MONOHROMĀS FOTOGRĀFIJAS

Monohroms: vairāk nekā melnbalts

Mākslas fotogrāfs Kriss Vards (Chris Ward) skaidro, kā citāda krāsu redze viņam palīdz uzņemt attēlus, pievērošot uzmanību smalkām detaļām.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Krāsu uztvere ir spēcīgi saistīta ar emocijām. Psiholoģiskās teorijas skaidro, kā mūs ietekmē dažādas krāsas. Tas atšķiras dažādās kultūrās, taču bieži tiek uzskatīts, ka zaļā un zilā krāsa nomierina, savukārt sarkanā un oranžā krāsa stimulē un, šķiet, pat liek justies izsalkušam! Šīs idejas ietekmē to, ko mēs izvēlamies valkāt, kā mēs iekārtojam savas mājas un, runājot par fotografēšanu, kādus attēlus uzņemam.

Bet ne visi krāsas uztver vienādi. Lielbritānijā dzīvojošajam mākslas fotogrāfam Krisam Vardam (Chris Ward) ir iedzimta slimība, ko dēvē par krāsu aklumu, jo viņam ir grūtības redzēt zaļās krāsas toņus. Viņš ir atklājis, ka viņa redze ir daudz vairāk pielāgota smalku detaļu, neliela kontrasta un daudzveidīgas faktūras atpazīšanai nekā citiem cilvēkiem, kas viņam lieliski noder, specializējoties uz monohromu attēlu veidošanu.

Monohromijas būtība

Monohroms attēls ar vientuļu koku laukā, zeme un debesis ir krasā kontrastā ar dzīvžoga un koka zaru tumšajām kontūrām.

Mākslas fotogrāfs Kriss Vards (Chris Ward) bieži vien atgriežas pie tās pašas ainas, piemēram, pie šī koka, kas atrodas Anglijā, uz dienvidiem no Linkolnas, lai uzņemtu, kādu ietekmi uz attēlu atstāj debesu izskats un laukā iestādītā augu kultūra. “Šeit bija miglainas debesis bez mākoņiem un rugāji, kas palikuši pēc ražas novākšanas,” viņš saka. Kriss pāreksponēja debesis un lauku, lai iegūtu tīrāku kompozīciju. “Tukšā telpa palīdz izolēt koku, un dzīvžogs nodrošina izteiksmīgu horizontālu līniju, atdalot debesis un lauku.” Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektīvu ar 105 mm, 1/330 s, f/11 un ISO100. © Chris Ward

Bieži vien kļūdas dēļ šis termins tiek lietots pārmaiņus ar vārdu melnbalts, tomēr monohroms apraksta attēlu, kurā viss kadrā tiek parādīts ar vienas krāsas dažādiem toņiem. Tā var būt jebkura krāsa, tomēr visbiežāk tā ir pelēka vai brūna krāsa. “Attēli, ko mēs uztveram par melnbaltiem, parasti ir pelēktoņos,” Kriss skaidro, jo tie ietver visu pelēkās krāsas diapazonu. Ir atsevišķas ainas, kas īpaši labi izskatās monohromi — tās ir ainas, kuras dabiski piesaista Krisa skatienu. Tajās var būt faktūras vai ēnas, kas rada interesantu toņu diapazonu — raiba gaisma mežā, raupji raksti, kas parādās klintīs, vai viļņojošs upes ūdens.

Taču tikpat labi var izskatīties arī minimālisma stila gandrīz grafiski kadri. “Es domāju, ka patiesībā monohromie attēli ir mazāk ierobežoti nekā krāsainie, jo tie jau ir diezgan abstrakti, lai jūs varētu pārveidot attēlu, tam neļaujot izskatīties dīvaini,” saka Kriss. “Ja es ļoti pāreksponētu krāsainu attēlu, tas izskatītos šausmīgi.” Tomēr monohromu attēlu pāreksponēšana var radīt pārsteidzošu minimālisma stilu.

Monohromu fotogrāfiju uzņemšana

Melnbalts panorāmas rata tuvplāna attēls pret gaišām debesīm bez mākoņiem.

