REDIĢĒŠANAS PAMATI

Uzlabojiet īpašo mirkļu attēlus ar šiem vienkāršajiem fotogrāfiju rediģēšanas padomiem

Atklājiet, kā uzņemšana RAW formātā un rediģēšana Canon Digital Photo Professional vai Adobe® Lightroom® programmatūrā var palīdzēt iegūt labākas fotogrāfijas un parādīt lielus notikumus vislabākajā gaismā.
Kadrs ar pāri pie ezera kāzu dienā pirms un pēc apstrādes — kreisajā pusē ir tumšāks, neapstrādāts attēls, gaišāka versija, kas rediģēta DPP programmatūrā, redzama otrā pusē.

Kā fotografēšanas amatieris, iespējams, esat pieradis izmantot kameras iestatījumus un opcijas, lai koriģētu fotoattēlu fokusu, ekspozīciju un kompozīciju, un, iespējams, parasti pārskatāt savus kadrus kameras LCD ekrānā un pēc tam tos atkārtoti uzņemat ar nedaudz atšķirīgiem iestatījumiem, lai tie būtu tādi, kā vēlaties. Pievēršot tik daudz uzmanības fotografēšanai, attēls no kameras bieži vien ir pietiekami labs, lai dokumentētu jūsu pieredzi — tomēr ir daži īpaši gadījumi, kas attaisno vēl lielāku uzmanības pievēršanu. Kāzas, gadadienas, dzimšanas dienu ballītes, izlaidumi, jūsu bērna pirmie soļi... unikāli dzīves mirkļi, kas ir tā vērti, lai tos atcerētos vislabākajā gaismā, tāpēc ir svarīgi iemācīties rediģēt savus fotoattēlus. Tas nozīmē, ka varat labot daudz kļūdu, uzlabot kompozīciju un spilgtumu, kā arī citus tehniskos aspektus, piešķirt raksturīgu izskatu visiem viena pasākuma attēliem, kā arī veikt citas darbības.

Lai nodrošinātu sev vairāk iespēju rediģēt attēlus, ir vērts fotografēt RAW formātā — tas nozīmē iestatīt kameru, lai tā saglabā uzņemtos attēlus kā RAW failus, nevis JPEG. RAW fails pēc būtības ir digitālais negatīvs, kas satur neapstrādātus datus no kameras sensora. No tā var veidot dažādas attēla interpretācijas. JPEG faili ir jau apstrādāti kamerā, un tos ir vienkārši kopīgot tieši no kameras, tomēr tie nedod daudz iespēju rediģēšanai un koriģēšanai. Viens praktisks veids, kā izmantot labāko no abiem failu veidiem, ir iestatīt kameru, lai tā saglabā fotoattēlus gan RAW, gan JPEG formātā — šādi iegūsiet attēlus, ko var ērti kopīgot, un arī RAW failu, ko vēlāk varēsiet uzlabot un izmantot eksperimentiem. Tomēr ņemiet vērā, ka katra kadra saglabāšanai abās versijās jums būs nepieciešams vairāk vietas kameras atmiņas kartē.

Lai izveidotu fotogrāfiju no RAW faila, tas ir jāapstrādā. To var darīt kamerā, turklāt varat pat veikt dažas korekcijas darba gaitā, izmainīt spilgtumu, koriģēt objektīva aberācijas, izmantot iepriekšējos iestatījumus, piemēram, košas vai maigas krāsas, kā arī veikt citas darbības. Tomēr ir lietderīgi apstrādi veikt (daudz lielākā) datora ekrānā, izmantojot speciālu RAW failu rediģēšanas programmatūru, piemēram, Canon bezmaksas Digital Photo Professional (DPP) vai Adobe® Lightroom® programmatūru. To ir vienkārši izdarīt, un tas sniedz iespējas izmantot dažādus attēlu stilus, baltās krāsas balansu, trokšņa samazināšanas iestatījumus, kā arī citas iespējas. RAW failā veiktās korekcijas (kamerā vai datorā) ir atgriezeniskas, tas nozīmē, ka oriģinālais fails netiek ietekmēts un korekcijas var atcelt, izmainīt vai noņemt jebkurā laikā pat tad, ja aizverat failu un atverat to vēlāk.

Ekspozīcijas uzlabošana

Adobe® Lightroom® programmatūras ekrānuzņēmums, kas parāda divas dažādas ekspozīcijas attēlam ar sievieti, kura uzklāj kosmētiku, stāvot tumšā istabā pie loga.

