AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

Pastipriniet katra gadalaika unikālo skaistumu

Ceļojumu fotogrāfs Bendžamins Hegi (Benjamin Hegyi) stāsta, kā rediģēt attēlus, lai parādītu visu ziemas, pavasara, vasaras un rudens burvību.
Skats pāri Donavai virzienā uz Gellerta kalnu Budapeštā, Ungārijā, uzņemts no augstas pozīcijas, ar silti sarkanīgi-oranžu nokrāsu.

Katrs gadalaiks sniedz bagātīgu atalgojumu fotogrāfiem, jo ietver unikālu krāsu, toņu un noskaņu gammu. Astoņpadsmit gadus vecais ungāru fotogrāfs Bendžamins Hegi (Benjamin Hegyi) ir kļuvis par iedvesmojošu autoritāti gadalaiku fotogrāfiju veidošanā sociālajos tīklos, daloties ar savām profesionāli rediģētajām un kūrētajām ceļojumu, pilsētas un dabas ainavu fotogrāfijām ar saviem 40 000 kvēlāko sekotāju tīklā Instagram.

Šie ir viņa galvenie padomi, lai izceltu katra gadalaika noskaņu.

1. Iztēlojieties savu vēlamo gala rezultātu

Lago di Braies ezers Dienvidtirolē, Itālijā, fonā redzami Dolomītu kalni. Priekšplānā koka kāpnes un vairākas nelielas laivas.

Vasaras attēlos Bendžaminam patīk ainavas, kas klātas ar spilgtu saules gaismu dienas vidū, nevis bieži iecienītā “zelta stunda” uzreiz pēc saullēkta vai pirms saulrieta. Šajā attēlā augstu esošā saule, kas iemūžināta pie Lago di Braies ezera Dienvidtirolē, Itālijā, rada piesātinātas un spilgtas krāsas visā ainavā, sākot no priekšplānā esošajām laivām līdz Dolomītu kalniem fonā. Uzņemts ar Canon EOS 700D (kuras pēctecis ir Canon EOS 850D) un Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM objektīvu ar 10 mm, 1/80 s, f/4,5 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Laivas uz Lago di Braies ezera Dienvidtirolē, Itālijā. Attēls ir apstrādāts, lai uzlabotu krāsu intensitāti.

Apstrādājot šo attēlu izmantošanai sociālajos tīklos, Bendžamins veica minimālas izmaiņas, jo juta, ka kompozīcija darbojas perfekti, priekšplānā esošās kāpnes virzīja aci uz laivām, bet visu ietvēra kalnu loks fonā. Tomēr, kā viņš pats skaidro: "Es vienkārši vēlējos izcelt šos dažādos elementus – laivas, ūdeni, kāpnes, kalnus –, tāpēc padarīju krāsas intensīvākas un palielināju gaismas kontrastu." © Benjamin Hegyi

"Kad uzņemu gadalaiku fotogrāfijas," stāsta Bendžamins, "Es vienmēr domāju par to, kā pēc tam tās apstrādāšu, ne tikai par pašu kadru. Noteiktas vizualitātes un sajūtas radīšanā man vienlīdz svarīga ir gan pēcapstrāde, gan paša vēlamā kadra uzņemšana. Šie divi posmi papildina viens otru."

Bendžamins savus attēlus plāno tā, lai atspoguļotu savas izjūtas uzņemšanas brīdī. "Neuzskatiet, ka jums ir jāfotografē realitāte, tā vietā izveidojiet ainu tādu, kāda tā izskatās jūsu prātā," viņš norāda. "Attēls kļūst par fotogrāfijas un gleznas hibrīdu. Svarīgi nepārspīlēt, citādi gala rezultāts izskatīsies neīsts un neatbilstošs dabas apstākļiem.

"Es iesaku vienmēr fotografēt RAW kvalitātes režīmā, jo tas sniedz jums izcilu brīvību manipulēt ar attēliem vēlāk," viņš papildina. "Fotografējot RAW formātā, varat pielāgot tādas vērtības kā baltā balanss, spilgtie toņi, tumšie toņi un krāsu atveidojums. Tas viss izceļ gadalaika noskaņu."

