SAVVAĻAS DZĪVNIEKI

Savvaļas dzīvnieku fotografēšana: profesionālis un amatieris izmēģina Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Dabas fotogrāfs Gajs Edvardss (Guy Edwardes) kopā ar entuziastisko amatieri Pītu Lau (Pete Lau) dalās ar svarīgiem padomiem, kā uzņemt pārsteidzošus savvaļas dzīvnieku attēlus ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
Liela pelēka pūce ar pārsteidzoši dzeltenām acīm skatās tieši kamerā fotogrāfijā, ko uzņēmis Gajs Edvardss (Guy Edwardes) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

Savvaļas dzīvnieku žanrs atšķiras no visiem citiem — katru brīdi ir iespēja atklāt neparasto, bet patiesais šī žanra skaistums slēpjas faktā, ka to var izmēģināt ikviens. Bijušais ugunsdzēsējs Pīts Lau (Pete Lau) kļuva par kaislīgu fotografēšanas entuziastu un to pierādīja šajā savvaļas dzīvnieku fotografēšanā kopā ar profesionālo dabas un ainavu fotogrāfu Gaju Edvardsu (Guy Edwardes) Vanagu saglabāšanas fondā (Hawk Conservancy Trust) Hempšīrā, Lielbritānijā.

Pīts un Gajs bija vieni no pirmajiem, kas izmēģināja Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM — vieglu superteleobjektīvu ar līdz 800 mm fokusa attālumu, kas lieliski piemērots dzīvnieku un putnu fotografēšanai no jebkuras pozīcijas, tos neiztraucējot. Tas paredzēts nopietniem amatieriem un ietver diafragmas atvēruma diapazonu no f/6.3 līdz 9, 5,5 pakāpju optisko attēla stabilizatoru un zibenīgu automātisko fokusēšanu, kas nodrošina skaidru un asu attēlu neatkarīgi no mirkļa ilguma. Objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ir izstrādāts, lai izturētu mainīgus laikapstākļus, un tā aizsardzība pret putekļiem un mitrumu ir līdzvērtīga Canon profesionālajiem L sērijas objektīviem. Tam ir arī balts atstarojošs pārklājums, kas nodrošina uzticamu optikas darbību, fotografējot karstā saulē.

“Pārsteidzošākā šī objektīva īpašība ir tā diapazons,” saka Pīts, kurš iepriekš attālu objektu uzņemšanai izmantoja Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM un RF 800mm F11 IS STM. Ir neticami, ka tam ir 200–800 mm diapazons, un iespēja izmantot tikai vienu objektīvu, lai fotografētu objektu, kas vienā mirklī var būt metra attālumā, bet pēc brīža jau 40 m attālumā, sniedz man elastīgākas iespējas nekā divu objektīvu mainīšana. Objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM nodrošina izcilus rezultātus, ļoti plašas iespējas un ir vērtīgs ieguvums, ņemot vērā tā cenu.”

Savvaļas dzīvnieku amatierfotogrāfa Pīta Lau (Pete Lau) portrets.

Pīts Lau (Pete Lau)

Pēc kalnu riteņbraukšanas negadījuma 2014. gadā Pīts tika paralizēts no krūtīm uz leju, un tagad viņš izmanto ratiņkrēslu. Neskatoties uz pastāvīgajām sāpēm, viņš atklāja aizraušanos ar savvaļas dzīvnieku fotografēšanu un tagad uztur vietni, kurā piedāvā padomus par to, kā cilvēki ar pārvietošanās palīglīdzekļiem var piekļūt brīvai dabai.

“Pirmais pārsteigums ar objektīvu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM bija tā svars jeb tā trūkums,” Gajs piebilst. “Tas ir relatīvi kompakts un ārkārtīgi viegls, ņemot vērā tā fokusa attālumu. Fakts, ka tas uzņem ar diafragmas attālumu līdz f/9, ir diezgan labs kompromiss attiecībā uz attēlu veidu, ko varat uzņemt, ņemot vērā ietaupījumu uz svaru un izmēriem.”

