MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

Ienirstiet detaļās: četri paņēmieni, kā uzņemt makro fotogrāfijas mājās

Mājās ir daudz ērti pieejamu iespēju, lai uzņemtu radošas makro fotogrāfijas. Gūstiet iedvesmu no detaļām savā dzīvojamā istabā, virtuvē vai uz palodzes.
Melnbalts tuvplāna kadrs ar mammu, kas skūpsta guļošo bērnu, ko tur uz pleca.

Tuvplānu fotografēšana ir lielisks veids, kā izpaust radošumu ar mājās esošām lietām. Tās var būt ādas līnijas jaundzimuša bērna rociņās, smalkas līnijas uz istabas augu lapām vai ziedlapām vai ziepju burbuļi virtuves izlietnē — atklājot mazās lietas, ko, iespējams, neesat pamanījis, varat gūt prieku, iedvesmu un nebeidzami daudz jaunu perspektīvu fotografēšanai.

Tuvplānu vai makro fotogrāfiju sagādātajam priekam nav robežu — izcilus objektus varat atrast katrā istabā savās mājās. Nav svarīgi, kāda kamera jums ir mājās, varat piekļūt tuvāk un izpētīt aizraujošas detaļas. Parastais tālummaiņas (vai komplekta) objektīvs vai pat kompaktkamera var nodrošināt brīnišķīgus attēlus. Šeit seši fotogrāfi atklāj dažas mazas, bet aizraujošas lietas, ko viņi fotografējuši mājās, un stāsta, kas viņus iedvesmoja uz šīm lietām paskatīties ciešāk.

1. Pietuviniet vistuvāko vēlamo detaļu

Uz muguras guļoša mazuļa tuvplāns.

Šeit fotogrāfe Keita Greja (Kate Gray) jaundzimušo ir novietojusi uz gultas blakus logam, lai varētu izmantot dabīgo apgaismojumu. “Tā ir laba vieta, lai uzņemtu gan no augsta, gan zema leņķa, kā arī lai bērniņš labi un ērti justos,” viņa skaidro. Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark III (tās pēctecis tagad ir Canon EOS 5D Mark IV) un Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīvu ar 1/320 s, f/2.8 un ISO 500. © Kate Gray Photography

“Tie bija manu bērnu attēli, ko uzņēmu, kad viņi bija pavisam mazi, kas mani iedvesmoja uzņemt citu ģimenes locekļu tuvplānus,” saka Keita Greja (Kate Gray). “Es zinu, ka bez šiem attēliem es neatcerētos mazās, perfektās bedrītes manas meitiņas apaļajos pirkstiņos vai to, kā āda ap mana dēla acīm sakrunkojās viņa pirmo bezzobaino smaidu laikā.”

Tuvplāna kadriem ir noderīgs īpašs makro objektīvs, tomēr lieliskus rezultātus varat panākt arī ar parasto tālummaiņas objektīvu vai pat fiksēta fokusa attāluma objektīvu. Piemēram, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM komplekta objektīvs var fokusēt pat 25 cm attālumā, kas nozīmē, ka tas var perfekti iekadrēt vismazākās detaļas.

Lielākajai daļai speciālo makro objektīvu ir telefoto fokusa attālums, kas lieliski noder katra elementa izolēšanai. Ja izmantojat tālummaiņas objektīvu, vienkārši atcerieties, ka objekts ir jāpietuvina. Pēc tam iestatiet diafragmas atvērumu f/5.6 vai lielāku, ja tāds pieejams, un izmantojiet attēla stabilizēšanu, lai samazinātu kameras izkustēšanās risku. Visbeidzot iekadrējiet un mēģiniet piekļūt, cik tuvu vien iespējams objektam. Jūs pazaudēsiet fokusu, ja pieiesiet tuvāk par minimālo fokusēšanas attālumu, tāpēc, iespējams, nedaudz jāatvirzās atpakaļ un atkal uz priekšu, lai atrastu pareizo pozīciju.

2. Uzņemiet dabas sarežģītību

Stipri palielināts attēls ar sniegpārsliņu un tās smalkajām detaļām uz melna izpludināta materiāla.

