MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

Iepazīstiet paslēpto kukaiņu pasauli

Atklājiet smalko radībiņu slepeno dzīvi, izmantojot tuvplānu fotografēšanas eksperta Pjēra Ankē (Pierre Anquet) padomus.
Canon Camera
“Godīgi sakot, pirms makro fotografēšanas uzsākšanas es nebiju nekāds kukaiņu fans,” saka franču fotogrāfs Pjērs Ankē (Pierre Anquet). “Bet tagad domāju, ka tie ir ļoti skaisti, ja velta laiku, lai tos rūpīgi apskatītu.”

“Es sāku ar ainavu un portretu fotografēšanu, bet ieraudzīju amerikāņu makro fotogrāfa Tomasas Šahana (Thomas Shahan) videoklipu un lieta bija darīta: biju iemīlējies makro fotogrāfijā,” viņš saka.

Pārsteidzoši tuvplāni var šķist pieredzējušu fotogrāfu lauciņš, kam nepieciešams visdārgākais aprīkojums, bet patiesībā to var panākt ar plašu budžeta aprīkojuma klāstu. Varat eksperimentēt ar tuvplānu fokusēšanu, izmantojot savu komplekta objektīvu, kamēr neesat iegādājies īpašu makro objektīvu.

1. Uzņemiet radošus tuvplānus ar komplekta objektīvu

Dievlūdzējs, kas karājas pie lapas.

Uzņemot makro fotogrāfijas, nav tik svarīgi, cik tuvu objektam atrodaties, bet gan cik liels ir palielinājuma līmenis. “Ja vēlaties uzņemt tuvplānus, tomēr jums nav budžeta makro objektīvam, varat izmantot tālummaiņu un iegūt patiesi interesantus kadrus,” saka Pjērs. Uzņemts ar EOS 90D un EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM objektīvu ar 55 mm. 1/3200 s, f/5.6 un ISO640. © Pierre Anquet

Lai gan īsts makro objektīvs piedāvā neticamu palielinājumu, standarta tālummaiņa var fokusēt pietiekami tuvu, lai iegūtu izcilus kadrus ar lielākiem kukaiņiem.

“Šiem kadriem es atradu dievlūdzēju sugu, ko dēvē par Empusa,” Pjērs skaidro. “Tas ir aptuveni 3–4 cm garš, tāpēc varēju aizpildīt visu attēlu, izmantojot Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM objektīvu. Vislielākais izaicinājums ir piekļūt pietiekami tuvu kukainim, lai uzņemtu attēlu, — es iesaku piecelties agri no rīta, jo rītausmā tie ir mazāk aktīvi.”

Objektīviem EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM un EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM ir iebūvētas makro gredzenveida zibspuldzes, kas iesācējiem sniedz iespēju veidot interesantus un radošus gaismu efektus, ko iepriekš varēja izdarīt tikai profesionāļi.

Pjērs izmanto alternatīvu metodi automātiskajai fokusēšanai — viņš sasniedz maksimālo palielinājumu, izmantojot vislielāko tālummaiņu, pārslēdzot uz manuālo fokusu un pagriežot fokusēšanas gredzenu līdz minimālajam fokusēšanas attālumam, pēc tam lēni pavirza kameru atpakaļ un uz priekšu, lai nofokusētu fotografējamo objektu.

Pjērs dod priekšroku kadriem bez trijkāja, tomēr tas var noderēt, uzņemot makro fotogrāfijas, jo tiek akcentēta katra kameras izkustēšanās. “Tie ir pārāk lieli un traucē. 18–55 mm objektīvs ir lieliski piemērots, lai uzņemtu ar kameru rokās, jo tas ir ļoti mazs, turklāt ļoti noderīgs ir attēla stabilizētājs.”

2. Izmantojiet makro objektīvu

Tuvplāns ar oranžbrūnu zirnekli uz zara.

Pjērs izmantoja objektīvu EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, lai nofotografētu šo lecošo zirnekli: “Tas bija mazāks par dievlūdzēju, bet tas man ļāva kadrā iekļaut vairāk apkārtnes.” Uzņemts ar EOS 90D un EF-S 60mm f/2.8 Macro USM ar 1/250 s, f/8 un ISO500. © Pierre Anquet

Tuvplāns ar dievlūdzēju, kas karājas zarā.

Dažām fotogrāfijām Pjērs izmantoja fokusa uzslāņošanu. “Lielākais kadru skaits, ko uzņēmu vienai fokusa uzslāņošanai, bija 28. Dievlūdzējs bija zarā, un es vēlējos, lai viss kukainis būtu fokusā. Uzņemot daudzus kadrus un pārvietojot kameru, es varēju fokusēt galvu, kājas un ķermeni.” Uzņemts ar EOS 90D un EF-S 60mm f/2.8 Macro USM ar 1/250 s, f/9 un ISO200. © Pierre Anquet

Tāds kompakts un ļoti ass objektīvs kā Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM ir lieliski piemērots sākuma līmenim makro pasaulē. Tas nodrošina dabiska lieluma (vienas reizes) palielinājumu, ja ir iestatīts uz minimālo fokusa attālumu, — tas nozīmē, ka detaļas uz kameras sensora tiks fokusētas dabiskā lielumā.