Bendžamins izmanto kameru, ko saņēma kā dāvanu 13. dzimšanas dienā, Canon EOS 700D (kuras vietā šobrīd tiek ražota Canon EOS 850D), ar diviem objektīviem: Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM, īpaši plata leņķa objektīvu, kas ideāli piemērots grandiozām ainavām, un Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM, kas ir ārkārtīgi daudzpusīgs, pateicoties lielajam tālummaiņas diapazonam. Viņam šāds komplekts šķiet ideāls, jo ceļojumu fotogrāfam ir svarīgs izmērs un svars.

Līdzīgs kompakts un cenas ziņā draudzīgs komplekts ir pieejams Canon jaunās paaudzes pilnkadra bezspoguļu EOS R sistēmai, ietverot Canon EOS RP, Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM objektīvu un Canon RF 50 mm F1.8 STM objektīvu. Varat izmantot arī EF-S objektīvu klāstu EOS R sistēmas kamerās, izmantojot EF-EOS R stiprinājuma adapteri.

2. Domājiet par kompozīciju un apgaismojumu

Lago di Carezza ezera Dienvidtirolē, Itālijā, spilgtā vasaras dienā, fonā redzamie Dolomītu kalni atspoguļojas ezera rāmajā ūdenī.

Šī aina tika uzņemta pie Lago di Carezza ezera Dienvidtirolē, Itālijā, spilgtā vasaras dienā. Kompozīcija ir ideāla, taču debesis un pelēkie kalni fonā bija daudz spilgtāki, nekā to tumšie atspulgi ezerā. Šādos apstākļos Bendžamins bieži balansē ekspozīciju, izmantojot kameras HDR uzņemšanas funkciju vai ekspozīcijas vairākkārtēju notveršanu, uzņemot atsevišķus attēlus ar labi eksponētām dažādām ainas daļām un sapludinot tos kopā. Uzņemts ar Canon EOS 700D un Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM objektīvu ar 10 mm, 1/200 s, f/5,6 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Lavandu lauks ar nelieliem mākoņiem zilās debesīs, kas šķietami liecas pretī saulei, kas aust aiz koku rindas piekalnē.

Pavasara aina Ungārijas laukos. Bendžamins to uzskata par veiksmīgu sagadīšanos, kad mākoņu forma izveidoja plūstošu līniju iepretī austošajai saulei, taču kompozīcija atkal ir nevainojama. Lavandu lauks atradās ēnā un bija relatīvi tumšs, taču attēlam bija pietiekami liels dinamiskais diapazons, lai Bendžamins varētu izgaismot priekšplānu un paspilgtināt krāsas, uzlabojot dzidro pavasara gaismu. Uzņemts ar Canon EOS 700D un Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM objektīvu ar 10 mm, 1/200 s, f/4,5 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Pēcapstrāde ir būtiska daļa no Bendžamina darba procesa, taču viņam šķiet, ka ir svarīgi veidot ainas, kas atspoguļo gadalaiku. "Ar sniegu vai sarmu klāts koks uzreiz pastiprina ziemas noskaņu," viņš piebilst. "Pavasarī priekšplānā izvirzās krāsaini ziedi. Rudenī varat koncentrēties uz lapu piesātināto zeltaino mirdzumu. Pārdomāta kompozīcija var pastiprināt jebkura gadalaika dabisko noskaņu.

"Dažādos gadalaikos fotografēšanai labākais būs atšķirīgs dienas brīdis," papildina Bendžamins, uzsverot, ka gaismas kvalitāte dažādos gadalaikos būtiski atšķiras. "Ziemā ieteicams fotografēt tieši pirms saullēkta vai tūlīt pēc saulrieta. Šādi varat iegūt vēsu, zilu nokrāsu, kas raksturīga ziemas krēslas brīžiem, ko bieži dēvē par “zilo stundu”. Taču, ja ainā ir daudz sniega, labāk fotografēt dienas gaismā, lai iegūtu patiesi dzidru un spilgtu gadalaika sajūtu.

