MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

Kā uzņemt neticamas bišu makro fotogrāfijas

Trīs profesionāli kukaiņu fotogrāfi dalās ar padomiem, kā pievilināt bites savā dārzā, lai varētu uzņemt to tuvplānus.
Dabas fotožurnālista Kristiana Zīglera (Christian Ziegler) uzņemts tuvplāns ar biti, barojoties uz violetiem hiacintes ziediem; fotografēts ar Canon EOS-1D X Mark III.

Bites ir neticami radījumi. Tās ir ne tikai pievilcīgas un skaistas, bet arī ļoti svarīgas mūsu planētas bioloģiskajai daudzveidībai. Bites apputeksnē savvaļas augus un kultūraugus, lai uzturētu cilvēkus un dabu, bet diemžēl tās ir apdraudētas.

“Pēdējo 20 gadu laikā daudzas bišu sugas izmirst,” saka dabas fotožurnālists un Canon vēstnieks Kristians Zīglers (Christian Ziegler), kurš uzskata, ka ir ārkārtīgi svarīgi, ka viņš pats un citi fotografē bites, lai parādītu to skaistumu un nozīmi, kā arī palielinātu izpratni par to neapskaužamo situāciju.

Bet kā jūs pats varat fotografēt bites? Tas nav vienkārši, tomēr, saņemot palīdzību, to var izdarīt pat iesācēji. Šeit Kristians un dabas makro fotogrāfiMets Dūgs (Matt Doogue) un Ingo Arnts (Ingo Arndt) sniedz padomus par to, kā izveidot kukaiņiem piemērotu vidi, lai fotografētu bites pārsteidzošos tuvplānos.

1. Izveidojiet bitēm piemērotu dārzu

Dabas fotožurnālista Kristiana Zīglera (Christian Ziegler) uzņemts tuvplāns ar biti uz vilkābeles zieda; fotografēts ar Canon EOS-1D X Mark III.

Izvēlieties vietējos augus puķupodiem un apmalēm, jo ilgtermiņā tie sniegs jums vislabākās iespējas piesaistīt bites. “Vietējie augi izplatās un aug attiecīgās vietās, un tie ir spēcīgāki nekā augi no citām vietām,” saka dabas fotogrāfs Ingo Arnts (Ingo Arndt). Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark III un Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīvu ar 1/200 s, f/22 un ISO 1250. © Christian Ziegler

Bišu viesnīca, kas izveidota, izurbjot caurumus nūjiņās un kokā; uzņēmis dabas fotožurnālists Kristians Zīglers (Christian Ziegler) ar Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM objektīvu.

Lai piesaistītu vientuļās bites, kas nedzīvo stropos, jūs varat uzstādīt “bišu viesnīcu” — būtībā koka kasti ar caurumiem tajā, kas atdarina bišu veidotās šūnas. © Christian Ziegler

Lai fotografētu bites, nav jādodas tālā ceļojumā. Ja padarīsiet dārzu pēc iespējas piemērotāku bitēm, tās nāks pie jums, sniedzot daudz iespēju uzņemt pārsteidzošas fotogrāfijas. Turklāt pasākumi, ko veicat bišu piesaistīšanai, palīdzēs tām arī attīstīties.

“Mans padoms bitēm piemērota dārza izveidei ir audzēt vietējos augus, kuriem ir daudz putekšņu un nektāra,” saka Kristians. “Tādi augi kā lavanda un salvija piesaista bites, jo tie zied ilgāk. Nepļaujiet zālienu — pat neliela pāraugusi teritorija nodrošina brīnišķīgu vidi bitēm.”

Mets saka, ka vietējie ziedi ir tie, ar kuriem bites ir barojušās gadiem ilgi. “Veiciet izpēti,” viņš turpina. “Uzziniet, kas jūsu fotografējamajam objektam garšo, kur tam patīk atrasties, uz kādiem augiem tas pārojas.”