“Uzņemot ar f/8, es izmantoju diafragmas prioritāti, jo vēlējos šauru leņķi, lai pēc iespējas lielāka sniegpārsliņas daļa būtu fokusā,” saka fotogrāfs Džeimijs Spenslijs (Jamie Spensley). “Pēc tam salāgoju iestatījumus, lai attēls būtu gandrīz melns dabīgajā apgaismojumā, iestatot ISO 200 un ekspozīcijas laiku 1/100 s. Pēc tam uzņēmu dažus atsauces attēlus ar dažādu zibspuldzes jaudu, lai redzētu, kas vislabāk izskatās.” Uzņemts ar Canon EOS 80D un Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektīvu. © Jamie Spensley

Tuvplāna kadrs ar ūdenskresi un ūdens pilīti uz tās.

“Esmu vienmēr ievērojusi sīkās lietas, tāpēc makro fotografēšana gluži dabiski kļuva par manu iecienītāko žanru,” saka fotogrāfe Agi Voicika (Agi Wojcik). “2020. gada pavasarī sāku audzēt garšaugus un dārzeņus un pamanīju, cik brīnišķīgi izskatās zaļā lapiņas pēc laistīšanas. Es vēlējos noķert saules atspīdumu uz ūdens pilītes, jo zināju, ka tā ilgi nepaliks uz lapiņas”. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/250 s, f/8 un ISO 800. © Agi Wojcik

Makro fotogrāfijas var atklāt neredzētas dabas bagātības — no labirintiem līdzīgiem rakstiem lapu apakšā līdz unikāli sarežģītai perfekti veidotu sniegpārsliņu struktūrai. Fotografējot tuvumā ir iespēja uzņemt dabas skaistumu jebkurā vietā, pat uz palodzes aukstā vai lietainā dienā.

Melna jaka bija vienīgais nepieciešamais fons, kas bija nepieciešams Džeimijam Spenslijam (Jamie Spensley), lai atklātu baltas sniegpārsliņas hipnotizējošās detaļas. Īpašu, maigu apgaismojumu viņš panāca ar makro izkliedētāju. “Tas ir balta materiāla konuss, kas uzlikts mana objektīva priekšpusē. Zibspuldzei ir piestiprināts atstarojošs materiāls, kas palīdz gaismai sasniegt konusu. Beigās iegūstu ārkārtīgi maigu gaismu, kas ir perfekti piemērota makro fotogrāfijām.”

Papildu veidi, kā radoši izmantot gaismu, uzņemot makro fotogrāfijas, ir EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM un EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM objektīvos iebūvētās Macro Lite zibspuldzes, kas sniedz fotogrāfiem iespēju piekļūt tuvāk, nemetot ēnu.

Fotogrāfe Agi Voicika (Agi Wojcik) izmantoja tuvplāna režīmu, lai fotografētu ūdenskresi savā dzīvoklī. “Šādi man nebija jāuztraucas par iestatījumiem, un tā vietā es varēju koncentrēt uzmanību uz fokusēšanu. Es arī izmantoju punkta automātisko fokusēšanu un ļoti parocīgo palielināšanas opciju tiešā skata režīmā. Kad redzēju, cik labi ir izdevies attēls, man radās iedvesma paņemt kameru un izpētīt citus objektus savās mājās.”

3. Atrodiet neparasto parastajā

Makro fotogrāfija ar zīmuli, kas zīmē līniju uz papīra.

“Es iestatīju diezgan mazu ISO vērtību, jo bija pietiekami daudz gaismas,” saka fotogrāfs Lūkass Pilcs (Lucas Piltz). “Diafragmas atvērums bija f/7.1, tāpēc bija lieli laukumi ar asu attēlu, savukārt ekspozīcijas laiks bija 1/100 s.” Uzņemts ar Canon EOS 250D ar 1/100 s, f/7.1 un ISO 800. © Lucas Piltz

Daudziem māksliniekiem viss sākas ar vienkāršu zīmuli, un, fotografējot tā tuvplānu, fotogrāfs Lūkasss Pilcs (Lucas Piltz) atrada veidu, kā gūt iedvesmu un vairot savu radošumu.