"Vasaras ainās daudzi dabas fotogrāfi dod priekšroku dienas sākumam vai beigām, taču man patīk, ja saule ir augstu debesīs," viņš turpina. "Tas palīdz izcelt zaļo lauku spilgtās krāsas un ainavas vasarīgo siltumu.

"Pavasaris ir brīnišķīgs laiks jaunas dzīvības plaukšanai, un tas pats attiecas arī uz mani. Brīdis uzreiz pēc saullēkta ir lieliski piemērots, lai fotografētu plaukstošus ziedus un kokus, taču arī spēcīga saule dienas laikā nostrādā tikpat labi un dažreiz pat labāk.

"Rudenī vislabāk fotografēt tā dēvētajā “zelta stundā”, uzreiz pēc saullēkta vai pirms saulrieta," norāda Bendžamins. "Saule ir ļoti zemu debesīs, radot šīs burvīgās, siltās rudens krāsas."

3. Iemūžiniet iespējami daudz detaļu

Skats pāri Donavai virzienā uz Gellerta kalnu Budapeštā, Ungārijā, uzņemts no augstas pozīcijas.

Bendžamins nofotografēja šo ainavu virs Donavas upes Budapeštā, Ungārijā, saulrietā vēlā pavasarī. Izmantojot ilgu ekspozīciju, bija iespējams iemūžināt bagātīgas detaļas no priekšplānā esošajiem kokiem līdz pilsētas ēkām vidējā attālumā, ko pastiprina HDR režīms. Viņš arī pastiprināja oranžās krāsas, lai padarītu izteiksmīgāku gadalaika noskaņu attēla gala versijā šīs lapas augšā. Uzņemts ar Canon EOS 700D un Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 18 mm, 2 s, f/9 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Balts gulbis peld zilā ezerā ziemas laikā. Ezera krastos, kas stiepjas augstu kalnos, atrodas gleznains, ar sniegu klāts ciemats.

Ziemas aina Hallštatē, Austrijā. Neraugoties uz vājo apgaismojumu un miglas blāķiem, Bendžaminam izdevās iemūžināt daudz detaļu piekalnē esošajās ēkās, kuras viņš pēc tam izcēla, palielinot kontrastu. Viņš arī uzlaboja zilās krāsas toņus attēlā, lai pastiprinātu ziemas noskaņu. Uzņemts ar Canon EOS 700D un Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 18mm, 1/200 s, f/5,6 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Daudzās Canon kamerās ir ainavas uzņemšanas režīms, taču Bendžamins dod priekšroku pilnībā kontrolēt kameras iestatījumus. "Es vienmēr izmantoju manuālo uzņemšanas režīmu, lai varētu viegli regulēt atvērumu un aizvara ātrumu vēlamās ekspozīcijas iegūšanai." Ja fotografējat ar EOS R sistēmas kameru, ekspozīcijas simulācija sniedz iespēju priekšskatīt, kā izmaiņas ekspozīcijas iestatījumos ietekmēs attēlu, gan skatu meklētājā, gan aizmugurējā ekrānā. DSLR kamerā šī opcija darbojas, kad izmantojat aizmugurējo ekrānu Live View režīmā.

Daudzās Canon kamerās ir HDR (High Dynamic Range) uzņemšanas režīmi, kas ir lieliski piemēroti detaļu saglabāšanai gaišajās vietās un ēnu pastiprināšanai. Tādējādi varat iegūt balansētu ekspozīciju liela kontrasta ainās.

"Manai kamerai ir HDR fona apgaismojuma vadības režīms," norāda Bendžamins. "Katram uzņemtajam kadram kamera ieraksta trīs atsevišķus, dublētas ekspozīcijas attēlus, ko pēc tam sapludina kopā HDR fotoattēlā." Ja jūsu kamerai nav HDR režīma, joprojām varat uzņemt vairākus attēlus ar mazliet atšķirīgu ekspozīciju un apvienot tos pēcapstrādē. Canon bezmaksas Digital Photo Professional (DPP) programmatūrā ir iebūvēts HDR rīks, kas padara šo procesu vienkāršu. Izmantojiet trijkāji, lai nodrošinātu, ka kamera ir nekustīga, uzņemot atšķirīgas ekspozīcijas attēlu sēriju.