“Lieliskas ir bišu viesnīcas,” viņš piebilst. “Tās var iegādāties veikalos vai izveidot pats, izurbjot caurumus kādā kokā.”

2. Saglabājiet pietiekamu attālumu

Atcerieties par savu drošību. Ir svarīgi cienīt bites un saglabāt pietiekamu attālumu, kamēr fotografējāt tās dabiskajā vidē, jo tās var jums iedzelt. “Ja pienāk pārāk tuvu, bites aizlido, bet var būt bīstami fotografēt bišu stropa tuvumā,” Ingo paskaidro.

Vienkāršākais veids, kā saglabāt pietiekamu attālumu, ir izmantot teleobjektīvu. Objektīvi ar lielāku fokusa attālumu, piemēram, Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, vai tālummaiņas objektīvi ar teleobjektīva sasniedzamību, piemēram, Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM vai Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, ļauj fotografēt bites, neatrodoties pārāk tuvu.

Noderīgs rīks ir arī Canon Camera Connect lietojumprogramma, jo tā sniedz iespēju kameru kontrolēt no attāluma.

Izlasiet mūsu pircēja ceļvedi, lai uzzinātu vairāk par labāko sākuma komplektu makro fotografēšanai.

3. Fotografējiet pareizajā laikā

Tuvplāns ar biti uz dzeltena zieda, tās galvu klāj ziedputekšņi; uzņēmis makro fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS 6D.

Bišu fotografēšana jums veiksies sliktāk, ja mēģināsiet tās uzņemt, kad ārā ir karsts un tās pārvietojas ātrāk, jo tad tās ir grūtāk nofotografēt. Uzņemts ar Canon EOS 6D (tās pēctecis tagad ir Canon EOS 6D Mark II) un Canon MP-S 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/125 s, f/9 un ISO 160. © Matt Doogue

Zelta stunda — uzreiz pēc saullēkta un tieši pirms saulrieta, kad zemā saule rada brīnišķīgi siltu gaismu un garas ēnas, ir lieliski piemērota bišu fotografēšanai. Tas arī ir laiks, kad bites ir lēnākas un mierīgākas, tāpēc tās ir vieglāk fotografēt. “Visaktīvākās bites ir siltā laikā,” Ingo paskaidro. “Dienas vidū problēmas rada arī ārkārtīgi spilgtā gaisma un kontrasts, kas parasti nav labs fotografēšanai. Mani iecienītākie laiki ir stunda pēc saullēkta un stunda pirms saulrieta.”

Ja dosieties ārā vēl agrāk, iespējams, bites vēl gulēs. “Dažas bites guļ uz augiem,” saka Mets. “Tās pieķeras un nekustas, tāpēc ir lieliski piemērotas, lai trenētos fotografēt un veiktu fokusa uzslāņošanu [skatīt tālāk]. Piemēram, kamenes, agri no rīta bieži vien ir sastopamas uz zariņiem. Tās vienkārši sildās un daudz nepārvietojas, tāpēc ir īstais laiks izmēģināt makro fotografēšanu.”

4. Meklējiet krāsas un tekstūras

Tuvplāns ar biti, kas saritinājusies ap sarkana zieda putekšņlapu; uzņēmis makro fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS 6D.

“Uzņemot platāka leņķa kadrus, mēģiniet ietvert nedaudz vides, lai skatītājam dotu sajūtu par vietu, kur attēls uzņemts, — mežā vai ziedu dobē,” saka Mets. Uzņemts ar Canon EOS 6D un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/160 s, f/9 un ISO 320. © Matt Doogue

Tuvplāns ar medus biti, kas iebāž galvu medus kārē; uzņēmis makro fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS 6D.

