AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

Svarīgākie padomi ainavu fotografēšanai

Svarīgas kameras lietošanas prasmes, fotografēšanas paņēmieni un padomi, kas palīdzēs iegūt labākas ainavu fotogrāfijas.
Kadrs ar ainavu, kur kalna malā ir koks un aiz tā ir violetas debesis.

Kad esat ārā, varat ieraudzīt dažāda veida interesantas vietas un pārsteidzošas ainas. Tomēr ir rūpīgi jāmeklē vietas, kuras ir vērts fotografēt. Tāpēc, kad atrodat lielisku vietu, vēlams to izmantot. Šajā rakstā apskatīsim visbiežākās ainavu fotografēšanas kļūdas un to, kā tās novērst.

1. Ainavu kompozīcija: uzņemiet priekšplāna detaļas

Kadrs ar ainavu, kur kalna nogāzē redzams liels koks.

Šajā fotogrāfijā ir redzama perfekta ainava, tomēr, izmantojot zemāku kameras leņķi, kadrs būtu vēl labāks. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/100 s, f/16 un ISO 160.

Kadrs ar ainavu, kurā ir liels koks nogāzē un priekšplānā redzama apsarmojusi zāle.

Nedaudz zemāka kameras pozīcija uzsver apsarmojošos stiebrus šī attēla priekšplānā, padarot to interesantāku un piešķirot šai kadra daļai dziļumu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/100 s, f/16 un ISO 160.

Padomājiet, kā attālu ainu papildināt ar tuvākām detaļām. To bieži vien dēvē par intereses piesaistīšanu priekšplānam, un ar šādām tuvākām detaļām kompozīcijā var paveikt brīnumus, virzot skatienu cauri ainai. Un pretēji tam — vienmuļš priekšplāns lieki aizņem lielu kadra daļu.

Kad meklējat interesantus objektus priekšplānā, mēģiniet izmantot tiešo skatu un eksperimentējiet ar kameras novietojumu, lai atrastu labāku priekšplāna un fona līdzsvaru. Kamera ar grozāmu ekrānu, piemēram, Canon EOS RP, ir ērta, lai piekļūtu tuvāk zemei, kas bieži vien nepieciešams klinšu un augu iekadrēšanai. Ietverot šādus objektus ainas priekšplānā, var izveidot līdzsvarotu kompozīciju. Tomēr paturiet prātā, ka ne visām ainavu fotogrāfijām nepieciešami šādi objekti priekšplānā intereses piesaistīšanai. Tas vienkārši ir noderīgs kompozīcijas veids, ko var izmantot, kad tas nepieciešams.

2. Ainavu objektīvi: neizmantojiet platleņķa objektīvu vienmēr

Ainava ar zaļiem, lēzeniem laukiem, kurus atdala koku rindas.

Šaurais skata leņķis tālajā ainā izceļ spēcīgās pēcpusdienas krāsas. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 105mm, 1/8 s, f/16 un ISO 100.

Plaša ainava ar zaļiem, lēzeniem laukiem, kurus atdala koku rindas un klāj mākoņi.

Turpretim, nofotografējot to pašu ainavu platākā leņķī, tiek piedāvāts mazāk detaļu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/8 s, f/16 un ISO 100.

Platleņķa objektīvi ļauj uzņemt brīnišķīgu ainu visā platumā, bet ne katram kadram nepieciešams plats skata leņķis. Dažkārt, pietuvinot attālas detaļas, var iegūt interesantākas ainavu fotogrāfijas. Standarta tālummaiņas objektīvam, piemēram, šeit izmantotajam Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM, ir fokusa attāluma diapazons, kas noderīgs ainavu fotografēšanas iesācējiem. Divi izceltie kadri tika uzņemti 24–105 mm fokusa attāluma diapazona abos galos, tāpēc šis objektīvs ir ideāli piemērots, ja esat ainavu fotografēšanas iesācējs. Kad ir pienācis laiks uzlabot aparatūru, L sērijas objektīvs, piemēram, Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, piedāvā augstāka līmeņa aizsardzību pret nokrišņiem un ātrāku maksimālo diafragmas atvērumu. Bet iesācējiem standarta tālummaiņa ļaus uzņemt pārsteidzoši detalizētas ainas.

