atvērumu.

Režīms bez zibspuldzes jāizvēlas, arī uzņemot fotoattēlus pilsētas muzejos un pasākumos, kur nav atļauts izmantot zibspuldzi vai kur zibspuldze varētu izbojāt apkārtējo noskaņu.

Daudzām Canon kamerām, piemēram, Canon EOS RP, ir režīms, kas piemērots ainai naktī, kameru turot rokās, — ar to tiek ātri iegūta četru attēlu sērija, pēc tam attēli tiek apvienoti vienā kadrā, līdz minimumam samazinot kameras izkustēšanās ietekmi. Tā kā daudzās pilsētās ir trijkāju lietošanas ierobežojumi, režīms, kas piemērots ainai naktī, kameru turot rokās, var būt jūsu paņēmiens, kā iegūt asus pilsētas kadrus naktī.

Vienmēr ir labi ņemt līdzi fiksēta fokusa attāluma objektīvu ar plašu diafragmas atvērumu, piemēram, Canon RF 50mm F1.8 STM, kas ir lieliski piemērots uzņemšanai vājā apgaismojumā. Šis nemanāmais objektīvs ir mazs un viegls, turklāt piedāvā asus attēlus. Fiksēta fokusa attāluma objektīvu plašais diafragmas atvērumu klāsts piedāvā fantastisku asuma dziļuma kontroli. Lai izmantotu šos objektīvus efektīvi, ar Diafragmas prioritātes režīmu (Av) varat kontrolēt asuma dziļumu no sekla līdz dziļam vai ar Slēdža prioritātes režīmu (Tv) varat kontrolēt, kā tiek uzņemta kustība. Vēl viena šāda veida objektīvu iezīme ir tā, ka jums ir jāpārvietojas, lai pietuvinātu objektus, jo nav tālummaiņas, līdz ar to bieži vien atradīsiet interesantākus fotografēšanas leņķus.

4. Pilsētas fotografēšanas paņēmieni

Melnbalts attēls ar debesīm, kas piepildītas ar debesskrāpjiem un augstām pilsētas ēkām.

Pārejot uz kameras vienkrāsaino režīmu, var lieliski akcentēt ēnas, gaismu un faktūru, vienlaikus noņemot krāsas, kas novērš uzmanību. Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 11-24mm f/4L USM objektīvu ar 11 mm, 1/500 s, f/8 un ISO100.

Turku tirgus iekštelpās. Lēns slēdža ātrums ir izpludinājis pūli, uzsverot ainas rosīgumu.

Pilsētas fotografēšana vienlīdz lielā mērā ietver tajā dzīvojošo cilvēku, kā arī ēku un ievērojamo objektu fotografēšanu. Uzņemts ar Canon EOS 60D (kuras pēctecis ir Canon EOS 90D) un Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM objektīvu ar 49 mm, 2,6 s, f/16 un ISO100.

Lai vienmēr būtu gatavs fotografēt, jums jāapzinās, kā mainās apkārtējā gaisma, kamēr ejat cauri pilsētai. Ja kļūst tumšāks, plānojiet palielināt ISO, samazināt slēdža ātrumu vai atvērt diafragmu. Ja kļūst gaišāks, samaziniet ISO, palieliniet slēdža ātrumu vai aizveriet diafragmu. Tādējādi jūsu kameras iestatījums būs tuvu ideālajam, kad ieraudzīsiet iespaidīgu ainu, kuru vēlēsieties uzņemt.

Lai kamerā izveidotu melnbaltus attēlus, ieslēdziet kamerā vienkrāsaino (Monochrome) attēlu stilu (Picture Style). Tā kā melnbaltā attēlā svarīgākās ir ēnas un gaisma, izmantojot vienkrāsaino attēlu režīmu, redzēsiet kontrasta saspēli. Jūsu LCD ekrānā attēls būs redzams melnbalts, bet, ja fotografēsiet RAW formātā, pēcapstrādē datorā varēsiet attēlam atgriezt krāsas.

Kad brīvo laiku pavadāt pilsētā, varat izvēlēties atkārtoti apmeklēt kādu vietu dažādos dienas laikos, lai iemūžinātu, kā mainās cilvēki un gaisma. Tikai trīs vai četri attēli, kas uzņemti ar vienādu intervālu visas dienas garumā, var dot priekšstatu par to, kā mainās pilsēta.

Fotografējot kustīgus objektus, piemēram, cilvēkus, kas iet pāri tiltam vai laukumam, ieteicams kameru turēt nekustīgi un izslēgt zibspuldzi, izvēloties ilgāku slēdža ātrumu, lai izceltu objekta kustību. Mēģinot veidot šāda veida attēlus, pievērsiet uzmanību virsmām un vietām, kur var novietot kameru, vai turiet to ar maksimālu stabilitāti. Mēģiniet eksperimentēt ar slēdža prioritātes režīmu (Tv). Pēc slēdža ātruma iestatīšanas kamera automātiski līdzsvaro ISO un diafragmas atvēruma vērtību, sniedzot jums radošas darbības iespējas.

Ja jums nepieciešama papildu palīdzība vai ieteikumi, kad neesat uz vietas, varat izmantot Canon Photo Companion lietojumprogrammu, kurā ir personalizēts saturs ar izaicinājumiem, kā arī saturs iedvesmai. Tā piedāvā visu nepieciešamo palīdzību, lai jūsu piedzīvojumus pilsētā atdzīvinātu attēlos.

Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)

Saistītie produkti

Saistīti raksti

  • PILSĒTVIDES FOTOGRAFĒŠANA

    11 padomi fotografēšanai pilsētā

    Padomi un paņēmieni, kas palīdzēs notvert pilsētas džungļu garu.

  • IELU FOTOGRAFĒŠANA

    Atkājiet, kā veidot abstraktas ielu fotogrāfijas

    Veidojiet skaistus mākslas darbus ar ikdienas motīviem, izmantojot šos vienkāršos paņēmienus sirreālu pilsētvides attēlu veidošanai.

  • PILSĒTVIDES FOTOGRAFĒŠANA

    Pilsētvides kompozīcijas padomi

    Paulas Stopkas ceļvedis izcilu ēku un pilsētas ainavu kadru iekomponēšanai.

  • IELU FOTOGRAFĒŠANA

    Ielu fotografēšanas padomi

    Svarīgi padomi, lai uzņemtu iespaidīgus ielu attēlus ar arhitektūru.