Fotografējot naktī vai vājā apgaismojumā, Bendžamins iesaka izmantot ilgu ekspozīciju, lai iemūžinātu maksimāli daudz detaļu, "arī to, ko neredzu ar acīm." Jūsu kameras zibspuldzes iestatījums atļauj ekspozīciju, kas ilgāka par 30 sekundēm, taču jums būs jāeksperimentē, lai izlemtu, cik ilga ekspozīcija rada jums vēlamo efektu. Aplūkojiet rezultātu aizmugurējā LCD ekrānā un uzņemiet attēlu vēlreiz, ja nepieciešams. Izmantojiet trijkāji, lai izvairītos no izplūdušiem attēliem.

4. Izmantojiet pēcapstrādi, lai pastiprinātu gadalaika noskaņu

Kalni aiz Bleda ezera Slovēnijā ietīti saullēkta miglā. Ainas priekšplānā redzamas lielas lapas.

Šo rudens attēlu pilda pārpasaulīga noskaņa, brūnas lapas kontrastē ar miglu virs Bleda ezera Slovēnijā, kurai cauri laužas pirmie saules stari. Bendžamins norāda, ka priekšplānā esošās lapas, kas piešķir ainai ietvaru, padara to dziļāku un ļauj labāk sajust gadalaika noskaņu. Uzņemts ar Canon EOS 700D un Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 27 mm, 1/125 s, f/9 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Kalni aiz Bleda ezera Slovēnijā ietīti saullēkta miglā. Priekšplānā esošās lapas un netālie kalni ir dzeltenīgās krāsās, tikmēr ezera ūdens ir zils.

Bendžamins nosprieda, ka kalni un īpaši priekšplānā esošās lapas izskatās pārāk zaļas, tāpēc viņš padarīja zaļos toņus tuvākus dzeltenīgi-oranžiem, lai izceltu rudens noskaņu. "Es pievienoju arī zilo krāsu ūdenim un mazliet gaismas miglai, lai tā izceltos," viņš norāda. © Benjamin Hegyi

Arī tad, ja viņš nav fotografējis HDR režīmā, Bendžamina individuālais stils ir pievienot spilgtas krāsas un palielinātu kontrastu, kas asociējas ar attiecīgo gadalaiku. Vienlīdz svarīgi viņa gadalaiku attēliem ir pielāgot katra kadra baltā balansu un ekspozīciju, lai izceltu katra gadalaika gaismas īpašības.

Šos sākotnējos pielāgojumus iespējams veikt, izmantojot Canon bezmaksas Digital Photo Professional (DPP) programmatūru, kas paredzēta ar Canon kamerām uzņemtu RAW attēlu apstrādei un rediģēšanai. Tajā ietverts plašs attēlu stilu klāsts, lai ātri piešķirtu attēliem vēlamo izskatu un noskaņu, it kā jūs būtu lietojis šos iestatījumus kamerā. Tie ietver arī stilu Landscape (Ainava), kas pastiprina asumu un uzlabo krāsu toni un piesātinājumu, lai iegūtu dziļus, spilgtus zilos un zaļos toņus debesīm un zālei. Visus uzlabojumus, kas tiek lietoti, izmantojot attēla stilu RAW failā, pēc tam iespējams precīzi pielāgot, noņemt vai aizstāt ar citu attēla stilu. Papildu stili ir pieejami bezmaksas lejupielādei, tostarp Nostalgia (Nostalģija), Clear (Tīrs), Twilight (Krēsla), Emerald (Smaragds) un Autumn Hues (Rudens nokrāsas), lieliski piemēroti, lai ātri piešķirtu jūsu fotogrāfijām dažādu gadalaiku noskaņu.