3. Gaisma ainavu fotografēšanai: izvēlieties savu dienas laiku

Liels koks nogāzē, kas augstu paceļas virs zemiem mākoņiem.

Uzņemot tiešā saulē, var rasties haotiskas ēnas un pārāk daudz kontrasta. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/80 s, f/16 un ISO 125.

Liels koks nogāzē, kas augstu paceļas virs zemiem mākoņiem un rozīgi violetu saulrietu.

Sagaidot maigāku gaismu dienas sākumā vai beigās, var iegūt attēlus ar izteiksmīgāku noskaņu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 0,4 s, f/16 un ISO 100.

Fotografēšanai izmantotā gaisma ir jūsu radošā izvēle, tā piešķir noskaņu, un, iespējams, iegūsiet augstāka līmeņa fotogrāfijas. Klasiska kļūda ir ainavu fotografēšana spilgtā saules gaismā. Tā var izcelt košas krāsas, tomēr parasti iegūst ainas ar pārāk lielu kontrastu. Apskatiet, kā atšķiras šie divi attēli. Pirmais tika uzņemts tiešā saules gaismā. Aina ir uzņemta, tomēr tai trūkst noskaņas. Detaļas kokā novirza uzmanību, kadra apakšā ir neizskatīga ēnu josla un pat bezrūpīga fotogrāfa mesta ēna. Atgriežoties pie šīs ainas vēlāk tajā pašā dienā, kad koks ir ēnā, iegūst ainu, kurā ir mazāk detaļu, bet izteiksmīgāka noskaņa. Tagad debesis ir krāsainas, koks rada izteiksmīgu siluetu un dūmakā klātā ainava tālumā izskatās iespaidīgāk.

4. Saglabājiet taisnu skatu: iztaisnojiet horizontu

Koka attēls pret mākoņainajām debesīm atvērts Canon Digital Photo Professional programmā.

Šķību horizontu vislabāk izlabot kamerā, izmantojot režģa līnijas vai līmeņa rādītāju, bet to ir arī pietiekami vienkārši koriģēt vēlāk apgriešanas laikā.

Kadrs ar Canon EOS RP uz trijkāja, kura atvērtajā ekrānā redzamas režģa līnijas un elektroniskais līmenis.

Varat izmantot ne tikai trešdaļu režģi, lai iestatītu horizonta līmeni, bet arī līmeņa rādītāju, kas pieejams daudzās kamerās, tostarp šeit Canon EOS RP.

Ir vairāki veidi, kā uzņemšanas laikā nodrošināt taisnu horizontu. Izmantojiet tiešo skatu un trešdaļu režģi, lai nolīmeņotu horizontu. Ja izmantojat trijkāji, iespējams, arī tā korpusā ir noderīgs spirta līmeņrādis. Pat, ja izmantojat šos līdzekļus, atsevišķos gadījumos var būt jākoriģē attēls, kas nav taisns. To ir vienkārši izdarīt ar Canon Digital Photo Professional programmu. Vienkārši izmantojiet leņķa slīdni apgriešanas rīka iestatījumos, lai koriģētu noliekumu.

5. Saglabājiet fokusu: paturiet asumu priekšplānā un fonā

Miglas ietverti, sūnām apauguši koki mežā.

Šis pirmais attēls tika uzņemts ar diafragmas atvērumu f/4, un fons ir ievērojami neasāks. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/160 s, f/4 un ISO 100.

Ass attēls ar sūnām apaugušiem kokiem mežā, ko ietver migla.

Izmantojot šauru diafragmas atvērumu f/16, ass ir gan priekšplāns, gan fons. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/80 s, f/16 un ISO 800.

Bieži vien ainavu fotogrāfijās mērķis ir uzņemt ainu pēc iespējas asāku no priekšpuses līdz aizmugurei, tādējādi parādot maksimāli daudz detaļu. To sauc par maksimālo asuma dziļumu. Lai to panāktu, jāiestata šaurs diafragmas atvērums (liels f skaitlis). Iepriekš redzamajos piemēros parādītas atšķirības, ainavu uzņemot ar platu vai šauru diafragmas atvērumu.