Uzņemot tuvplānus, jāņem vērā, ka asuma dziļums ir pavisam plāns. Izmantojot mazāku diafragmas atvērumu, piemēram, f/11 and f/16, palielināsies asuma dziļums, bet samazināsies arī gaismas daudzums. Līdz ar to būs lielāks ekspozīcijas laiks, tāpēc attēls var izplūst, ja kamera vai fotografējamais objekts izkustās.

Lai to novērstu, varat palielināt ISO, tādējādi panāksiet īsāku ekspozīcijas laiku. “Ar EOS 90D bez jebkādām problēmām varu izmantot līdz ISO 2000. Tomēr attēls ir pareizi jāeksponē — ja mēģināsiet vēlāk palielināt ekspozīciju ar programmatūru, iegūsiet daudz trokšņu.”
Blakts (Stictocephala bisonia) galvas tuvplāns ar ūdens pilīti uz tās.

Pjērs iesaka izmantot Speedlite zibspuldzi 3–5 reižu palielinājumam. “Galvenais gaismas objekts joprojām ir saule,” viņš saka. “Bet, izmantojot zibspuldzi, papildu gaisma ļauj objektam izcelties.” Uzņemts ar Canon EOS 60D (tagad tās pēctece ir Canon EOS 90D), Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu un Speedlite 430EX II ar 1/250 s, f/10 un ISO400. © Pierre Anquet

Fokusa uzslāņošana ir populāra metode, ko makro fotogrāfi izmanto asuma dziļuma palielināšanai. Tā ietver identisku attēlu sērijas uzņemšanu un manuālu fokusa nobīdīšanu katrā no tiem. Fokusētās attēla zonas pēc tam var apvienot ar programmatūru, lai izveidotu asāku fotoattēlu.

Canon EOS 90D ir iebūvēta fokusa braketēšanas funkcija, kas var automātiski uzņemt nepieciešamos kadrus, lai izveidotu fokusa uzslāņošanu ar Canon Digital Photo Professional. “Praksē tas ir vienkārši,” skaidro Pjērs. “Es atlasu nepārtrauktās uzņemšanas režīmu, manuāli iestatu fokusu uz objekta tuvāko vietu un pēc tam lēni pārvietoju kameru tuvāk kukainim, uzņemot kadru sēriju.”

3. Pārsniedziet dabisko lielumu ar specializētu objektīvu

Tuvplāns ar lecošu zirnekli uz zemes.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo ir unikāls objektīvs, kas ļauj uzņemt objektus ar piecu reižu dabiskā lieluma palielinājumu. Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/250 s, f/9 un ISO800. © Pierre Anquet

Makro kadrs ar dievlūdzēja galvu.

“Objektīvs MP-E 65mm ir ļoti daudzpusīgs,” aizrautīgi stāsta Pjērs. “Ar vienas reizes palielinājumu varat aizpildīt kadru ar lielāku kukaini, piemēram taureni vai sienāzi, un pēc tam varat pāriet uz piecu reižu palielinājumu un uzņemt ļoti mazus kukaiņus.” Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo objektīvu ar 1/160 s, f/8 un ISO2000. © Pierre Anquet

Strādājot ar tik lielu palielinājumu kā piecas reizes, ir svarīga precīza fokusēšana, jo katra kļūda tiks attiecīgi palielināta. Lai nodrošinātu precizitāti, uzņemot kukaiņus, Pjērs uzraudzīja attēlu, izmantojot Canon EOS 90D lielāko aizmugurējo displeju. “Varu manuāli pietuvināt un redzēt, kur fokusēju,” viņš saka. “Vispirms pagriežu objektīva gredzenu, lai iestatītu palielinājumu, pēc tam tuvojos objektam un, kad ekrānā redzu, ka tas ir perfektā fokusā, to uzņemu.”

Varat uzsākt makro fotografēšanu, uzņemot objektus mājās — tas var būt paklāja raksts vai istabas augs uz palodzes, lai pēc tam pārietu uz detalizētu kukaiņu fotografēšanu.


Autors: Markuss Hokins (Marcus Hawkins)

Saistīti produkti

Saistīti raksti

  • Melnbalts tuvplāna kadrs ar mammu, kas skūpsta guļošo bērnu, ko tur uz pleca.

    MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

    Ienirstiet detaļās ar makro fotogrāfijām

    Četri atjautīgi padomi, lai uzsāktu makro fotografēšanu, izmantojot parastas lietas neparastu attēlu radīšanai.

  • Abstraktas makro fotogrāfijas: ziepju burbuļu uzņemšana

    MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

    Abstraktas makro fotogrāfijas: ziepju burbuļu uzņemšana

    Atklājiet, kā uzņemt pārsteidzošas, abstraktas makro fotogrāfijas ar ziepju burbuļiem, izmantojot šo vienkāršo ceļvedi.

  • MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

    Ziedu atspīduma ūdens pilītēs fotografēšana

    Kļūstiet radošs ar makro fotogrāfijām un atklājiet, kā uzņemt brīnišķīgus attēlus ar ziediem, kas atspīd ūdens pilītēs.

  • IEKŠTELPU FOTOGRĀFIJA

    Trīs iekštelpu fotografēšanas idejas radošai izpausmei mājās

    Arī paliekot mājās, varat radoši darboties. Apgūstiet kameru un iemācieties uzņemt kinematogrāfiskas kvalitātes portretus, makro attēlus un intervāla fotografēšanas video.