BRĪVĀ DABĀ

Īss ceļvedis ziemas sporta veidu uzņemšanā

Šeit ir septiņi padomi žilbinošu ziemas sporta veidu kadru uzņemšanai, ko sniedz godalgotais sporta un ekstrēmo sporta veidu fotogrāfs Ričards Velčs (Richard Walch), kurš gadu desmitiem ilgi ir fotografējis sniegā.
Snovbordists zili sarkanā ziemas apģērbā attālinās no skatītāja sniegotā kalnu ainavā zem zilām debesīm. © Richard Walch.

Ātru darbību uzņemšana sniegotās vietās rada unikālu problēmu kopumu.

Dokumentējot drosminiekus, kas lielā ātrumā traucas lejup no kalniem, attēlā vienmēr mēģināt iegūt birstošu sniegu un iespaidīgākos trikus. Akumulators aukstajā gaisā ātri izlādējas. Pirksti parasti veikli darbojas ar slēdzi, kas aukstumā ir sastindzis. Un nogāzēs spoži spīd saule.

Ričardu Velču (Richard Walch), daudzas godalgas saņēmušo profesionālo fotogrāfu un Canon vēstnieku, nebiedē šīs problēmas.

“Laika gaitā sapratu, ka, esot uz kalna, ir jābūt sagatavotam visam aprīkojumam,” viņš saka. “Jums ir nepieciešamas pareizās lietas, jo, ja esat tur augšā un kaut kas noiet greizi, neko vairs nevar labot.”

Šeit ir Ričarda sniega sporta veidu fotografēšanas padomi, lai nodrošinātu, ka esat pilnībā sagatavojies elpu aizraujošu ziemas fotogrāfiju uzņemšanai.

Snovbordists ar roku aizskar sniegu. Uzņemts ar Canon. © Richard Walch.

Ričards uzņem profesionālo snovbordistu Beni Meijeru (Bene Meier), traucoties lejup pa kalnu Kamčatkā, Krievijā. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Plānojiet dienu atbilstoši gaismai. Bet esiet elastīgs.

Ričards iesaka pievērst uzmanību gaismai, lai tā pareizi kristu, kā arī būt pacietīgam.

“Saullēkts un saulriets piedāvā brīnišķīgu apgaismojumu fotografēšanai kalnu nogāzēs. Canon EOS R50 ir lieliska kamera lietošanai vāja apgaismojuma situācijās, piemēram, saullēkta vai saulrieta laikā. Tās DIGIC X procesors ir ļoti moderns, tāpēc radīs lieliskus rezultātus, ja būs nedaudz vairāk jāpalielina ISO, lai kompensētu gaismas trūkumu.”

Neskatoties uz to, ka EOS R50 ir sākuma līmeņa kamera, tā var uzņemt 15 kadrus sekundē, un tas nozīmē, ka mazāk laika ir starp kadriem un vairāk laika, lai izmantotu mirkli, nemazinot attēla kvalitāti.

Tomēr Ričards brīdina, ka nevajag paļauties uz īsu laika intervālu. Drīzāk ir jābūt gatavam kalnos pavadīt visu dienu.

“Laikapstākļus kalnos ir grūti prognozēt, un tie var ātri mainīties. Es ieteiktu kāpt kalnos pēc iespējas agrāk,” viņš saka. “Tādējādi būsiet uz vietas ideāla apgaismojuma mirkļos.”

Slēpotājs izpilda atmugurisku salto uz sniegota kalna Kamčatkā. Uzņemts ar Canon. © Richard Walch.

Ričards izmanto zivs acs objektīvu, lai uzņemtu frīstaila slēpotāju Svenu Kūnlu (Sven Kueenle), kas izpilda atmugurisku salto uz klinšaina kalna Kamčatkā, Krievijā. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Izveidojiet saikni ar fotografējamo objektu.

Fotografējot jebkuru sporta veidu, ir svarīgi uzsākt dialogu ar fotografējamo objektu, lai jūs varētu strādāt kopā un izveidot aizraujošu fotogrāfiju.

“Ja piedalāties fotosesijā ar sportistu, darbu uzsākot, jūsu kopīgais mērķis ir izcils attēls.”

Ričards saka, ka vissvarīgāk ir sabalansēt savas fotografēšanas prasmes ar sportista veiklību. “Es sportistam varu pateikt, vai vieta labi izskatās, vai izskaidrot, kas man ir nepieciešams, lai tā labi izskatītos. Bet vispirms es vienmēr jautāju: “Kur jūs jūtaties komfortabli? Kur jūs man varat parādīt labāko, ko protat?” Pēc tam kopā varat radoši strādāt.”

