Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

Spraigas darbības fotografēšana

“Tas ir tikpat aizraujoši kā tad, kad man bija 16,” Ričards Velčs (Richard Walch) par savu aizraušanos ar ziemas sporta veidu fotografēšanu

Ekstrēmo sporta veidu fotogrāfs Ričards Velčs ir tikpat priecīgs izkārties no helikoptera, cik zig-zagā laideni nobraukt pa trasi, un tā viņš uzņem mirkļus, kuri ir gan sirsnīgi, gan liek matiem saslieties stāvus. Viņa aizraušanās ar fotografēšanu sākās, kad viņš kopā ar draugiem nodarbojās ar snovbordu, un tā ir tikpat spēcīga, kāda tā bija 16 gadu vecumā, kad laikrakstā tika publicēts viņa pirmais attēls.

Šeit viņš atklāj savu radošo pieeju, stāstu, kas slēpjas aiz labākajiem kadriem, kā arī pastāsta, kur viņš meklē iedvesmu.

Jūs profesionāli fotografējat kopš 16 gadu vecuma. Kā atklājāt savu aizraušanos ar fotografēšanu?

“Manu fotografēšanas kaislību atmodināja laimīga sagadīšanās, kad es nomainīju skolu un nokļuvu vienā profesionālā aptumšotā fotolaboratorijā. Es tur pavadīju daudz laika, kas neuzlaboja manas mācību sekmes, bet lieliski noderēja fotografēšanai. Es sāku ar Canon EOS-1N un pēc tam pārgāju uz Canon EOS-1D X Mark II. Tajā pašā laikā visas nedēļas nogales es pavadīju kalnos, nodarbojoties ar snovbordu. Mans sākotnējais plāns bija kļūt par sponsorētu snovbordistu, tomēr patiesībā izrādījās, ka es nebiju tam pietiekami labs. Tāpēc es teicu: “Labi, ja nevaru nodrošināt sev sponsorus, centīšos ar savu kameru uzņemt draugus, kuri ir patiešām labi.”

Kas ir visgrūtākais, fotografējot ziemas sporta veidus?

“Ļoti svarīgi ir sevi organizēt un sagatavoties fotografēšanai. Es neesmu ieguvis oficiālu izglītību kā fotogrāfs, esmu pieļāvis visas kļūdas, kādas vien var iedomāties, un esmu centies tās neatkārtot. Viena no visgrūtākajām mācību pieredzēm man bija Vistlerā Kanādā pēc skolas beigšanas. Es vienu nedēļu fotografēju ar filmiņām, pēc tam devos uz Vankūveru un noliku 10 filmiņu rullīšus uz galda. Kad saņēmu attīstītās filmiņas, redzēju, ka visas ir nepietiekami eksponētas, jo kļūdas dēļ biju iestatījis kamerā ekspozīcijas korekciju -3. Visi lieliskie attēli bija izniekoti, jo tie bija par trīs pakāpēm pārāk tumši. Izmantojot analogo filmiņu, to nebija iespējams labot. Tādas lietas otrreiz vairs nenotiek.”

Kādā veidā notiek organizēšanās?

“Viena lieta, kurai pievēršu daudz uzmanības, ir tas, kā nokļūt vietā, kurā man jābūt, kā saglabāt drošību, kā uzstādīt aparatūru fotografēšanai. Jums jāzina, ko darīsiet — strādāsiet ārā vai kalnos vai vienkārši uzņemsiet pašbildes. Esiet uzmanīgs, vērojiet, ko darāt, un pēc tam paņemiet kameru un iegūstiet kadru.”

"Es neesmu ieguvis oficiālu izglītību kā fotogrāfs — esmu pieļāvis visas kļūdas, kādas vien var iedomāties, un esmu centies tās neatkārtot."

Jūs noteikti esat atradies riskantās vietās. Vai varat pastāstīt par savu visiespaidīgāko ziemas sporta veidu fotografēšanas pieredzi?

“Kopš sāku fotografēt ziemas sporta veidus un snovbordu, vienmēr sapņoju nokļūt Aļaskā. Bet nevar vienkārši tā aizbraukt uz Aļasku un skatīties, kas tur notiek, — jāiesaistās tiešām saliedētā komandā. Es braucu kopā ar vadošajiem Eiropas slēpotājiem — grupu, kuru nosaukums ir “Legs of Steel”. Mēs ar helikopteru devāmies slēpot uz Heinsu —vislabāko brīvā nobrauciena vietu Aļaskā. Sniegs pielīp pie šīm vertikālajām sienām [tālāk attēlā], tāpēc var nobraukt par tik stāvu nogāzi, kāda nav nekur citur visā pasaulē. Sasprindzinājums ir ārkārtīgi liels, jo sportisti investē EUR 10 000–15 000, lai varētu nobraukt varbūt no sešām līdz desmit reizēm, tāpēc, kad esi tajā helikopterā un fotografē pa atvērtām durvīm, jābūt pārliecinātam, ka iegūsi vajadzīgos kadrus. Viss veicās labi — visi izpildīja savus trikus, un neviens neguva traumas.”

Saistīti raksti
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

BRĪVĀ DABĀ

Ziemas brīvdienu fotografēšanas padomi un paņēmieni

Profesionālais sporta fotogrāfs Ričards Velčs (Richard Walch) dalās ar saviem eksperta padomiem, kā iegūt izcilas ziemas fotogrāfijas — no kameras izvēles līdz vislabākajiem iestatījumiem.

Two young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top.