“Šajā dienā Bridlingtonas debesis bez mākoņiem bija lieliski piemērotas, lai fotografētu panorāmas ratu, nenovēršot uzmanību uz mākoņiem,” atceras Kriss. “Panorāmas rats negriezās, tāpēc varēju izmantot diezgan lēnu slēdža ātrumu. Mani piesaistīja panorāmas rata spieķi pret debesīm. Ar funkciju Picture Styles (Attēlu stils) palielinot kontrastu, varēju panorāmas ratu atdalīt no debesīm aiz tā.” Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 54 mm, 1/50 s, f/22 un ISO300. © Chris Ward

Attēls sēpijas toņos ar noliktavu rindām līdzās upei, to daudzie logi atspīd mierīgajā ūdenī.

Šīs noliktavas pie upes Bostonā, Anglijā tagad ir pārveidotas par dzīvokļiem. To nostalģiskais, rūpnieciskais izskats ir labi piemērots melnbaltajām fotogrāfijām. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 50 mm, 1/60 s, f/11 un ISO100. © Chris Ward

Kriss strādāja ar Canon EOS R6 kopā ar Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu, lai iegūtu maksimālu kadrēšanas elastību. Objektīva izvēle monohromām fotogrāfijām ir tāda pati kā krāsu fotogrāfijām, bet atšķiras kadra iekomponēšana. “Tā vietā, lai skatītāja acu skatiena virzīšanai izmantotu krāsu, izmanto gaiši izceltās vietas un kontrastu. Funkcijas Picture Styles (Attēlu stili) izvēlnē var atlasīt monohromo stilu, pēc tam izvēlnē var regulēt visas opcijas, sākot no asuma līdz kontrastam,” Kriss iesaka. “Varat arī izmantot kamerā ietverto filtru, kas maina veidu, kā kamera reaģē uz dažādām krāsām, lai viss sarkanais, zaļais, zilais, dzeltenais vai oranžais izskatītos tumšāks.” Kriss mēdz izmantot sarkano filtru, lai ainavās debesis un lapotni parādītu tumšāku, noņemot nevēlamus traucēkļus.

Ja izmantojat Canon EOS R sistēmas korpusu ar EF vai EF-S objektīvu, arī EF-EOS R ievietojamais filtra stiprinājuma adapteris sniedz iespēju izmantot ievietojamu neitrāla blīvuma (ND) vai polarizējošu filtru, lai atdzīvinātu ainavas.

Ar Canon EOS R6 uzņemtie attēli, izmantojot funkciju Picture Styles (Attēlu stili) tiks saglabāti kā saspiesti JPEG faili. Ja uzņemat RAW formātā, failos tiks saglabāts viss kameras uzņemtais datu kopums. “Priekšrocība darbam ar RAW failiem ir tā, ka tie man sniedz vairāk informācijas rediģēšanas laikā,” saka Kriss.

Ikdienā Kriss bieži vien uzņem krāsu fotogrāfijas. “Esmu runājis ar dažādiem fotogrāfiem, un šķiet, ka tiem, kam nav krāsu akluma, ir vieglāk uzņemt monohromus attēlus, ja viņi kameras displeju iestata monohromā režīmā, turpretim fotogrāfi, kuri neizšķir krāsas, dod priekšroku krāsu fotogrāfiju uzņemšanai,” viņš atzīmē.

Monohromu fotogrāfiju rediģēšana

Virs ūdens rindā pa diagonāli redzamas būnas, kas šajā melnbaltajā attēlā ir tumšas uz gaišā fona.