Saullēkts Alpos; fotografēts ar Canon kameru. © Richard Walch.

Saullēkts Alpos; fotografēts zemā temperatūrā (un ar papildu akumulatoru) ar EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Nodrošiniet sevi un kameru pret aukstumu (un ņemiet līdzi papildu akumulatoru).

“Aukstumā ir šāds triks: ja esat aukstumā, palieciet tur. Kad pēc uzturēšanās aukstajās kalnu nogāzēs ieiet siltā ēkā, ātri vien uz kameras objektīva izveidojas aizsvīdums, tāpēc ir svarīgi aprīkojumu turēt ārā līdz pat dienas beigām,” saka Ričards.

“Zema temperatūra var arī ļoti ātri iztērēt kameras enerģiju, tāpēc vislabāk ir ņemt līdzi divus rezerves akumulatorus, lai nodrošinātu darbību visu dienu.”

Protams, ka vēlēsities ēst, tāpēc ņemiet līdzi daudz uzkodu. Lai saglabātu koncentrēšanās spēju, paēdiet un saglabājiet siltumu,” Ričards saka.

“Arī ar aukstām rokām ir grūti darbināt kameru, tāpēc gādājiet, lai jums būtu silti cimdi un saulesbrilles ar lielu aizsardzību pret UV stariem, kas aizsargā acis no saules gaismas un sniega atspīduma. Ņemiet līdzi arī izturīgu, izolētu mugursomu, lai aizsargātu aprīkojumu, ja nokritīsiet.”

Lai kameru aizsargātu no aukstuma, dažām Canon EOS R sistēmas kamerām ir izolācija noturībai pret laikapstākļiem, kas var palīdzēt aizsargāt visus savienojumus, skrūves un atveres no netīrumiem, tostarp sniega.

Slēpotājs slēpo lejup pa kalnu, paceļot gaisā sniegu. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Darbības nofiksēšana — Ričards uzņem Svenu Kūnlu (Sven Kueenle), kas slēpo lejup pa nogāzi Montafonā, Austrijā. © Richard Walch.

4. Izvēlieties pareizo uzņemšanas pozīciju un nestāviet ceļā.

Pareizās vietas izvēle kalnā ir tikpat svarīga kā pareizās gaismas izvēle. Var pielietot izmēģinājumu un kļūdu metodi, tomēr ir dažas konkrētas pozīcijas, no kurām jāizvairās fotografēt.

“Ja uzņemat kalnu no apakšas uz augšu, tas izskatās plakans. Vēlams vienmēr fotografēt no sāniem vai no vietas, kas ir nedaudz zem fotografējamā objekta.”

Neatkarīgi no tā, kurā vietā izvēlēsities atrasties, noteikti neatrodieties tieši pretim darbībai. Ļaujiet sportistam — slēpotājam, snovbordistam, bobslejistam vai kādam citam — darīt to, kas viņam jādara.

“Labāk arī izvairīties no kadriem ar pozēšanu — vēlams vienmēr būt trešās puses novērotājam, kad fotografējamais objekts skatās slēpošanas vai snovborda kustības virzienā.”

Protams, ir reizes, kad vēlēsities uzņemt portretu. Tomēr Ričards saka, ka to nevajag atdalīt no kustības.

“Runājot par portretiem, tie ir vai nu pretskata portreti, kuros jūs atrodaties tuvu un runājat ar personu, vai esat tikai kā muša uz sienas, kas dokumentē notiekošo. Nemēģiniet kaut ko pa vidu.”

Slēpotājs dodas lejup no sniegota kalna, fonā spīdot saulei. Uzņemts ar Canon. © Richard Walch.

Ričards uzņem profesionālo slēpotāju Johannu Holcmani (Johanna Holzmann), kas slēpo pa Austrijas lielākā ledāja — Štubajas ledāja slēpošanas zonu. Uzņemts ar Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Uzņemiet saulē un uzmetiet nedaudz sniega.

Parasti vēlams izvairīties no uzņemšanas saulē. Tomēr Ričards saka, ka šis noteikums ir izveidots, lai to pārkāptu.

“Kad caur mākoņiem izlaužas saules gaisma, ir patiešām laime fotografēt kalnus. Nebaidieties uzņemt saulē — tā var iegūt vislabākās ziemas sporta veidu fotogrāfijas.”