Gajs izvēlējās objektīvu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM savienot ar savu Canon EOS R5, savukārt Pīts to savienoja ar EOS R7. Šeit Gajs un Pīts dalās savā pieredzē par savvaļas brīnumu uzņemšanu, un, lai gan viņi izmantoja objektīvu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, lai uzņemtu plēsīgos putnus, viņu sniegtā informācija ir attiecināma uz visām radībām.

Ainavu un dabas fotogrāfa Gaja Edvardsa (Guy Edwardes) portrets.

Gajs Edvardss (Guy Edwardes)

Gajs par ainavu un dabas fotogrāfu strādā gandrīz 30 gadus. Viņš galvenokārt fotografē Lielbritānijas savvaļas dzīvniekus un dabu, bet vada arī seminārus visā pasaulē un ir nodrošinājis tūkstošiem attēlu bibliotēkām.

1. Uzņemiet dzīvnieka acu līmenī

Lielais piekūns, izpletis spārnus stāvot zālē, fotogrāfijā, ko uzņēmis Pīts Lau (Pete Lau) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

Tā kā Pīts nespēj stāvēt, nomesties ceļos vai izkāpt no ratiņkrēsla un iekāpt tajā atpakaļ, abiem bija jāatrod radošs veids, kā fotografēt putnus uz zemes, piemēram, šo lielo piekūnu. Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 800 mm, 1/1600 s, f/9 un ISO 1600. © Pete Lau

Cilvēks ratiņkrēslā tuvu zemei tur Canon kameru, kurai piestiprināts Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvs.

“Gajs ierosināja atlocīt kameras Canon EOS R7 grozāmo skārienekrānu un ieslēgt režīmu Live View,” Pīts paskaidro. “Es uzmanīgi novietoju kameru tuvāk zemei, ar otru roku to kontrolējot. Ar pret sevi pavērstu skārienekrānu es varēju uzņemt kadru.”

Gajs dod priekšroku dzīvnieku fotografēšanai to acu līmenī. “Ja objekts atrodas zālē, uz smiltīm vai ūdenī, tad es noguļos uz zemes vai fotografēju no iespējami zemākā leņķa,” viņš paskaidro. “Priekšplāns tiek jauki izkliedēts, un fons nav fokusā daudz ātrāk. Pat neliela 15–30 cm korekcija var radīt ievērojamu atšķirību attēla izskatā. Turklāt fotografējot plēsīgos putnus, tas ļauj paslēpt saites [kas piestiprinātas putna kājām].”

Pīts nevarēja nogulties uz zemes pat ar Gaja palīdzību. Par laimi, abi atrada risinājumu — Canon EOS R7 grozāmā skārienekrāna izmantošanu. “Turot kameru virs ratiņkrēsla sāniem un izmantojot ekrānu, Pīts varēja fotografēt no ļoti zema leņķa,” saka Gajs. “Viņa kamera nonāca varbūt 30 cm attālumā no zemes, un tas pilnībā izmainīja viņa attēlu izskatu.”

Pīts, kurš ir bijis aizrautīgs amatieris vairākus gadus, teica, ka parasti viņš tā nerīkojās. “Tas ir lieliski, jo tas man deva daudz lielāku elastību,” viņš saka.

2. Mainiet skatījumu, lai atrastu labāku fonu

Koku ieskautā izcirtumā divi fotogrāfi, no kuriem viens ir ratiņkrēslā, izmanto savas Canon kameras, kurām pievienots objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ir ne tikai ārkārtīgi daudzpusīgs, bet arī salīdzinoši kompakts un viegls, salīdzinot ar citiem objektīviem ar šādu tālummaiņas diapazonu, tāpēc tas ir piemērots ne tikai iesācējiem, bet arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem, piemēram, Pītam.

Liela pelēka pūce, kas sēž uz koka zara un skatās kamerā fotogrāfijā, ko uzņēmis Gajs Edvardss (Guy Edwardes) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

“Lai iegūtu interesantu fonu, nav daudz jākustas,” Gajs saka. “Pīts vienkārši pārvietoja savu ratiņkrēslu dažus centimetrus uz vienu pusi, un ar to pietika, lai mainītu fonu un iegūtu izmantojamu kadru.” Uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 600 mm, 1/640 s, f/8 un ISO 3200. © Guy Edwardes

“Pat tad, ja jums ir patiešām lielisks fotografējamais objekts, piemēram, pūce, dažkārt ar to nepietiek. Jums jādomā par fonu,” Gajs saka, paskaidrojot, ka pat maza kustība var radīt lielas atšķirības. “Objektīva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM 800 mm sasniedzamība piedāvā ļoti šauru skata lauku, tāpēc jums tikai nedaudz jānoliec ķermenis, lai pilnībā mainītu fonu.”