“Bridlingtonā bija diezgan miglaina diena, un tuvojās paisums, tāpēc būnas lielākoties bija zem ūdens,” Kriss atceras šī minimālisma stila kadra uzņemšanu, izmantojot Canon EOS R6 funkciju Picture Styles (Attēlu stili). “Slēdža ātrums bija ļoti svarīgs, jo es vēlējos, lai tas būtu pietiekami lēns, lai izpludinātu lielākus viļņus, bet tomēr pietiekami ātrs, lai radītu iespaidu par ūdeni atspīdumos bez ND filtra. Mans mērķis bija panākt minimālisma stila fotogrāfiju, ar ekspozīciju izpludinot jūru, un man tikai vajadzēja pareizi uzņemt būnas. Patiesībā koks ir ļoti tumšs, tāpēc man bija nedaudz vairāk iespēju pāreksponēt, lai izceltu vairāk detaļu. Tomēr galu galā samazināju diafragmas atvērumu līdz galam. Šis, iespējams, ir vienīgais kadrs, kuru jebkad esmu uzņēmis ar f/40.” Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 94 mm, 0,6 s, f/40 un ISO100. © Chris Ward

“Labs padoms, ko jau sen saņēmu par melnbalto fotogrāfiju rediģēšanu, bija sākumā vienmēr pavirzīt slīdni pārāk tālu,” saka Kriss. “Kad pēcapstrādes programmatūrā pārvietojat slīdni, tiek parādīts logs, kurā attēls izskatās labi. Ja jūs virzāt to tālāk, attēls izskatās slikti; ja pārbīdāt uz otru pusi, tas nav pietiekami labs,” viņš turpina. “Bet, ja sākat ar to, ka pārvirzāt to pārāk tālu un pēc tam atgriežaties, tad gala rezultāts ir praktiski vislabākais, ko varat panākt.”

Pārsteidzoši, ka krāsa var būt patiešām svarīgs rīks monohromo fotogrāfiju rediģēšanā. “Kad rediģēšanas programmatūrā pārveidojat fotogrāfiju uz melnbaltu, tā jums nodrošina piekļuvi krāsu kanālu slīdņiem,” viņš skaidro. “Tā kā rediģēšanas laikā krāsa var būt rīks, lai veidotu kontrastu, varat noteikt, kur krāsai ir šāda loma un izveidot kontrastu tonāli.”

Atkarībā no programmatūras parasti ir seši krāsu slīdņi, un katrs no tiem ietekmē citas krāsas kanāla spilgtumu. Piemēram, ainavas kadrā varat mainīt debesu un ūdens toni, pielāgojot zilos slīdņus, un augu toni ar dzelteno un zaļo slīdni. Sarkanais slīdnis var būt noderīgs, ja ir ķieģeļu ēkas, savukārt oranžais slīdnis var palīdzēt uzlabot ādas toni portretos.

“Man visgrūtākais darba scenārijs, iespējams, ir klintis blakus zālei,” skaidro Kriss. “Pārveidojot to uz monohromu attēlu, tas viss var izskatīties kā vidēja toņa biezputra, kur neviens elements neizceļas pret citu. Ja rediģēšanas programmatūrā maināt zaļā un dzeltenā kanāla spilgtumu, klintis nemainās, bet zāle kļūst gaišāka. Ziediem varat izmantot kanālus, lai atdalītu toņus dažādās auga daļās.”

Monohromu attēlu drukāšanas padomi

Krāsu attēls ar baltu tiltu, kas izgaismots tumšas koku lapotnes centrā.

Hārtsholmas lauku parks Linkolnā ir vieta, kur atradās grandioza ēka, kas 20. gs. 50. gados tika nojaukta, un kur Kriss bieži vien dodas. Šī aina radīja zināmas grūtības. “Starp apgaismojumu kokos un gaismu, kas skar gaišo tiltu, ir milzīgs dinamiskais diapazons,” saka Kriss. “Es vienmēr eksponēju tiltu un ļauju kokiem palikt ēnā, savukārt upei tuvākie koki joprojām ir ar labu fona apgaismojumu.” Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 70 mm, 1/40 s, f/11 un ISO320. © Chris Ward

Monohroms attēls ar to pašu tiltu, kas izgaismots tumšas koku lapotnes centrā, kamerā pievienojot purpursarkanu nokrāsu.

Kriss attēlu pārveidoja monohromā, izmantojot kamerā EOS R6 ietverto funkciju Picture Styles (Attēlu stili), un pēc tam pievienoja purpursarkanu nokrāsu, kas ir viena no opcijām. “Tie visi ir vienas krāsas toņi, līdz ar to attēls joprojām ir monohroms,” viņš paskaidro. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 70 mm, 1/40 s, f/11 un ISO320. © Chris Ward

Gadījumos, kad Kriss ir uzņēmis pavisam melnbaltu attēlu, viņš iestata printeri drukāšanai pelēktoņos, tomēr visbiežāk drukā krāsu režīmā.