Tomēr, pirms virzāt objektīvu pret sauli, vēlams pārliecināties, ka attēlā neielaižat pārāk daudz gaismas.

“Labākais veids, kā izvairīties no pāreksponēšanas šādos apstākļos, ir manuāli iestatīt slēdža ātrumu uz 1/2000 s, diafragmas atvērumu uz f/8 un ISO uz 200. Ja fotografējat ar automātisko režīmu, nepieciešama ekspozīcijas kompensācija no +1 līdz +3 pakāpēm, pretējā gadījumā attēli būs pārāk tumši.”

Ja atradīsiet pareizos iestatījumus, iegūtais efekts būs tā vērts.

“Saule sniegam dod fona apgaismojumu, kas tiek izkliedēts, slēpotājam vai snovbordistam pārvietojoties. Vēl labāk, ja panāksit, ka saule ir tieši aiz personas. Tagad pieejamie objektīvi ir tiešām jaudīgi.”

Ričards saka, ka ir praktiski veidi, kā attēlā ietvert sauli. “Ja jums tuvumā ir sniegs, mēģiniet pamest sauju sniega gaisā un fotografēt tieši pret sauli — veidojas brīnišķīgs efekts.”

Ričards Velčs (Richard Walch) stāv, turot Canon kameru ar objektīvu RF 24-240mm F4-6.3 IS USM un skatoties uz sniega klātu jūras krastu.

Ričards ceļoja uz Arktiku ar pieticīgāku modeli — Canon EOS RP un kompakto objektīvu RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. Viņš saka, ka šis objektīvs, pateicoties mazajam svaram, 10 reižu tālummaiņas diapazonam un optiskajai attēla stabilizēšanai, ir lieliski piemērots uzņemšanai jebkurā vietā, ja vēlaties ceļot ar vieglu bagāžu, tomēr būt gatavs jebkurai situācijai, piemēram, kalnu nogāzēm.

Canon EOS R7 kameras režīmu ripas tuvplāns, kurā redzams manuālā režīma (M) iestatījums.

Uzņemot sniegotās nogāzēs ar atspīdumu, Ričards iesaka iestatīt kameru manuālajā režīmā (M), kas sniedz pilnīgu kontroli pār visiem iestatījumiem.

6. Izmantojiet pareizos iestatījumus sniegotam fonam un objektiem, kas ātri pārvietojas.

Kad fotografējat sniegotā vidē, daļa no tā, kas raksturo šos attēlus, ir neskartās baltās virsotnes. Tomēr tīrs, balts sniegs ir arī ļoti atstarojošs.

“Tagad mums nedaudz jārunā par tehnisko pusi. Kameras sensors ir kalibrēts uz pelēko krāsu. Tas izprot pelēkās krāsas atstarošanos. Tāpēc, ja ainā dominē baltā krāsa, ir jāveic korekcijas.”

Par laimi, ir dažādi veidi, kā uzņemt sniegu.

“Lai sniegs neizskatītos pelēks attēlos, kuros ir daudz baltās krāsas, es vispirms iestatu īpašu iestatījumu kombināciju.” Ričards iesaka pārslēgt kameru manuālajā režīmā (M), iestatīt slēdža ātrumu uz 1/2000 s, diafragmu uz f/8 un ISO uz 200.

Ričards saka, ka uz balta sniega fona īpaši iespaidīgi izskatās krāsaina jaka, piešķirot attēlam izteiksmīgāku izskatu.

Turklāt jums ne tikai jāiestata kamera sniegbaltai ainai, bet arī jāsagatavojas uzņemt ātru kustību lejup no kalna.

“Svarīgi ir vadīt automātisko fokusēšanu — tas nozīmē, tiklīdz ieraugāt objektu, jāsāk nepārtraukta uzņemšana. Automātiskā fokusēšana mācās no iepriekšējiem kadriem — tā izprot, kurā virzienā un kādā ātrumā objekts pārvietojas, tāpēc jau prognozē objekta atrašanās vietu nākamajā attēlā.”

Slēpotājs slēpo lejup pa kalnu, un viņam apkārt ir sniegs. Uzņemts ar Canon, © Richard Walch.

Šeit Ričards uzņem filmas “Legs of Steel” dalībnieku Beni Meijeru (Bene Meier) brīvā nobraucienā lejup no kalna Hainē, Aļaskā, ASV. Uzņemts ar Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Izvēlieties darbam piemērotu kameru.