Pīts bija patīkami pārsteigts, ka neliela ratiņkrēsla stāvokļa maiņa ļāva viņam ievērojami uzlabot kadru kompozīciju. “Es domāju, ka ir ievērojami jāpārvietojas, bet tā nav,” viņš saka. “Sākumā es ieguvu kadrus ar pārblīvētu fonu, kur šur un tur bija redzami zari, taču, tikai nedaudz pārvietojoties pa kreisi vai pa labi, radās liela atšķirība.”

3. Izmantojiet lielāko iespējamo sasniedzamību

Āfrikas ērglis, kas nofotografēts lidojumā uz izpludināta fona. Uzņēmis Gajs Edvardss (Guy Edwardes) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

“Jo lielāks fokusa attālums, jo ātrāk fona un priekšplāna elementi netiek fokusēti, saglabājot asu fotografējamo objektu,” Gajs saka. “Turklāt jo tālāk esat no fotografējamajiem objektiem, jo mazāk iespēju, ka tos iztraucēsiet.” Uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 455 mm, 1/2500 s, f/8 un ISO 1000. © Guy Edwardes

Cekulainā karakara, kas nofotografēta lidojumā uz izpludināta fona. Uzņēmis Pīts Lau (Pete Lau) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

Objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM aptver 200–800 mm fokusa attālumu un ir lieliski piemērots fotogrāfiem, kas meklē universālu objektīvu savvaļas dzīvnieku uzņemšanai. “Kā amatieris es nevaru attaisnot īpaši paredzēta 500 mm, 600 mm un 800 mm objektīva izmaksas,” Pīts saka. “Bet objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM sniedz elastīgu fokusa attāluma diapazonu un iespēju uzņemt kadrus, ko iepriekš neesmu varējis iegūt.” Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 742 mm, 1/8000 s, f/9 un ISO 1250. © Pete Lau

Lai fotografētu savvaļas dzīvniekus, Gajs bieži izmanto Canon RF 600mm F4L IS USM objektīvu ar Canon Extender RF 1.4x pagarinātāju, bet viņu sajūsmināja objektīva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM 800 mm sasniedzamība. “Runājot par objekta fiksēšanu, objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ļoti labi sekoja objektam pat vājā apgaismojumā,” viņš saka. “Bet, uzņemot no attāluma, lieliski ir tas, ka notiek ātrāka automātiskā fokusēšana. Iedomājieties, ka fotografējat jūsu virzienā lidojošu putnu ar 800 mm objektīvu. Tas ir tālu no jums, un automātiskajai fokusēšanai ir tikai nedaudz jāpārvietojas, lai tam sekotu. Lai kadrā iegūtu tāda paša lieluma putnu ar 300 mm objektīvu, tam jāatrodas daudz tuvāk. Tas nozīmē, ka objektīva elementam ir jāpārvietojas tālāk un ātrāk, lai tas būtu fokusā. Būtībā, jo lielāks ir fokusa attālums, jo vieglāka un efektīvāka fokusēšana.”

Objektīva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM 800 mm fokusa attālums Pītam sniedza arī citas priekšrocības. “Man lielākā vilšanās nav tā, ka nespēju piekļūt objektiem pietiekami tuvu,” viņš saka. “Ja esmu uz gājēju celiņa vai takas, esmu fiziski ierobežots ar šo vietu. Ja es nobraukšu no takas, pastāv iespēja, ka es varētu izkrist no krēsla, tāpēc šis fokusa diapazons ir neiedomājami vērtīgs. Es varu piekļūt tuvāk nekā jebkad agrāk.”