Medus kāres forma un tekstūra rada interesantu fonu, lai fotografētu medus bites darbā. Uzņemts ar Canon EOS 6D un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/40 s, f/10 un ISO 320. © Matt Doogue

Tāpat kā jebkurā fotografēšanas žanrā, jūs vēlēsities atrast īpašus elementus un apsvērt to izmantošanu, lai jūsu attēli izceltos. Augu tekstūras un kukaiņu acu ģeometriskās formas ir perfektas, un Mets iesaka meklēt košas krāsas, piemēram, sarkanos, purpura vai zilos toņus. Padomājiet par ziedu krāsām, kad pieņemat lēmumu par to, kurus bitēm piemērotus augus audzēt, vai varbūt izmantojiet krāsainu fonu savā dārzā vai uz balkona, lai būtu vieglāk fotografēt kukaiņus darbībā.

Savukārt Kristians meklē interesantus rakstus, faktūru un gaismu. “Bet mani vada kukaiņu uzvedība,” viņš piebilst.

“To uzvedība ir lieliski piemērota uzņemšanai,” piekrīt Mets. “Tas ir tas, kas veido fotogrāfiju. Varat uzņemt skudras portretu, kas ir lieliski, vai varat uzņemt skudru, kas nes citu beigtu skudru vai pārtiku atpakaļ uz skudru pūzni, un tas pilnībā izmaina fotogrāfiju. Tas maina mūsu skatījumu un mūs vairāk ieinteresē.”

5. Uzņemiet bites lidojumā

Tuvplāns ar orhideju biti, kas lido uz dzeltenu orhidejas ziedu; uzņēmis dabas fotožurnālists Kristians Zīglers (Christian Ziegler) ar Canon EF 16-35mm f/2.8L USM objektīvu.

Objektīvi ar attēla stabilizēšanu palīdz saglabāt stabilus kadrus, kad sekojat bitēm un uzņemat, kameru turot rokās. Uzņemts ar Canon EOS 5D (tās pēctecis tagad ir Canon EOS 5D Mark IV) un Canon EF 16-35mm f/2.8L IS USM objektīvu (tā pēctecis tagad ir Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ar 1/80 s, f/16 un ISO 400. © Christian Ziegler

Dažos iespaidīgākajos bišu attēlos redzams, kā kukaiņi lido, taču to uzņemšana var būt sarežģīta, jo tās ātri pārvietojas. “Lai nofiksētu kustību, jums jābūt ātram un jāizmanto ļoti īss ekspozīcijas laiks,” skaidro Ingo.

Gan Ingo, gan Mets iesaka fiksēt fokusu uz zonu, kuru, visticamāk, bite šķērsos, piemēram, ziedu. “Ar manuālo režīmu (MF) jau iepriekš fokusējiet kādu zonu un gaidiet,” saka Mets.

Lai uzņemtu bites lidojumā bez zibspuldzes, Kristians iesaka izmantot slēdža prioritātes (TV) režīmu un iestatīt ātrumu, kas nav mazāks par 1/500 s. Viņš iesaka arī iestatīt īsu ekspozīcijas laiku, uzņemot ar manuālo (M) režīmu, un pēc tam pielāgot ISO, lai līdzsvarotu ekspozīciju. “Kad neizmantojat zibspuldzi, ISO ir risinājums,” viņš saka. “Bez zibspuldzes varat izmantot ISO 8000. Esmu pat izmantojis ISO 25 600 un ieguvis labu rezultātu.”

6. Eksperimentējiet ar manuālo fokusēšanu

Dabas fotožurnālista Kristiana Zīglera (Christian Ziegler) uzņemts bites tuvplāns lidojumā uz dzeltena fona.

Ingo iesaka eksperimentēt, lai radītu vizuālo interesi. “Eksperimentējiet, jo īpaši laikā, kad mācāties, — dažkārt iegūsiet labus rezultātus,” viņš saka. “Varat izmēģināt ilgu ekspozīciju, nevis visu nofiksēt, vai mēģināt sekot lidojošam kukainim ar ilgāku ekspozīcijas laiku.” Uzņemts ar Canon EOS R3 un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/200 s, f/16 un ISO 1000. © Christian Ziegler

