A close-up of table tennis player Rhikesh Taucoory with the ball appearing to hover just in front of his face. Photo by Mark Kolbe.

SPORTA FOTOGRAFĒŠANA

Tas pats sports, atšķirīga perspektīva: kā būt radošam, fotografējot sporta notikumus

Jums patīk sports, bet īsti nezināt, kā to iemūžināt unikālā un jautrā veidā? Nedaudz praktizējoties, jūs varat iemācīties uzņemt radošus kadrus, kas ļaus vēlreiz izdzīvot spēles izcilākos mirkļus.

Šeit pieci profesionāli sporta fotogrāfi dalās ar radošiem paņēmieniem un padomiem, kurus viņi ir apguvuši gadu gaitā mačos un turnīros visā pasaulē. Neatkarīgi no tā, vai fotografējat ar Canon EOS 90D vai Canon EOS-1D X Mark II, fotografēšanas principi ir vienādi. Šajā iesācēja pamācībā par sporta notikumu fotografēšanu uzziniet, kā ideāli apturēt nokauta sitienu, kā apslāpēt pūli, lai parādītu īstas emocijas, un kā izmantot tālummaiņu un kadrēšanu, lai iemūžinātu kaut ko pilnīgi atšķirīgu.

1. Tuviniet, lai gūtu neparastu kadrēšanu

“Getty Images” fotogrāfs Marks Kolbe (Mark Kolbe), kurš iemūžināja šo attēlu ar galda tenisa bumbiņu, kas šķietami lidinās virs spēlētāja galvas, skaidro stāstu, kas slēpjas aiz šī kadra: “Es ieguvu šo kadru aģentūrai “Getty Images” savā pirmajā reizē, kad fotografēju galda tenisu. Zināju, ka attēli, kuros redzams, kā spēlētāji servē, vienmēr ir populāri, tāpēc es meklēju spēlētājus ar neparastu vai atšķirīgu servēšanas stilu.

“Es skatījos uz pasākuma norises vietas sarkano sienu, un Rikešs Taukori (Rhikesh Taucoory) no Maurīcijas pievērsa manu uzmanību ne tikai sava servēšanas stila dēļ, bet arī tā dēļ, kā spēcīgais augšējais apgaismojums apspīdēja viņa galvu. Mačs ritēja pilnā sparā, un man nenācās ilgi gaidīt, lai iemūžinātu kadru, kādu spēju iztēloties. Es izmantoju objektīvu ar 400 mm nemaināmu fokusa attālumu, jo zināju, ka, ja man viss izdosies, tālummaiņa ļaus vislabāk iemūžināt bumbiņas pasviešanu un viņa intensīvo koncentrēšanos. Es fotografēju, kad bumbiņa atradās tieši virs viņa galvas un abas acis bija tai pievērstas, lai radītu levitācijas iespaidu. Šis bija vēl viens iemesls, kāpēc es fotografēju attēlu ar 400 mm objektīvu: gribēju izolēt viņa galvu un bumbiņu uz sarkanā fona. Fotografējot tik šaurā leņķī, kļūdas robeža nav liela, bet es turējos pie tā, un viņa astotajā un pēdējā servē bumbiņa, acis un serves metiens izkārtojās tā, lai es varētu iemūžināt šo kadru.”

Marka padoms, kā atdarināt viņa neparasto kadrēšanu, ir šāds: “Veicot tuvināšanu, lai fokusētos uz darbību, centieties plānot, kur vien iespējams, lai izvēlētos vietu, kur, jūsuprāt, izdosies vislabākie attēli, un rīkojieties, kad rodas tāda iespēja! Bieži vien ar tālummaiņas objektīviem ir liels kārdinājums tuvināt, tad tālināt, pēc tam atkal tuvināt, kas var novest pie tā, ka trūkst fokusa. Ja esat pacietīgs, jums būs lielāka iespēja iemūžināt mirkli: uzstādiet fokusa attālumu, kas jūs apmierina, un gaidiet attēlu, uz kuru cerat.”

Ja vēlaties gūt līdzīgus rezultātus ar Canon EOS 90D, apsveriet iespēju to savienot pārī ar Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM objektīvu. Izmantojot pilnu tālummaiņu, jūs varēsit noskatīties no malas un joprojām izcelt neticamas detaļas, un Canon EOS 90D 32,5 megapikseļu APS-C sensors ļaus jums vēl vairāk pietuvoties darbībai, palielinot efektīvo teleobjektīva sasniedzamību.

2. Apturiet nozīmīgus mirkļus

Sporta fotožurnāliste Elizabete Kroica (Elizabeth Kreutz), kura fotografē ar Canon un iemūžināja kadru, kurā redzami bokseri cīņas karstumā, saka, ka darbības apturēšana īstajā brīdī ir noderīga prasme, kuru iemācīties. “Šim Menija Pakjao (Manny Pacquiao) un Timotija Bredlija juniora (Timothy Bradley Jr.) attēlam es izmantoju Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM objektīvu, lai iegūtu šauru leņķi un iemūžinātu spēcīga sitiena dramatismu un spēku. Man patīk šī attēla mirklis: kā savienojas sitiens, Menija sejas grimase, muskuļu saraušanās un sviedri, kas lido no abiem cīkstoņiem, kā arī prožektoru gaisma, kas spīd starp viņiem.”