Īpaši noderīgi ir savienot objektīvu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ar APS-C kameru, piemēram, EOS R7, jo tās mazākais sensors efektīvi apgriež attēlu, palielinot objektīva sasniedzamību. Objektīva diapazona 800 mm galā APS-C sensors nodrošina tādu pašu skata lauku, kā fotografējot ar 1280 mm teleobjektīvu ar pilnkadra kameru.

Gajs piebilst, ka vēl viena lieliska objektīva īpašība ir tā tālummaiņas diapazons. “Ja mēģināt debesīs atrast putnu un pietuvināt līdz 800 mm, jums būs grūti precīzi notēmēt,” viņš paskaidro. “Sāciet ar 300 vai 400 mm objektīva pietuvinājumu, lai varētu atrast objektu, pēc tam pietuviniet līdz 800 mm, lai iegūtu kadru aizpildošu attēlu.”

4. Uzņemiet ar kameru rokās, lai iegūtu lielāku elastību

Fotogrāfs Gajs Edvardss (Guy Edwardes) tur Canon kameru, kurai piestiprināts Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvs.

Gajs saka, ka, turot garu objektīvu, piemēram, Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, ir svarīgs roku novietojums. Lai nodrošinātu maksimālu elastību, viņš iesaka satvert objektīvu pēc iespējas tālākajā galā, atbalstot to ar plaukstu no apakšas un ar pirkstiem satverot priekšpusi, lai pielāgotu tālummaiņas gredzenu.

Pīters Lau (Peter Lau) tur paceltu Canon kameru, kam pievienots Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvs.

Gajs un Pīts bija patīkami pārsteigti par objektīva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM kompaktajiem izmēriem. “Parasti nevaru paņemt 800 mm objektīvu, jo tas ir pārāk liels un smags, bet RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ir neticami viegls,” Pīts saka.

Lai uzņemtu radības, kas ātri kustas, Gajs iesaka trijkāji atstāt mājās. “Uzņemšana ar kameru rokās sniedz elastību, ja ir ātri jāpārvietojas vai jāfotografē dažādās vietās,” viņš paskaidro. “Problēma rodas vienīgi tad, ja uzņemat ar smagu teleobjektīvu — šādu svaru nevar ilgi noturēt.”

Pīts parasti kā stabilizatoru izvēlas vienkāji, kas viņam palīdz tikt galā ar aprīkojuma svaru, taču Gajs viņam parādīja jaunu paņēmienu. “Ja es saliecu elkoņus un piespiežu vēderam, tas man sniedz daudz lielāku elastību, sekojot kustīgam objektam. Ar vienkāji esmu ierobežots šajā līmenī,” viņš saka. “Objektīvs RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ir tik viegls, ka varu ar to manevrēt ar vienu roku, turpretim ar dažiem objektiem ir sajūta kā svaru cilāšanas treniņā.

Arī konstrukcija ir labi pārdomāta,” viņš piebilst. “Es gandrīz visam varu piekļūt ar pirkstu un īkšķi, un kā superteleobjektīvs tas ir jauks un kompakts.”

5. Apgūstiet, kā nofiksēt ātru kustību

Verro ūpis, kas uzņemts lidojumā; fotogrāfiju uzņēmis Pīts Lau (Pete Lau) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

Pīts varēja uzņemt šo fotogrāfiju ar Verro ūpi lidojumā, izmantojot lielu slēdža ātrumu. “Šis ir vienīgais ūpis ar rozā plakstiņiem,” viņš saka. “Spārnu kontūras tam palīdz mainīt lidojuma pozīciju un virzienu, ko bija pārsteidzoši redzēt, un es biju īpaši pateicīgs par kameras EOS R7 dzīvnieku acu noteikšanas AF, kas ļoti labi darbojās.” Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 200 mm, 1/2700 s, f/6.3 un ISO 100. © Pete Lau

Fotogrāfija ar plīvurpūci, kas lidojumā izpletusi spārnus; uzņēmis Gajs Edvardss (Guy Edwardes) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

Objektīva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM 5,5 pakāpju optiskais attēla stabilizators darbojas kopā ar kameras EOS R7 korpusā ietverto attēla stabilizētāju, lai nodrošinātu 7,5 pakāpju stabilizāciju, kas ļauj ātri reaģēt un uzņemt putnu attēlus lidojumā bez kustības ietekmes, uzņemot ar kameru rokās. Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 481 mm, 1/4000 s, f/8 un ISO 800. © Guy Edwardes

Fotografējot savvaļas dzīvniekus, Gajs iesaka izmantot lielu slēdža ātrumu. “Uzņemiet ar 1/2500 s vai īsāku laiku, pat ja putns ir uz zara,” viņš saka. “Jūs būsiet gatavs, ja tas pēkšņi lidos prom.”