Tuvplāns ar desmitiem bišu, kas atrodas bišu stropā starp medus kārēm; uzņēmis makro fotogrāfs Ingo Arnts (Ingo Arndt) ar Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīvu.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīvam ir faktiskā palielinājuma attiecība 1:1, līdz ar to fotografējamais objekts reālajā dzīvē ir tikpat liels kā uz kameras sensora. Tā RF ekvivalents, objektīvs RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, nodrošina 1,4 reižu palielinājumu. Uzņemts ar Canon EOS 5DS R (tās pēctecis tagad ir Canon EOS 5D Mark IV) un Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīvu ar 1/200 s, f/16 un ISO 250. © Ingo Arndt

Mets, Kristians un Ingo iesaka eksperimentēt ar manuālo fokusēšanu. “Labāk ir izlemt, kur tieši ir fokuss uz kukaiņiem,” iesaka Ingo, kurš iesaka izmantot iestatītu manuālo fokusu, lai ātrāk varētu reaģēt uz kukaiņu kustībām. “Lielākoties ir jābūt ļoti ātram,” viņš turpina. “Iepriekš pielāgoju fokusu, atrodu pareizo attālumu un pēc tam dodos pie bitēm un pārvietoju galvu uz priekšu un atpakaļ, lai nofokusētu. Es vienmēr pārvietojos pats vai pārvietoju kameru, nevis koriģēju fokusu uz objektīvu. Tas ir daudz ātrāk.”

Lai labāk pārbaudītu fokusu, varat izmantot fokusa atzīmēšanu, kas izceļ fokusa plakni. Varat arī izmantot režīmu Live View, lai tuvinātu kadru un pārbaudītu fokusu kadra iekomponēšanas laikā. “Tas ir lielisks veids, kā rīkoties, ja vēlaties, lai objekts būtu fokusā,” saka Mets. “Vienmēr pārbaudiet visu divreiz, it īpaši ja uzņemat ar manuālo fokusēšanu.”

Izmantojot Canon Camera Connect lietojumprogrammu, varat manuāli pielāgot objektīva fokusu no sava viedtālruņa.

7. Izmantojiet izkliedētu zibspuldzes gaismu apgaismošanai

Tuvplāns ar biti uz koka galda, kuras atspulgs ir redzams ūdenī; uzņēmis dabas fotožurnālists Kristians Zīglers (Christian Ziegler) ar Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM objektīvu.

Ingo iesaka izmantot tradicionālās Speedlite zibspuldzes, izkliedējot gaismu ar softboksu, lai iegūtu atspulgus kukaiņu acīs. “Varat izmantot gredzenveida zibspuldzi, bet lielas kukaiņu acis ar gredzenveida atspulgu izskatās nedabiskas,” viņš skaidro. “Saules atspīdums būtu tikai neliels punkts.” Kristians izmanto šo taktiku arī savās fotogrāfijās. Uzņemts ar Canon EOS R3 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/320 s, f/14 un ISO 320. © Christian Ziegler

Ar lielu palielinājumu ir grūti iegūt pietiekami lielu asuma dziļumu, lai uzņemtu pilnīgi fokusētu visu kukaiņa aci. Labākais risinājums ir mākslīgais apgaismojums, piemēram, zibspuldze, kas ļauj pietiekami eksponēt, izmantojot mazu diafragmas atvērumu, lai iegūtu lielu asuma dziļumu, pietiekami lielu slēdža ātrumu, lai izvairītos no izplūduma, un mazu ISO, lai būtu tīrāks attēls.

Zibspuldze arī izmaina krāsas un ietekmē fotogrāfijas. “Lai parādītu kukaiņu acis, daudz labāk ir izmantot mākslīgo apgaismojumu, nevis dabisko apgaismojumu,” skaidro Ingo. “Dažkārt tās ir spīdīgas vai tām ir varavīksnes krāsas. Ja izmanto zibspuldzi, var iegūt vairāk krāsu.”

Ingo arī iesaka izmantot zibspuldzi no augšas, lai atdarinātu gaismu, kas nāk no saules. “Ja fotografējat ainavas režīmā, atstājiet zibspuldzi uz kameras. Portreta režīmā turiet zibspuldzi rokā, kas novietota augstāk,” viņš saka.