Lai apturētu šādas kustības, Elizabete saka, ka ir svarīgi “vienmēr būt gataviem”. Viņa skaidro, ka kameras sagatavošana nepārtrauktu kadru uzņemšanai arī palīdzēs: “Izvēlieties slēga ātruma režīmu un atlasiet slēga ātrumu lielāku par 1/1000 sekundi. Jums arī būs jāiestata kamera nepārtrauktas fotografēšanas režīmā, lai iegūtu maksimālu kadru ātrumu.” Canon EOS 90D var fotografēt ar ātrumu 10 kadri sekundē, kas nozīmē, ka jums ir labas izredzes uzņemt vēlamo kadru.

Runājot par fokusēšanu, Elizabete dod priekšroku pilnīgai kontrolei: “Es izmantoju viena punkta autofokusu un cīņas laikā to manuāli mainu, lai izveidotu savu fokusa punktu un kompozīciju. Tam nepieciešama zināma prakse, it īpaši, fotografējot ātrākus bokserus,” viņa saka. Ja nepaļaujaties uz viena punkta autofokusu, sekošanas autofokuss (AF), kas pieejams daudzās Canon kamerās, tostarp Canon EOS 90D, ļauj fokusēt objektu un sekot tam visur, kur tas pārvietojas kadrā, kas ir lielisks palīgs sporta notikumu fotografēšanā.

3. Esiet radošs ar izpludinātu kustību

Toms Dženkinss (Tom Jenkins) ir Apvienotās Karalistes nacionālo laikrakstu “The Guardian” un “The Observer” sporta fotogrāfs un kādreizējais Canon vēstnieks. Viņš iesaka eksperimentēt ar izpludinātu kustību, lai parādītu ātrumu un satraukumu, kā viņa augstāk esošajā fotoattēlā. “Es uzņēmu šo kadru laikrakstam “The Guardian” 1500 m skrējienā vīriešiem,” viņš saka. “Šīs nebija īpaši augsta līmeņa sacensības, tāpēc es nolēmu paeksperimentēt ar nelielu slēga ātrumu un vairāku ekspozīciju apvienošanu. Centos ilustrēt skrējēju kustības un radoši izpausties ar kreklu, šortu un apavu krāsām, kā arī stadiona rezultātu tabulām. Pēc dažiem mēģinājumiem, rotaļājoties ar vietu un slēga ātrumu, es tiku pie vēlamā kadra, kā arī panoramēju skrējējus, kad viņi traucās garām. Patiesībā šis attēls sastāv no diviem fotokamerā apvienotiem kadriem, un es ātri veicu tālināšanu starp ekspozīcijām.

“Kad vien man rodas izdevība šādi eksperimentēt, es vienmēr izdaru secinājumus, ko esmu iemācījies: kas izdevās, kas ne. Mēģinu šīs zināšanas saglabāt, cerot, ka kādu dienu varētu būt vēl kāds sporta veids, kur es varēšu izmantot to pašu paņēmienu.”

Toma padoms jums ir šāds: “Eksperimentējiet ar slēga ātrumu, tālummaiņu un panoramēšanu ar savu kameru. Man ir Canon PowerShot G7 X Mark II, un tā ir lieliski piemērota panoramēšanai ar nelielu slēga ātrumu. Manuprāt, panorāmas kadri parasti izdodas vislabāk, ja atrodaties paralēli darbībai, tāpēc padomājiet par savu atrašanās vietu un to, vai varētu būt kāda labāka vieta fotogrāfijas uzņemšanai.”

4. Fotografējiet no negaidītām vietām

Preses fotogrāfs Marks Asplands (Marc Aspland) ir galvenais sporta fotogrāfs vienā no lielākajiem dienas laikrakstiem Apvienotajā Karalistē — “The Times”. Viņš ir arī Canon vēstnieks, kuram patīk novietot savu Canon komplektu stratēģiskās vietās, lai iegūtu dažādus kadrus, piemēram, šo fotogrāfiju no zirgu skriešanās sacīkstēm. “Es uzņēmu šo konkrēto attēlu, izmantojot attālināti vadāmu kameru no aptuveni 18 metru attāluma. Novietoju kameru ar piestiprinātu raidītāju zem šķērskoka, pārliecinoties, ka kadrā ir redzams finiša stabs. Kad zināju, ka zirgs šķērso finišu, es veicu attēlu sēriju ar ātrumu 12 kadri sekundē (fps), lai tālvadības kamerai būtu vislabākās iespējas iemūžināt šo mirkli. Par laimi uzvarējušais zirgs ieradās no iekšpuses, tāpēc kadrā tas izskatās lielāks, turpretī zirgs, kas finišēja otrais un ieradās no vidus, šķiet daudz mazāks.

