Samo Vidic

Uz viļņa ar Samo Vidicu

“Šāda kamera ir nepieciešama, ja vēlaties uzņemt šim līdzīgu materiālu.”

Uz viļņa

Ir gandrīz 02:00 naktī, ir pagājušas sešas stundas kopš fotografēšanas sākšanas, kad dūšīgs slovēņu fotografēšanas asistents vārdā Bors atskrien pie pārējās komandas un sauc: “Samo gatavojas izbraukt pa upi!”

Samo Vidic

Vēlāk mēs pie tā vēl atgriezīsimies, bet vispirms neliela atkāpe. Kāds ir šis vilnis? Ir aprīlis, un mēs stāvam Eisbahas upes krastos Minhenē, lai uzņemtu Canon stāstu “Pilsētas sērfotāji”. Kampaņas ideja bija aģentūrai J. Walter Thompson — iedrošināt cilvēkus izpētīt brīnumainas lietas, kas notiek viņiem apkārt. Šeit pilsētas vidū Samo ar Canon jauno kameru EOS-1D X Mark II uzņem trīs vispārsteidzošākos upju sērfotājus pasaulē, kas sērfo uz cilvēku izveidota viļņa.

Uzņemšana Minhenē pie Eisbahas upes

Kad Samo tika jautāts, ko viņš domā par Eisbahas upi, viņš atbildēja:

“Man patīk šī vieta. Ir forši, ka tā ir pilsētas vidū. Pavasarī un vasarā šeit jābūt lieliski. Var sērfot, atpūsties, atnākt ar bērniem uz parku, noorganizēt pikniku un skatīties sērfotājus.”

Tas izklausās idilliski — un varbūt tā arī ir svētdienas pēcpusdienā. Bet naktī ar profesionālu uzņemšanas grupu, kurai ir ierobežots laiks darbam, tas nav pikniks. Tas ir haoss. Tomēr Samo ir savā elementā. Eisbaha ir atklāta vieta. Citi sērfotāji un garāmgājēji klīst visur apkārt; kampaņai ir nofilmēta arī digitāla filma. Lai nofilmētu visu, viņam nepietiek ar atvēlēto uzņemšanas laiku — jāfilmē ilgāk; līdzīgi kā tirgojoties, lai noslēgtu darījumu. Viņš skaidro:

“Esmu sporta fotogrāfs, bet uzņemu arī portretus un dzīvesstila uzņēmumus. Es nebiju nobijies no tās daļas, kas saistīta ar spraigo darbību. Es biju vairāk noraizējies par dzīvesstila attēliem, kas mums bija jāuzņem, jo vieta nebija norobežota no citiem cilvēkiem. Es zināju, ka, ja mēs vietu atbrīvotu no visiem uz 20 sekundēm, mums šajās 20 sekundēs būtu arī jāuzņem.”

Spontānu iespēju izmantošana

Lai izmantotu spontānas iespējas, Samo ir visur, vienu mirkli iegūstot sarakstā paredzētos kadrus, nākamajā mirklī — atklājot pilnīgi jaunas iespējas. Viņu ir viegli pazīt pēc baltajiem gumijas zābakiem, kad viņš nav iebridis ledaini aukstajā upē. Samo ir pragmatisks. Ja kaut kas labi darbojas, viņš pie tā pieturas, ja nē — viņš mēģina ko pilnīgi jaunu. Viņš saka:

“Es nolēmu uzņemt divus vai trīs nedaudz atšķirīgus kadrus…fotoattēlus, kas nebija manā sarakstā. Man patīk pašam apskatīt notiekošo un, kad redzu pareizos leņķus vai kustības, parasti iegūstu ļoti labus rezultātus. Tāpēc dažkārt ir nedaudz sarežģīti uzņemt to, ko radošā grupa ir salikusi kopā. Ar viņiem ir jārunā, un, ja viss ir kārtībā, viņi atbrīvojas. Kad man ir šī brīvība, es varu lieliski veikt darbu.”

Un šī pieeja lieliski atmaksājās, viņš stāsta:

“Vispirms bija plāns uzņemt ar objektīvu EF 300 mm f/2.8L IS II USM no upes labā krasta. Bet tad es nolēmu doties uz kreiso krastu un uzņemt dažus izmēģinājuma kadrus. Es nolēmu tur palikt, jo Tao, viens no sērfotājiem, veica dažus lieliskus lēcienus kreisajā pusē.”

R6

Tieši šeit Samo uzņēma savu labāko fotoattēlu. Viņa atvērtība izpaužas arī tajā, kā viņš strādā ar cilvēkiem, vienmēr paturot prātā skaidru ideju par visu stāstu, ko viņš vēlas uzņemt.

“Uzņemšanas sākumā es runāju ar sērfotājiem. Viņi man parādīja dažus iepriekš uzņemtus fotoattēlus. Es viņiem teicu, ka mūs interesē sērfošana ar lieliskām kustībām, tomēr mēs neuzņemam specializētam sērfošanas žurnālam, tāpēc mēs strādāsim citādi. Man vissvarīgāk bija redzēt, ka sērfošana notiek pilsētā nevis okeāna vidū.”