RAW failiem ir plašāks dinamiskais diapazons nekā JPEG failiem, un tie satur detaļas ēnās un izgaismotajos laukumos, kas kamerā šķiet pazudušas. Tomēr, padarot ēnainās vietas gaišākas, var atklāties troksnis, tāpēc sagatavojieties to noņemt.

DPP programmatūras ekrānuzņēmums, kurā parādīts attēls ar līgavu, kura pošas. Nepietiekami eksponētās zonas tiek izceltas zilā krāsā, pārmērīgi eksponētās zonas — sarkanā.

DPP programmatūrā var aktivizēt brīdinājumus par gaišajām un ēnainajām vietām, un gaišajām zonām, kuras pakļautas apgriešanas riskam, ir sarkans pārklājums. Zonām, kas ir potenciāli pārāk tumšas un līdz ar to pakļautas ēnaino vietu toņu apgriešanas riskam, ir zils pārklājums.

Ekspozīcija ir viens aspekts, kuru var koriģēt, apstrādājot RAW failu. Lai gan nevar mainīt diafragmas atvērumu, ekspozīcijas laiku un ISO, var koriģēt kopējo gaišumu, kā arī selektīvi uzlabot ēnotās un gaišās zonas. Tas ir jo īpaši noderīgi, rediģējot tradicionālās kāzu fotogrāfijas, kas uzņemtas saulainā dienā, kad var būt problemātiski uzņemt gan līgavas spilgti baltās kleitas, gan līgavaiņa tumšā uzvalka detaļas.

RAW failiem ir plašāks dinamiskais diapazons nekā JPEG, tāpēc bieži vien var atgūt šķietami zudušas detaļas, izmantojot gaišo un ēnaino zonu koriģēšanas vadīklas. Tās pieejamas kā atsevišķi slīdņi Lightroom® modulī Develop (Attīstīšana) un DPP programmatūras attēlu stilu sadaļā. Ja izmantojat DPP programmatūru, varat arī mainīt Automātiskā apgaismojuma optimizētāja (Auto Lighting Optimizer) stiprumu, kas automātiski uzlabo ekspozīciju un kontrastu.

Izvairīšanās no apgriešanas

Ekrānuzņēmums, kurā DPP programmatūras ekspozīcijas iestatījumi tiek izmantoti attēlam ar pāri, kurš stāv tukšā jūras krastā, turot viens otra roku.

Apskatiet histogrammu, veicot ekspozīcijas, krāsu un kontrasta korekcijas savā RAW failu rediģēšanas programmatūrā. Ja grafiks ir novirzīts uz labās puses malu un izskatās kā nogriezts, nevis pakāpeniski kļūst zemāks, tas norāda, ka attēla daļas būs pavisam baltas. Galvenais ir pārliecināties, vai fotografētais objekts ir pareizi eksponēts.

Adobe® Lightroom® programmatūras ekrānuzņēmums, kas parāda rīku Tone Curve (Toņa līkne), kas tiek lietots attēlam ar jaunlaulātajiem, kuri stāv ūdenskrituma priekšā.

Izmantojiet programmatūras rīku Tone Curve (Toņa līkne), lai palielinātu kontrastu un ļautu attēlam izcelties. Zema S veida līkne ir labs sākumpunkts. To varat panākt ar Lightroom® (attēlā), pabīdot izgaismoto vietu un gaismas slīdņus uz labo pusi un tumšo vietu un ēnu slīdņus uz kreiso pusi. DPP programmatūrā jānoklikšķina uz grafika un jāvelk, lai ēnas padarītu tumšākas un gaišās vietas gaišākas.

Ja ēnainās zonas, kurās būtu jābūt tonāli smalkām detaļām, kļūst neatšķiramas melnā krāsā vai gaišās zonas ir izgaismotas pilnīgi baltā krāsā, tās dēvē par apgrieztām. To var redzēt attēla histogrammā savā kamerā vai RAW failu rediģēšanas programmatūrā: histogrammas līkne nekļūst pakāpeniski zemāka, bet izskatās kā nogriezta. Tāpēc uzraugiet histogrammu, kad veicat ekspozīcijas koriģēšanu. Pārvietojot slīdņus, histogramma novirzās uz labo pusi, kad fotogrāfija kļūst gaišāka, vai uz kreiso pusi, kad tā kļūst tumšāka. Kopumā jāizvairās no histogrammas pārbīdīšanas līdz displeja malai, jo zudīs detaļas attēla zonās, kas tiks apgrieztas. Protams, ir arī tādas fotogrāfijas, kur gaišāki vai tumšāki rezultāti nodrošina interesantāku efektu, tomēr parasti fotogrāfs vēlas saglabāt daudz detaļu tādās zonās kā līgavas kleita.