Varat arī novietot zibspuldzi sānos, kas met ēnas uz objektiem no sāniem, lai panāktu radošu izskatu. Neatkarīgi no iestatījumiem Mets iesaka izkliedēt zibspuldzes gaismu. “Ja to nedara, jūs iegūsiet spilgtu gaismu,” viņš saka. “Mēs vēlamies, lai gaisma būtu patīkama. Izkliedēšana noņem nomācošo kontrastu starp gaismu un ēnām.”

Daudzām Canon Speedlite zibspuldzēm ir izkliedētāji, lai gaismu padarītu maigāku, bet jūs varat izveidot pats savu, vienkārši zibspuldzes priekšpusē novietojot baltu papīra loksni.

8. Izmēģiniet fokusa uzslāņošanas funkciju

Tuvplāns ar biti, kas sēž uz rozā zieda un skatās tieši kamerā, demonstrējot seklu asuma dziļumu. Uzņēmis makro fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue).

Asuma dziļums sniedz iespēju kontrolēt, cik liela attēla zona ir asā fokusā un cik liela zona ir izpludināta, tāpēc tas ir viens no svarīgākajiem radošajiem rīkiem fotogrāfiem, jo īpaši uzņemot makro fotogrāfijas. Uzņemts ar Canon EOS 6D un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/180 s, f/4 un ISO 100. © Matt Doogue

Varat arī pārvaldīt asuma dziļumu, izmantojot fokusa uzslāņošanu, lai gan tas darbojas tikai nekustīgiem objektiem, piemēram, guļošām bitēm.

“Varat cīnīties ar gaismas trūkumu, atverot diafragmas atvērumu un veidojot uzslāņotā fokusa attēlus,” skaidro Mets. Fokusa uzslāņošana notiek, kad kamera uzņem attēlu sēriju, pārvietojot fokusa punktu katram kadram, lai no slāņiem jūs varētu izveidot fotogrāfiju. Tas sniedz iespēju izmantot īsu ekspozīcijas laiku, kā arī plašu diafragmas atvērumu, tomēr saglabāt plašu fokusa plakni bez zibspuldzes vai liela ISO.

Canon EOS R10, EOS R8 un EOS R7 kameras ir aprīkotas ar fokusa uzslāņošanas un asuma dziļuma veidošanas funkciju, kas apvieno attēlus ar uzslāņoto fokusu, gatavo attēlu pilnībā izveidojot kamerā.

Tuvplāns ar biti uz medus kāres; uzņēmis makro fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS 6D.

Lai uzņemtu izcilas makro fotogrāfijas, ir nepieciešama gadiem ilga prakse, prasme un apņēmība. Piemēram, Metam ir vairāk nekā desmit gadu pieredze šajā jomā, un tagad viņš izmanto savu platformu, lai palielinātu izpratni un sniegtu atbalstu saistībā ar vides jautājumiem. Uzņemts ar Canon EOS 6D un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/40 s, f/11 un ISO 320. © Matt Doogue

Neesiet pārāk kritisks pret sevi, ja jūsu fotogrāfijas uzreiz neizskatās tikpat iespaidīgi kā attēli šajā rakstā. Atcerieties: ir nepieciešams laiks, lai apgūtu jebkāda veida fotografēšanu. Svarīgi ir tas, ka jūs esat radošs, uzlabojat savas prasmes un uzņemat fotogrāfijas, kas jums patīk.

“Ir grūti, ja salīdzināt savas fotogrāfijas ar citu cilvēku pārsteidzošajiem kadriem, jo īpaši sociālajos tīklos,” atzīst Mets. “Tomēr, ja turpināsiet, trenēsieties un sevi izaicināsiet, iegūsiet pārsteidzošas fotogrāfijas.”



Autors: Pīters Volinskis (Peter Wolinski)

Saistītie produkti

Saistītie raksti