DPP efektīvie krāsu pielāgošanas rīki ļauj mainīt konkrētu krāsu diapazonu nokrāsu, piesātinājumu un spilgtumu, lai pastiprinātu, piemēram, ziemas ainas zilās krāsas vai vasaras attēla siltos toņus. Bendžamins bieži izmanto pielāgošanas slāņus programmā Adobe Photoshop līdzīga efekta iegūšanai. "Ziemas fotogrāfijās es izceļu zilos toņus, pievienojot tukšu slāni pārklājuma sapludināšanas režīmā un pārkrāsojot pāri apgabaliem ar viegli zilas krāsas otu, izmantojot zemu necaurspīdīgumu," viņš paskaidro. "Rudens attēlos varat izcelt ainu un piešķirt tai noskaņu, pārkrāsojot apgabalus ar dzeltenu un oranžu nokrāsu.

"Lai mainītu kontrastu un spilgtumu, es vienmēr izmantoju pielāgošanas slāņus," viņš papildina, "jo jūs varat izmantot slāņu maskas, lai mainītu tikai konkrētus apgabalus attēlā." Tas ir lieliski piemērots līdzeklis, kad attēls kopumā viņu apmierina, taču dažas detaļas ir mazliet jāuzlabo, lai labāk radītu noskaņu.

5. Ļaujiet saviem attēliem paust jūsu sajūtas sociālajos tīklos

Migla pārklāj ielejas starp koku klātajiem kalniem saullēktā.

Savā foto ceļojumā uz Slovēniju Bendžamins piecēlās četros no rīta, lai iemūžinātu rudens saullēktu virs miglas klātajiem kalniem, taču juta, ka attēls nespēja parādīt ainu tā, kā viņš to piedzīvoja. Uzņemts ar Canon EOS 700D un Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 135mm, 1/500 s, f/5,6 un ISO100. © Benjamin Hegyi

Migla pārklāj ielejas starp koku klātajiem kalniem. Attēlā ir palielināts kontrasts un pievienota silta nokrāsa, lai pastiprinātu rudens sajūtu.

Bendžamins palielināja kontrastu, lai izceltu tādas detaļas kā mājas kalnos vidējā attālumā, uzsverot ainas mērogu, un pastiprināja rudens krāsas, lai nodotu gadalaika noskaņu. Viņa sekotāji sociālajos tīklos novērtē šo izteiksmīgo un tiešo gadalaika sajūtas attēlojumu. © Benjamin Hegyi

Daloties ar attēliem sociālajos tīklos, jūs sacenšaties ar miljoniem citu attēlu. Bendžamins uzskata, ka ir svarīgi radīt savu personīgo stilu, lai izceltos uz pūļa fona.

"Sākumā es centos atdarināt citu fotogrāfu stilu, taču šobrīd man gribas domāt, ka esmu atradis pats savu, unikālo stilu," viņš paskaidro. "Tas ir pamats, uz kā esmu radījis savu Instagram statusu. Cilvēkiem patīk skatīties attēlus, kas atspoguļo viņu izjūtas par katru gadalaiku un to, kā daba gada laikā mainās viņiem apkārt. Publicējot ar gadalaiku saistītu saturu, esmu guvis ievērojamus panākumus, cilvēki meklē manas fotogrāfijas un dalās ar tām ar citiem visā pasaulē.

“Šobrīd kopā ar ainavu un ceļojumu fotogrāfiju aģentūrām, kuras arī izmanto manas fotogrāfijas, mans skatītāju loks ir sasniedzis 1 miljonu cilvēku. Uzskatu, ka panākumu atslēga ir nevis reklamēt sevi pašam, bet ļaut to paveikt attēliem."



Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)



Adobe, Lightroom un Photoshop ir reģistrētas preču zīmes vai preču zīmes, kas pieder uzņēmumam Adobe Amerikas Savienotajās Valstīs un/vai citās valstīs.

Saistīti produkti

Saistītie raksti