Lai atvieglotu ekspozīcijas korekciju novērtēšanu, var aktivizēt parocīgos brīdinājumus par gaišajām un ēnainajām vietām. Tie norādīs jebkuras attēla zonas, kas tiks renderētas kā pilnīgi melnas (parādītas zilā krāsā) vai pilnīgi baltas (sarkanā krāsā). Šo opciju var atrast DPP programmatūras nolaižamajā izvēlnē Priekšskatījums (Preview), savukārt Lightroom® programmatūrā brīdinājumus var ieslēgt vai izslēgt, noklikšķinot uz mazajiem lodziņiem histogrammas augšpusē.

Ja ēnainās vietas esat padarījis gaišākas un gaišās — tumšākas, iespējams, konstatēsiet, ka attēlam pietrūkst kontrasta. Varat izmantot rīka Tone Curve (Toņa līkne) vadības paneli, lai to atjaunotu. Lai uzlabotu kontrastu, vispirms mēģiniet izveidot lēzenu S veida līkni: noklikšķiniet uz grafika centru šķērsojošās līnijas vidus, lai iestatītu viduspunktu, pēc tam noklikšķiniet zemāk uz līnijas un velciet to nedaudz lejup, lai pastiprinātu ēnas, un noklikšķiniet tās augšējā daļā un velciet to nedaudz augšup, lai pastiprinātu baltās krāsas.

Baltās krāsas balansa koriģēšana

DPP programmatūras ekrānuzņēmums, kurā parādīts, kā tiek koriģēts krāsu balanss attēlā ar jaunlaulātajiem, kuri stāv sniegā.

DPP programmatūra nodrošina dažādus rīkus nevajadzīgo krāsu noņemšanai, tostarp pilinātāju Baltā balansa klikšķinātājs (Click White Balance), kuru var izmantot, lai noklikšķinātu tieši uz zonas, kurai jābūt neitrāli baltai vai pelēkai. Šeit papildus tika pievienota dzeltenā krāsa, izmantojot precīzās koriģēšānas slīdni, lai attēlā ar vēsām krāsām tās padarītu siltākas.

Pirms krāsu korekciju veikšanas attēlā ir vērts iestatīt pareizu baltās krāsas balansu. Fotogrāfijas, kas uzņemtas svētku pasākuma laikā, piemēram, lielās kāzās, parasti ir fotografētas dažādā apgaismojumā — no dienasgaismas līdz mākslīgajam apgaismojumam pašā ceremonijā, līdz pat saulrietam un disko gaismām vakara ballītē. DPP vai Lightroom® programmatūrā varat izmantot visaptverošu baltās krāsas balansa komplektu, lai noņemtu nevēlamās krāsas, kas radušās dažādā apgaismojuma dēļ — vai pat pievienotu kādu, lai iegūtu radošu efektu.

Baltās krāsas balansa iepriekšējie iestatījumi DPP programmatūrā atbilst tiem, kas pieejami Canon EOS kamerās, un rezultātu var koriģēt, manuāli mainot zilās/dzeltenās un fuksīna/zaļās krāsas kombināciju, lai nodrošinātu realitātei līdzīgas krāsas. Var arī izmantot baltā balansa pilinātāju Baltā balansa klikšķinātājs (Click White Balance) un noklikšķināt uz tādas zonas attēlā, kurai jābūt neitrāli baltā vai pelēkā krāsā, lai noņemtu nevajadzīgās krāsas visā attēlā. Līdzīgs vadīklu komplekts ir pieejams Lightroom® programmatūrā.

Iespējams, tieši gaismas krāsa jūs pamudināja uzņemt konkrēto fotogrāfiju, tāpēc šādos gadījumos tā nav jāneitralizē. Turklāt nedaudz “siltāks” baltās krāsas balanss (vairāk sarkanā un mazāk zilā) var veidot labāka izskata ādas toni.