Liels slēdža ātrums ne tikai nofiksē dzīvnieka kustības, bet, kā Pīts paskaidro, tas palīdz viņam arī kompensēt savu izkustēšanos. “Būtībā esmu diezgan nestabils,” viņš paskaidro. “No krūtīm uz leju es nekontrolēju to, ko dara mans ķermenis, tāpēc man bieži izkustās kamera. Slēdža ātruma palielināšana kompensē gan putna, gan manu izkustēšanos. Objektīva RF 200-800mm F6.3-9 IS USMoptiskā attēla stabilizācija ir vienkārši fenomenāla; tā ir ļoti būtiska tādiem cilvēkiem kā man, kuriem ir citādas spējas.”

Gajs saka, ka, lai nodrošinātu lielu slēdža ātrumu, viņš ērti strādāja ar ISO 6400, jo īpaši noēnotos mežos, kur ir zems gaismas līmenis. “Es domāju, ka cilvēki pārāk daudz uztraucas par lielu ISO un troksni,” viņš saka. “Man daudz labāk patīk ass, izteiksmīgs attēls, kurā varētu būt neliels troksnis, ar ko es varu tikt galā vēlāk, izmantojot programmatūru, nevis vispār palaist garām kadru.” Turklāt modernās kamerās veiktspēja pie liela ISO un trokšņa samazināšanas tehnoloģijas ļauj panākt tīrākus attēlus ar lielāku ISO, nekā to varētu sagaidīt.

Tuvplāna portrets, kurā redzams baltgalvas ērglis ar atvērtu knābi, ko uzņēmis Pīts Lau (Pete Lau) ar Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu.

“Šis milzīgais baltgalvas ērglis atradās iežogojumā, bet tuvu žogam, tāpēc es izvēlējos portretu, lai redzētu, kā objektīvs parādīs detaļas,” Pīts paskaidro. “Rezultāti runā paši par sevi tāpat kā redzamās krāsas.” Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 338mm, 1/400 s, f/8 un ISO 100. © Pete Lau

Neatkarīgi no tā, vai fotografējat putnus vai zvērus, Gaja paņēmieni, Pīta novērojumi un tāds objektīvs kā Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ar tā daudzpusīgo tālummaiņas diapazonu un iespaidīgajām iespējām jums palīdzēs labāk nofotografēt dabas nepieradināto skaistumu. “Vienkārši izmēģiniet to,” Pīts saka. “To var ikviens. Ejiet ārā un skatieties, ko jūs varat izdarīt.”


Autors: Natālija Dentone (Natalie Denton)

Saistītie produkti

Saistīti raksti

  • SAVVAĻAS DZĪVNIEKU FOTOGRAFĒŠANA

    Padomi savvaļas dzīvnieku fotografēšanai

    Profesionāle Danija Konora (Dani Connor) sniedz noderīgus padomus topošajam savvaļas dzīvnieku fotogrāfam par to, kā gūt panākumus nozarē.

  • SAVVAĻAS DZĪVNIEKI

    Kā fotografēt putnus

    Padomi un labākā fotoaparatūra putnu fotografēšanas iesācējiem.

  • SAVVAĻAS DZĪVNIEKU FOTOGRAFĒŠANA

    Labākie objektīvi savvaļas dzīvnieku fotografēšanai

    Uzņemiet brīnišķīgus attēlus ar savvaļas dzīvniekiem un putniem, izmantojot šos fiksēta fokusa attāluma un tālummaiņas objektīvus.

  • FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI

    Kā izvēlēties objektīvu

    Viss, kas jums jāzina par objektīviem — no objektīvu veidiem līdz funkcijām, kam jāpievērš uzmanība.