“Es mēdzu attēliem pēcapstrādes laikā pievienot smalkas nokrāsas, un tad es parasti tos drukāju krāsainus,” viņš saka. “Es palielinu ekspozīciju aptuveni par pusi pakāpes. Tikai tāpēc, ka, skatoties uz attēlu ekrānā, tas vienmēr izskatās spilgtāks nekā tad, kad ir izdrukāts.”

Krisam patīk izmantot dalīta toņa efektu ar atšķirīgas krāsas gaišajām un tumšajām vietām. “Gaišās vietas mēdzu padarīt nedaudz siltākas, bet ēnainās — vēsākas. Tas ļoti palīdz izcelt attēlu.”

Kompakts A3 formāta printeris, piemēram, Canon imagePROGRAF PRO-300, ir lieliski piemērots, lai izveidotu augstas kvalitātes monohromās izdrukas.

Kamera gatavībā

Krāsains attēls ar rozā rožu pušķi, kas novietota uz melna papīra fona.

Kopš fotografēšanas uzsākšanas Kriss ir uzņēmis simtiem ziedu attēlu. “Lielāko daļu no tiem neviens nav redzējis, izņemot mani,” viņš atzīst, “jo tos uzņēmu trenējoties. Šis tika uzņemts dabiskajā apgaismojumā telpās uz melna papīra fona un man netipiski — ar statīvu, kas ļāva izmantot diezgan mazu diafragmas atvērumu.” Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 57 mm, 30 s, f/25 un ISO100. © Chris Ward

Monohroms viena un tā paša rožu pušķa attēls ar pielāgotiem sarkano krāsu kanāliem un pievienotu nedaudz sarkanu nokrāsu, lai tās izskatītos pavisam maigi purpursarkanas.

“Jebkuri krāsu kanālu pielāgojumi vispirms ietekmē attēlu, pirms tas tiek pārveidots par melnbaltu,” skaidro Kriss. “Ja ir samazināts sarkanās krāsas kanāls, attēlu pārveidojot melnbaltā formātā, sarkanais tiek parādīts kā tumšāka pelēkās krāsas nokrāsa. Šim attēlam esmu pievienojis arī vāji sarkanu nokrāsu, lai atveidotu rožu smalkos toņus un tekstūru un viss izskatītos dabiski.” Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 57 mm, 30 s, f/25 un ISO100. © Chris Ward

Ar ko vislabāk sākt, ja ieinteresē eksperimentēšana ar monohromo fotogrāfiju veidošanu? “Trenējieties ar ziediem,” Kriss iesaka. “Tiem ir daudz smalku faktūru un dažādas krāsas, ar kurām varat eksperimentēt. Ja jums izdodas panākt, ka ziedi izskatās dabiski monohromos attēlos — jo ļoti bieži tieši krāsa ir tā, kas nosaka zieda izskatu, — apgūto informāciju varat izmantot visam pārējam.”

Daudzas no vēstures ikoniskākajām fotogrāfijām ir melnbaltas — dramatiskās Ansela Adamsa ainavas, Dorotejas Langes empātiskie portreti vai Anrī Kārtjē-Bresona spilgtās ielu ainas. Šiem fotogrāfiem nebija krāsu akluma, viņi strādāja ar rīkiem, kas bija pieejami pirms tika iepazītas krāsu fotogrāfijas, taču viņi redzēja pasauli citādāk, novērtējot rakstus, smalkas detaļas un pelēkās nokrāsas.

Mūsdienās digitālo kameru monohromās fotografēšanas iespējas ļauj darīt to pašu — aplūkot apkārtni no cita skatu punkta un interpretēt redzēto jaunā veidā.



Autors Reičela Sīgala Hamiltone (Rachel Segal Hamilton)

Saistītie produkti

Saistītie raksti