Izturība un attieksme

Runājot par sportistiem, visi bija pārsteigti par viņu izturību un attieksmi. Jo īpaši Samo acīs izcēlās Tao:

“Viņš ir pārsteidzošs. Es būtu laimīgs, ja man visās uzņemšanās būtu šādi sportisti. Nebija nekā tāda, ko viņš nevarētu izdarīt. Viņš bija gatavs visam. Es domāju, mēs ļoti labi sapratāmies. Pēc nelielas vienas minūtes sarunas viņš zināja, ko tieši es vēlos. Viņš ir ļoti foršs puisis.”
Arī cita sērfotāja Karīna ļoti iespaidoja mūsu fotogrāfu:

“Viņa kustējās apbrīnojami, izpildīja trikus un satvēra dēli. No tilta tas izskatījās tik viegli. Kad es uzņēmu un gaidīju attiecīgo kustību, tā bija tik plūstoša. Radās sajūta, ka viņa varētu tā turpināt stundām ilgi.”

Ielēkšana

Atgriezīsimies pie Bora, Samo fotografēšanas asistenta, kas sauca: “Samo gatavojas izbraukt pa upi!”

Valdīja kopības sajūta, un mūsu fotogrāfs nevēlējās lūgt fotografējamiem cilvēkiem darīt neko tādu, ko pats nebūtu gatavs pamēģināt. Smejoties Samo saka:

“Tas bija vairāk, lai motivētu citus manā komandā. Mēs viens otru pazīstam gadiem, un es mēģināju viņus motivēt dažas dienas pirms uzņemšanas. Es zināju, ka darbs būs grūts, jo šajās piecās vai sešās stundās mums bija daudz jāizdara, tāpēc es teicu, ka, ja mēs darbu lieliski paveiksim, es iešu sērfot savās džinsu biksēs un gumijas zābakos.”

Viņš turpināja skaidrot: “Pēc tam es jutos tik atvieglots, ka viss izdevies tik labi. Jūs manā sejā varat redzēt, ka es ar visu biju ļoti apmierināts.”

Videofilmā jūs varat redzēt, ka Samo vārdi bija patiesi. Smaidot viņš saka: “Tas bija jautri. Tao teica: “Nostājies šeit,” un sāka mani stumt. Es teicu: “Pagaidi, pagaidi, puišiem jāsagatavojas uzņemt video, dod man vēl vienu minūti.” Bet īstenībā tā bija labāk — ja vēlies izmēģiniet kaut ko tādu, tas vienkārši jādara.”

Spraigas darbības uzņemšana ar EOS-1D X Mark II

Tomēr, runājot par darbu, Samo joki uz sērfošanas dēļa nav prātā. Lai tiktu galā ar mainīgo apgaismojumu no krēslas līdz tumsai, Samo bija nepieciešams nopietns aprīkojums, ar ko iegūt nepieciešamos kadrus. Šeit pie darba stājās Canon kamera EOS-1D X Mark II. Samo skaidro:

“Šāda kamera ir nepieciešama, ja vēlaties uzņemt šim līdzīgu materiālu. Tās nepārtrauktas uzņemšanas ātrums ir 14 kadri sekundē, tai ir ārkārtīgi ātra automātiskā fokusēšana, kas visu laiku darbojas, un iegūtie faili ir pārsteidzoši. Tā ir vienīgā kamera, kuru es izvēlētos.”

Lai uzņemtu šādus kadrus, Samo izmantoja 35 mm objektīvu ar f/1.4. Ar tik plašu diafragmas atvērumu viņš varēja iegūt patiešām izpludinātu fonu, saglabājot objektu perfektā fokusā, tādējādi radot gandrīz vai 3D efektu. Viņa aprīkojuma somā bija arī 70-200 mm f/2.8 objektīvs, kas ļāva, esot tālāk prom no objekta, uzņemt kristāldzidrus tuvplānus. Visbeidzot viņam bija arī uzticamais 24-70 mm f/2.8 tālummaiņas objektīvs, kas nodrošina pārsteidzošas pielāgošanās iespējas tādā grūti kontrolējamā vidē kā pie Eisbahas.

Kad viņam jautāja par viņa mīļāko kadru, viņš uzreiz zināja, kurš tas ir.

“Tas ir Tao ar tiltu aizmugurē, uzņemts ar objektīvu EF 300 mm f/2.8L IS II USM. Tajā ir nofiksētas ūdens šļakatas, viņam lecot un satverot dēli. Kad es to ieraudzīju, zināju, ka to varētu likt pie sienas.”

Gūstiet interaktīvu pieredzi, apskatot mūsu stāstu Pilsētas sērfotāji šeit.

Vairāk par fotogrāfu

Skatīt pilnu profilu