Piesātinājuma pastiprināšana

Adobe® Lightroom® programmatūras ekrānuzņēmums, kas parāda profila iepriekšējos iestatījumus, kas tiek lietoti dzeltenas bākas priekšā stāvošas līgavas attēlam.

Lightroom® piedāvā iepriekšējo iestatījumu (kreisajā pusē) un profilu (labajā pusē) izlasi, kas sniedz iespējas fotogrāfijām piešķirt noteikta veida izskatu ar vienu klikšķi. Var izmantot slīdņus un citus rediģēšanas rīkus, lai precīzi koriģētu gatavo attēlu. DPP programmatūras attēlu stili un pielāgotās receptes darbojas līdzīgā veidā.

Ar krāsu temperatūras komplektu var pāriet pie krāsu uzlabošanas. Atverot RAW failu DPP programmatūrā, tiek automātiski atlasīts attēlu stils, kas izmantots fotogrāfijas uzņemšanā, tomēr varat izmantot nolaižamo izvēlni, lai izvēlētos citu. Sadaļā Papildu iespējas (Advanced) var rediģēt arī attēlu stila parametrus, tostarp mainīt krāsu toni un palielināt vai samazināt krāsas piesātinājumu.

Lightroom® programmatūrā attēlu stila vadīklu vietā ir attēlu profilu un iepriekšējo iestatījumu klāsts, kas nodrošina pilnīgu izskatu tikai ar vienu klikšķi. To var izmantot arī kā sākumpunktu turpmākajai rediģēšanai, un var saglabāt izveidoto izskatu kā jaunu pielāgotu iepriekšējo iestatījumu, ko var izmantot citos attēlos. Izmantojot iepriekšējos iestatījumus, var ietaupīt daudz laika, un daudz kāzu fotogrāfu, kuriem jārediģē simtiem fotogrāfiju, paļaujas uz tiem kā uz ātru veidu, lai iegūtu populāru filtrētu vai retro stila izskatu.

Attēlu lielapjoma apstrāde ir vēl viens veids, kā optimizēt darbplūsmu. DPP programmatūrā varat atsevišķi nerediģēt katru fotogrāfiju, bet nokopēt viena attēla rediģēšanas recepti un pielietot to citam attēlam vai attēlu kopai. Lai to izdarītu, atlasiet tā attēla sīktēlu, kura iestatījumus vēlaties nokopēt, un pārejiet uz Rediģēt > Kopēt recepti (Edit > Copy recipe) augšējā joslā. (Varat arī izmantot opcijas Rediģēt > Atlasīt un nokopēt receptes iestatījumus (Edit > Select and copy recipe settings) un izvēlēties, tieši kādus iestatījumus kopēt.) Pēc tam atlasiet sīktēlu (vai vairākus) fotogrāfijām, kurām vēlaties piešķirt tādu pašu izskatu, un pārejiet uz Rediģēt > Ielīmēt recepti (Edit > Paste recipe). Kad attēlam ir izmantota recepte vai attēlu stils, vienmēr varat to turpināt rediģēt vai arī atgriezt tajā iestatījumus, ar kādiem tas tika uzņemts, — atcerieties, visas korekcijas var noņemt.

Atsevišķu krāsu pastiprināšana — un pāriešana uz melnbalto

DPP programmatūras ekrānuzņēmums, kurā parādīts, kā tiek uzlabots apgaismojums attēlā ar jaunlaulātajiem, kas apskaujas.

Izmantojot nokrāsas, piesātinājuma un apgaismojuma (Hue, Saturation and Lightness, HSL) slīdņus DPP programmatūrā, var veikt mērķtiecīgas konkrētu krāsu korekcijas. Velkot oranžo apgaismojuma slīdni nedaudz pa labi, var padarīt gaišāku ādas toni.

Adobe® Lightroom® programmatūras ekrānuzņēmums, kas parāda melnbaltu attēlu ar jaunlaulāto pāri trijstūrveida namiņa priekšā.

Kāzu fotogrāfiju pārveidošana, izveidojot melnbalto sēriju, ir lielisks veids, kā apvienot attēlu kolekciju. Pēc pārveidošanas izmantojiet slīdņus krāsu kanāliem, lai mainītu toņus un pievienotu kontrastu.