Ričards stāsta, ka kopš brīža, kad viņš sāka uzņemt snovbordu vadošajiem sporta žurnāliem, kameras ir ievērojami mainījušās.

“Atceros, ka fotografēju Flekas ledājā un pēc pirmās nedēļas aizbraucu uz laboratoriju Vankūverā un aizvedu 20 filmiņas. Pēc trīs stundām saņēmu tās atpakaļ un sāku raudāt. Visi kadri bija nepietiekami eksponēti,” Ričards saka. “Ja, strādājot ar filmiņu, bija par puspakāpi nepareiza ekspozīcija, nekas nebija izdevies.”

Mūsdienās, pateicoties digitālajai rediģēšanai, var pilnībā izvairīties no šādām filmu apstrādes problēmām. Tomēr jums ir jārūpējas par to, lai paņemtu līdzi pareizo kameru un fotoaparatūru.

“Braucot uz kalniem, vēlēsities kameru, kas ir jaudīga un kompakta,” saka Ričards. “Jums būs nepieciešams arī skatu meklētājs, jo bieži vien kalnos gaisma ir pārāk spilgta, lai iekomponētu kadru ekrānā. Ja vēlaties uzņemt sporta veidu, kurā notiek ātra darbība, jums nepieciešama kamera ar lielu kadru ātrumu — jebkādu, kas pārsniedz piecus kadrus sekundē.”

Canon EOS R7 un Canon EOS R8 ir lieliski sabiedrotie kalnu nogāzēs. Abām ir ārkārtīgi liels nepārtrauktās fotografēšanas ātrums un Dual Pixel CMOS AF II, kas nodrošina ātru un precīzu fokusēšanu. Gan kameras EOS R7 APS-C sensors, gan kameras EOS R8 pilnkadra sensors uzņems attēlus ar asām detaļām.

“Vienkārši dariet visu iespējamo,” Ričards saka. “Jums jāsāk eksperimentēt un jāatrod savs stils. Nekautrējieties. Sāciet fotografēšanu.”

John Marshall

Saistītie produkti

  • Bezspoguļu kameras

    EOS R50

    Izveidojiet ar šo EOS R bezspoguļa kameru vislabāko saturu, kas patīk lietotājiem — no asām fotogrāfijām līdz 4K filmām un tiešraides straumēm. Viss pieejams ar vienu īpašu ierīci.
  • Bezspoguļu kameras

    EOS R6 Mark II

    Fotogrāfijas vai video, darbība vai portreti — kameras EOS R6 Mark II apvienotā veiktspēja un attēlu kvalitāte ļauj radoši uzplaukt
  • Bezspoguļu kameras

    EOS R7

    Izpētiet savvaļas dzīvniekus ar kameru, kas nodrošina sensacionālu ātrumu un attēlu kvalitāti ērti pārnēsājamā korpusā ar APS-C sensoru — tā konstruēta nākotnes lietošanas vajadzībām.
  • Bezspoguļu kameras

    EOS R8

    Pārejiet uz fotografēšanu un filmēšanu ar pilnkadra kameru un īstenojiet savas radošās ieceres.
  • CANON OBJEKTĪVI

    RF 28mm F2.8 STM

    Plāns, viegls, plakanais objektīvs ceļojumu un ielu fotografēšanai ar daudzpusīgu 28 mm fokusa attālumu un lielu maksimālo diafragmas atvērumu f/2.8.
  • RF objektīvi

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Mazs, viegls, īpaši plata leņķa tālummaiņas objektīvs ar daudzpusīgu 10–18 mm fokusa attālumu; lieliski piemērots ceļojumiem, videoemuāru veidošanai un ainavu fotografēšanai.
  • Īpaši plata leņķa tālummaiņas objektīvs

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompakts un viegls RF 15–30 mm tālummaiņas objektīvs, kas lieliski piemērots ceļojumiem, tostarp pilsētu, ainavu, arhitektūras un videoemuāru uzņemšanai, atrodoties ceļā.
  • RF objektīvi

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Mazs un izsmalcināti viegls RF sērijas 24–50 mm tālummaiņas objektīvs, ko ikdienā varat izmantot ceļojumu, ainavu un citu objektu fotografēšanai.
  • RF objektīvi

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Daudzpusīgs 10 reižu tālummaiņas objektīvs EOS R sistēmai — viens portatīvs objektīvs, kas piedāvā lielas pielāgošanās iespējas.
  • Saistītie raksti