DARBĪBA

Kā uzņemt parkūrismu: svarīgākie padomi no Samo Vidica (Samo Vidic)

Canon vēstnieks stāsta, kā parādīt urbāno sporta veidu aizrautību un pārsteidzošās ainas.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

BRĪVĀ DABĀ

Kā Munro Moonwalker uzņem kalnu skatus

No krāsainiem makro attēliem līdz dūmakainām kalnu virsotnēm — tā Canon PowerShot SX740 HS izmanto Alans Rovens (Alan Rowan), lai iegūtu izcilus dabas uzņēmumus.

Vai ir kādas kameru tehnoloģijas, ko šobrīd uzskatāt par īpaši interesantām?

“Amerikas kausā (burāšanā) Jaunzēlandes kapteinis vienmēr teica: “Mūs neinteresē nekas, kas laivu nepadara ātrāku.” Ja funkcija neuzlabo fotogrāfiju, kāpēc gan par to runāt? Patiešām svarīgi ir pievērst uzmanību tam, kas kādā produktā ir unikāls. Vai tas sniedz iespējas izdarīt ko tādu, ko nekad iepriekš nevarēja? Abas kameras — gan Canon EOS M5, gan Canon EOS M50 — patiešām sniedz iespēju izdarīt ko tādu, ko iepriekš nevarēja. Tās ir ļoti mazas kameras, kas ļauj strādāt ārkārtīgi ātri un diskrēti, jo īpaši kad tās savieno ar Canon EF-M 32mm f/1.4 STM fiksēto objektīvu — tā ir perfekta kombinācija.”

Jūs uzņemat ar profesionālo Canon komplektu, bet vai var līdzīgu efektu panākt ar zemāka līmeņa kameru?

“Jā! Lieliska kadra iegūšanai svarīgāka ir metodoloģija nevis tehnoloģija. Bet visām Canon kamerām ir, piemēram, patiešām laba automātiskā fokusēšana. Vēl viens tipisks scenārijs ir tāds, ka modernas tehnoloģijas vispirms tiek ieviestas amatieru līmeņa kamerās un tikai pēc tam augstākā līmeņa kamerās. Piemēram, automātiskās fokusēšanas tehnoloģija ar skārienu un vilkšanu, kura ir Canon EOS R sistēmā, tagad ir ieviesta arī kamerās Canon EOS M5 un Canon EOS M50.”

Kurš līdz šim jūsu karjerā ir bijis visizšķirošākais moments?

“Kad man bija 16 gadu, mana māsa piedalījās studentu apmaiņas programmā Amerikas Savienotajās Valstīs, un vasaras brīvlaikā es varēju apmeklēt viņu un ģimenes, pie kurām viņa palika. Vienā no ģimenēm bija laikraksta Dallas Morning News izpilddirektors, tāpēc vienu vasaru man atļāva strādāt kā fotogrāfam-praktikantam šajā uzņēmumā. Visi fotogrāfi brīnījās, ko es tur daru, būdams tik jauns. Es biju kā maza enerģijas bumba, kura visu laiku skraidīja apkārt. Vienā pasūtījumā mums bija jāfotografē liela jahta, un beigās es kāpu mastā un aicināju kopā ar sevi kāpt arī kapteini, ko vēlējos fotografēt, lai varētu viņu attēlot no augšas ar laivu fonā apakšā.

“Es darīju visu, ko varēju, lai iegūtu šo attēlu, un štata fotogrāfs, kurš bija atbraucis kopā ar mani, vienkārši novietoja kapteini pie stūres. Arī viņam izdevās patiešām laba fotogrāfija, bet manējā tika nodrukāta laikrakstā, kas man toreiz bija ļoti svarīgi. Tas mani jau ļoti agri iemācīja, ka, ja vēlies izveidot izcilu fotogrāfiju, tā nenāk pati no sevis. Ir tiešām jāpiestrādā, lai to iegūtu. Es vienmēr fotografēju, salīdzinot ar attēlu, kas ir manā galvā, un tas ir tikpat aizraujoši kā tad, kad es to sāku.”

Ko jūs darāt, kad jums nav ideju?

“Es eju dušā, un tad rodas ideja [smejas] — tā arī ir. Bet vispārīgi es esmu kā sūklis — es cenšos gūt iedvesmu no itin visa. Es mēdzu aiziet uz mākslas muzeju un gūt iedvesmu tur, tad arī aprunāties ar dizaineri un gūt kādu ideju, aprunāties ar ceļotāju un uztvert viņa ideju, arī paskatīties kaut ko tīmeklī. Es uzņemu visu šo informāciju ar vērošanu ļoti detalizētā veidā, bet es to visu vienkārši uzņemu, nezinot, kad to izmantošu. Ja skaties tikai uz snovborda fotogrāfiem, beigās sāc viņus kopēt, un tas nav labi. Bet, ja es apskatos, ko dara snovborda fotogrāfs, un pēc tam to pārnesu jahtu fotografēšanā, un pēc tam apskatos, ko dara mākslinieks, un pārnesu to atpakaļ sportā, es varu izveidot savu stilu un piešķirt ainai jaunu nokrāsu.”

Izlasiet Ričarda svarīgākos praktiskos padomus, kā iegūt labākas ziemas sporta veidu fotogrāfijas šajā slēpošanas sezonā.

Autors: Katrīna Ankera (Kathrine Anker)

Saistīti raksti



Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.

Atpakaļ uz visiem padomiem un paņēmieniem

Saistīti produkti