Lūkass izvēlējās fotografēt attēlu sēriju, lai panāktu lielāku asuma dziļumu, nekā tas parasti būtu iespējams. “Es izmantoju trijkāji, lai izvairītos no izkustēšanās,” viņš saka, “un fokusēju manuāli, jo tā varēju labāk visu kontrolēt un apgūt ko jaunu. Es sāku ar fokusa laukumu priekšpusē un pēc tam virzījos uz aizmuguri.” Iekadrējot attēlu, Lūkass uzņēma 40 versijas ar zīmuli, visas ar dažādiem fokusa punktiem, bet pēc tam tās sapludināja kopā.

Šo paņēmienu sauc par fokusa uzslāņošanu, un to var izdarīt, apvienojot attēlu sēriju ar dažādiem fokusa punktiem, izmantojot Canon Digital Photo Professional programmatūru.

4. Atrodiet abstraktu perspektīvu ikdienas lietās

Makro fotogrāfija ar eļļu ūdenī, kas rada violeti iekrāsotas apļveida pilītes.

Andrea Hanta (Andrea Hunt) izmanto tādus vienkāršus elementus kā eļļu un ūdeni, lai izveidotu sirreālu izskatu savos abstraktajos attēlos. Mainot eļļas daudzumu un zem trauka ar ūdens novietojot dažādus krāsainus objektus, var iegūt bezgalīgi daudz unikālu rakstu un motīvu. Uzņemts ar Canon EOS 7D X Mark II un Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīvu ar 1/100 s, f/10 un ISO 1250. © Andrea Hunt

Tuvplāns ar dzelteniem mazgājamā līdzekļa burbuļiem.

Tibo Taipēns (Tibo Tuypens) parāda ģeometrijas spēku, kas piešķiļ dzirksti skatītāja iztēlei. “Es izmantoju savu Canon EOS 7D Mark II un EF-S 60mm f/2.8 Macro USM objektīvu kopā ar ar Speedlite zibspuldzi,” viņš saka. “Es varu droši palikt pie ISO 100 ar ekspozīcijas laiku 1/400 s un diafragmas atvērumu f/2.8, lai fons izskatītos skaisti un izpludināti.” © Tibo Tuypens

Esmu noslogota veselības aprūpes darbiniece un fotografēšanu izmantoju kā īpašu rīku uzmanības trenēšanai, lai brīvajā laikā justos priecīga un relaksēta,” stāsta makro fotogrāfe Andrea Hanta (Andrea Hunt). “Makro fotogrāfijas atklāj detaļas, kuras reti var redzēt, un arī mājas un dārza robežās var atrast daudz radošu izpausmju.”

Lai atdarinātu Andrea sirreālos kadrus, jums būs nepieciešams stikla cepamtrauks, kas katrā stūrī pacelts no grīdas un piepildīts ar ūdeni. Pēc tam pievienojiet eļļu — pakāpeniski, lai varētu eksperimentēt ar dažādiem daudzumiem. Lai eļļai piešķirtu pievilcīgu krāsu, Andrea zem trauka noliek viedtālruni vai planšetdatoru ar krāsainu displeju, bet varat izmantot arī krāsainu kartonu vai ekrāntapeti.

Uzņemot kadru ar eļļu, visvienkāršāk ir manuāli fokusēt un uzņemt diafragmas prioritātes (Av) režīmā. “Uzņemot ar f/10 iegūstu pietiekami lielu asuma dziļumu, lai aptvertu eļļas kārtu, nesasniedzot stikla trauka dibenu,” saka Andrea.

Šo pašu paņēmienu var izmantot, lai atvieglotu mājas darbus. Fotogrāfs Tibo Taipēns (Tibo Tuypens) atklāja, ka trauku mazgāšanas šķīdums var veidot brīnišķīgas ģeometriskas formas, stikla cepamtraukā ar seklu ūdens kārtiņu iepilinot dažas pilītes.

Fonā Tibo patīk izmantot krāsainas papīra loksnes. “Es izmantoju zibspuldzi, lai krāsas atstarotos cauri ūdenim,” viņš saka. “Tas lieliski nostrādā apvienojot krāsas un radot krāsu pārejas.”

Lai izveidotu burbuļus, vienkārši paņemiet salmiņu un iepūtiet ūdenī — pēc tam ķerieties pie fotografēšanas. “Neatkarīgi no priekšmeta jūsu objektīva priekšā vienmēr varat rotaļāties ar formām, tekstūru un izkliedētu gaismu,” saka Tibo.

Autors: Fils Hols (Phil Hall)

Saistīti produkti

Saistīti raksti