“Vēl šo fotogrāfiju īpašu padara tas, ka zirgs ir pussolī; apgaismojums ir labs, tāpēc var redzēt visas formas detaļas, zirga muskuļus un žokeja seju; turklāt uzvarējušais žokejs ir tērpies žilbinoši oranžas krāsas tērpā — ja viņš būtu tērpies melnā, tas, iespējams, nebūtu bijis tik piesaistoši. Un, protams, tur ir arī finiša stabs.”

Lai atdarinātu Marka pieeju, jūs varat novietot kameru un vadīt to attālināti, izmantojot viedtālruņa lietotni Canon Camera Connect (ja jūsu kamerai ir Wi-Fi) vai bezvadu tālvadības pulti. Varat arī izmantot kameras sasvēršanas ekrānu (ja tāds ir), lai fotografētu no neparastām vietām vai leņķiem. “Atkāpieties no acīmredzamā,” saka Marks. “Atkāpieties no parastajiem sērijveida attēliem; atkāpieties no vietas, kur, pēc jūsu domām, vajadzētu stāvēt visiem fotogrāfiem.”

“Ja jūs fotografējat jauniešus, kuri spēlē futbolu, nostājieties aiz dubļainā vārtsarga, kur puika stāv peļķē un ir gatavs cīņai ar pretimnākošo uzbrucēju — galvenais ir paraudzīties uz situāciju un atrast tajā neparasto.”

5. Izmantojiet savu vidi, lai pievienotu jaunu dimensiju

Canon vēstnieks un sporta fotogrāfs Andrejs Golovanovs (Andrey Golovanov) stāsta, ka dažu sporta pasākumu vide var piešķirt papildu interesi jūsu fotogrāfijām. “2014. gadā es nolēmu fotografēt Maskavas maratonu pēc tam, kad divus gadus iepriekš tiku nolīgts, lai fotografētu skrējēju portretus, kuri pabeidz sacensības,” viņš saka. “Tādējādi es zināju visas nianses un labākās fotografēšanas vietas maršrutā: kvartālu Maskavas Sitija un Maskavas Kremļa krastmalu. Pirmā vieta, ko izvēlējos, bija Maskavas Sitija ar debesskrāpjiem fonā. Tur uz asfalta es atradu ideāli peļķi, lai atspoguļotu vienu no Kremļa torņiem, vienlaikus nofotografējot arī skrējēju kājas. Manuprāt, šis kadrs ir iespaidīgs, un Sportfolio festivālā Francijā tam tika piešķirta pirmā vieta kategorijā Neparastais.

“Mans padoms fotogrāfiem iesācējiem ir pilnveidot savas prasmes, fotografējot interesantas kompozīcijas vietējos pasākumos, kurus ir viegli apmeklēt, nevis ceļot uz pasaules čempionātiem. Maratoni ir lielisks sporta veids, ko fotografēt, jo parasti tie ir atvērti ikvienam. Vairums vietu visa gada garumā piedāvā kādas garo distanču sacensības, un tajās ir daudz laika un iespēju iesaistīties un pilnveidot savus paņēmienus.

“Paskatieties uz vidi, kurā fotografējat, un iedomājieties radošu veidu, kā vizuāli izstāstīt šo stāstu. Piemēram, ja ekrānu var pārvietot, mēģiniet fotografēt no neparastiem skatu punktiem, piemēram, pāri pūlim, cauri pūlim vai guļot uz ietves. Vēl viens lielisks triks ir izmantot atspulgus, piemēram, šo peļķi. Meklējiet mierīgu ūdeni vai spīdīgus logus, piemēram, automašīnās vai ēkās — tas var izdoties pat ar saulesbrillēm. Un tad, jo vairāk jūs praktizējaties, jo labākas izdodas fotogrāfijas.”

Autors: Natālija Dentone (Natalie Denton)

Saistīti raksti
A Canadian player tackles an Irish player in a rugby match. Photo by Richard Heathcote.

SPORTA FOTOGRAFĒŠANA

Spraigas darbības fotografēšana: profesionāļa padomi

Uzziniet vairāk par ekstrēmo sporta veidu fotografēšanu šajā mentora sesijā ar kalnu riteņbraukšanas meistaru.

Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

SPORTA FOTOGRAFĒŠANA

Kā iegūt labākus sporta notikumu fotoattēlus

Izcilais sporta fotogrāfs Deivs Rodžers (Dave Rogers) dalās ar 10 labākajiem padomiem un paņēmieniem, kā uzlabot sporta notikumu fotografēšanu.

The story behind the shot

SPORTA FOTOGRAFĒŠANA

Aizkadra stāsts

Pieci profesionāli sporta fotogrāfi piedāvā padomus izcilu sporta kadru uzņemšanai.

Saistīti produkti

Saistīti raksti

Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.

Atpakaļ uz visiem padomiem un paņēmieniem