Gan DPP, gan Lightroom® programmatūrā ir sērijas ar nokrāsas, piesātinājuma un apgaismojuma (Hue, Saturation and Lightness, HSL) krāsu korekciju vadīklām. Šie slīdņi sniedz iespēju koriģēt atsevišķas fotogrāfijas krāsas, lai panāktu nelielas vai ievērojamas izmaiņas. Piemēram, ja strādājat ar brīvā dabā uzņemtiem kadriem, varat koriģēt zilās krāsas slīdņus, lai zilas debesis padarītu dziļākas un piesātinātākas, vai varat tās padarīt gaišākas un izmainīt piesātinājumu atkarībā no konkrētā stila, kuru vēlaties panākt. Varat arī uzlabot rudens kāzu noskaņu, akcentējot oranžos, dzeltenos un sarkanos toņus. Pārvietojot oranžās krāsas apgaismojuma slīdni nedaudz pa labi, portretos var uzlabot ādas toni.

Protams, iespējams, vispār nevēlaties krāsas. Dzimšanas dienas kadri bieži vien ir pievilcīgāki ar košām nokrāsām, taču kāzu fotogrāfijas, pārveidotas melnbaltas, iegūst mūžības kvalitāti, kas ļauj skatītājiem pievērst uzmanību mirkļa emocijām. Pārejot uz melnbaltajām fotogrāfijām, var atrisināt arī dažas tehniskās problēmas. Tā, piemēram, var piešķirt konsekvenci visi attēlu kolekcijai, kas uzņemta dažādos kāzu dienas laikos un dažādās vietās, un tā var arī izglābt attēlus, kas uzņemti ar lielu ISO vai sliktā apgaismojumā telpās.

Labāk ir, nevis izvēlieties melnbalto attēlu stilu, bet DPP programmatūrā noklikšķināt uz pogas Melnbalts (Monochrome), kas atrodas nokrāsas, piesātinājuma un apgaismojuma krāsu koriģēšanas panelī. Šādi rīkojoties, varēsiet turpināt izmantot nokrāsas, piesātinājuma un apgaismojuma slīdņus, lai koriģētu apakšā esošās krāsas un līdz ar to dažādos pelēkos toņus pārveidotajos attēlos. Daži attēli var izskatīties garlaicīgi un plakani, kad tos pārvērš melnbaltajos attēlos, bet varat panākt dinamiskākus rezultātus, izmantojot apgaismojuma slīdņus, ar kuriem var pievienot kontrastu un atdalīt objektus.

Ejot cauri dažādām fotogrāfiju rediģēšanas pakāpēm, sagatavojieties atgriezties dažas darbības atpakaļ un koriģēt iepriekš veiktās izmaiņas. Varat, piemēram, konstatēt, ka ir atkārtoti jākoriģē ekspozīcija vai jāmaina kontrasts pēc krāsu korekcijas. Beigās attēls ir jāpadara nedaudz asāks. Ja runā par asuma palielināšanu, bieži vien mazāk ir vairāk, tāpēc palieliniet svarīgu detaļu līdz 100%, kas palīdzēs novērtēt nepieciešamo apjomu.


Autors: Markuss Hokins (Marcus Hawkins)


Adobe® un Lightroom® ir reģistrētas preču zīmes vai preču zīmes, kas pieder uzņēmumam Adobe Amerikas Savienotajās Valstīs un/vai citās valstīs.

Saistīti produkti

Saistītie raksti

  • DRUKĀŠANA

    Labākie Canon printeri fotogrāfijām

    Neatkarīgi no tā, vai vēlaties fotogrāfijas ierāmēt, ielikt albumā vai uzlīmēt, atrodiet vislabāko printeri, kas atbilst jūsu radošajām vajadzībām.

  • DRUKĀJIET

    Fotoattēlu rediģēšana, lai tos izdrukātu

    Izmantojiet fotoattēlus efektīvāk, tos izdrukājot, izmantojot mūsu detalizēto ceļvedi par rediģēšanu drukāšanai un labākos drukas iestatījumus.

  • FOTOGRĀFIJU RESTAURĀCIJA

    Dārgu atmiņu restaurēšana fotogrāfijās

    Iepazīstieties ar projektu, kurā plūdu upuriem tiek palīdzēts restaurēt ūdenī sabojātos attēlus.

  • PAMATINFORMĀCIJA

    Fotogrāfija drukāšanai

    Septiņi populārākie padomi, kā tvert fotomirkļus, lai saglabātu tos drukātā veidā.