Šeit pirmajā attēlā tika izmantots diafragmas atvērums f/4. Koks priekšplānā ir ass, bet aina aiz tā ir neasa. Otrā kadrā ar šaurāku diafragmas atvērumu f/16 skaidrāk uzņemts gan priekšplāns, gan fons. Ja mērķis ir ainavā parādīt atsevišķu objektu, plats diafragmas atvērums var būt ļoti noderīgs, tomēr biežāk vēlams lietot šauru diafragmas atvērumu un maksimālo asuma dziļumu. Vienkāršs veids, kā iestatīt diafragmas atvērumu ainavai — iestatiet AV režīmu un pēc tam, piemēram, tādu diafragmas atvērumu kā f/16. Apskatiet ekspozīcijas laiku — ja tas ir pārāk liels, jāizmanto trijkājis vai jāpalielina ISO, lai izvairītos no miglainiem attēliem.

Lai iegūtu visasākās ainavas, iespējams, vēlaties uzņemt ar objektīva diafragmas atvērumu, kas to nodrošina. Vispārējs noteikums ir tāds, ka objektīvs uzņem visasākos attēlus ar f skaitli, kas ir divu pakāpju attālumā no diafragmas platākā atvēruma. Ja izmantojat objektīvu ar platāko diafragmas atvērumu f/2.8, optikas visasākais diafragmas atvērums būs aptuveni f/5.6.

Parastā ainavu fotografēšanas problēma ir tāda, ka varat fokusēt uz kādu objektu priekšplānā, tomēr riskējat, ka viss tā aizmugurē būs neass. Savukārt, ja fokusējat uz elementiem fonā, priekšplāns būs neass. Hiperfokāla attāluma fokusēšana palīdz uzlabot kadru asumu, atrodot tuvāko punktu, pie kura var fokusēt, un saglabājot pietiekami asu fonu. Šis paņēmiens nav tik sarežģīts kā izklausās, visus nepieciešamos aprēķinus izdara asuma dziļuma (Depth of field, DOF) un hiperfokālā attāluma aprēķinātājs lietojumprogrammā Photo Companion.

6. Ainavu fotografēšanas leņķi: neuzņemiet visu acu augstumā

Fotogrāfs pludmalē pietupies, lai uzņemtu kadru ar Viktorijas laikmeta bāku no zema leņķa.

Zemāks leņķis veido iespaidīgāku kompozīciju, paspilgtinot atspīdumu un sašaurinot kadrā neizteiksmīgo pludmales zonu.

Smiltīs uzcelta Viktorijas laikmeta bāka, kas atspīd ūdenī.

Grozāms ekrāns ļauj ērti iekomponēt kadrus no neparastiem augstumiem. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 1/100 s, f/11 un ISO 4000.

Parasti uzņem acu līmenī, tomēr ne vienmēr tā var uzņemt visinteresantāko kadru. Pamēģiniet pārvietot kameru augstu vai zemu, lai eksperimentētu ar dažādiem augstumiem, — iespējams, atradīsiet interesantus leņķus. Piemēram, atspulgi vienmēr izskatās labāk, ja kameru tur zemāk pie ūdens. Noderīgi, ja kamerai ir grozāms ekrāns, piemēram, Canon EOS RP, jo tas ļauj iekomponēt kadru no ērta augstuma, turot kameru zemu pie zemes vai augstu virs galvas.


Autors: Džeimss Patersons (James Paterson)

Saistītie produkti

Saistītie raksti

  • AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Kā fotografēt ainavas, kameru turot rokās

    Uzziniet, kā uzņemt skaistas ainavas bez trijkāja.

  • FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI

    Fokusa uzslāņošana iesācējiem

    Fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) paskaidro, kā Canon fokusa uzslāņošanas rīki var palīdzēt uzņemt makro kadrus un ainavas ar asumu no priekšplāna līdz aizmugurei.

  • REDIĢĒŠANAS PAMATI

    Kā rediģēt ainavu attēlus pirms drukāšanas

    Rediģēšanas metodes, kas jūsu ainavu fotogrāfijas pārvērtīs mākslas darbos.

  • AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Jūras ainavu fotografēšanas padomi

    Apgūstiet, kā uzņemt satriecošus jūras ainavas fotoattēlus, izmantojot mūsu profesionālos padomus labākai jūras ainavu fotografēšanai.