PILSĒTVIDES FOTOGRAFĒŠANA
Pilsētvides kompozīcijas padomi
Paulas Stopkas ceļvedis izcilu ēku un pilsētas ainavu kadru iekomponēšanai.
FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI
Viens no fotografēšanas brīnišķīgajiem aspektiem ir tas, ka tā piedāvā radošo brīvību un emocionālās izteiksmes līdzekļus. Tāpēc var šķist, ka runāšana par kompozīcijas likumiem ir nedaudz ierobežojoša. Tomēr, zinot dažus vienkāršus kompozīcijas principus, attēlu izskatu var padarīt pievilcīgāku.
Šeit aprakstīts, kā kompozīcija var palīdzēt izkārtot objektus attēlos un kā likumu izmantošana var palīdzēt to kontrolēt.
Kad dodaties brīvdienās vai atpūtā nedēļas nogalē, ir dabiski vēlēties uzņemt lieliskas fotogrāfijas, kas brīnišķīgi parāda jūsu apmeklētās vietas. Tāpēc, nevis vienkārši uzņemiet momentuzņēmumus, bet ieturiet nelielu pauzi, pirms nospiežat aizslēga pogu, lai padomātu, kas iekadrēts skatu meklētājā vai LCD ekrānā.
Mirkli padomājot un ātri izanalizējot savu kadru, varēsiet redzēt attēla daļas, kas nav nepieciešamas. Nedaudz novirzot kameru vai mainot tālummaiņu, tās var izņemt no kadra, lai iegūtu iespaidīgāku un patīkamāku attēlu.
Nākamreiz, kad pavadīsiet brīvdienas pilsētā, pievērsiet uzmanību jums apkārt esošo ēku logiem. Tie lieliski palīdz veidot kompozīciju un uzņemt unikālu skatu. Vissarežģītāk ir atrast savu vietu, lai pastiprinātu ainas atspīdumu logā ar kompozīcijas elementiem atspīdumā.
Iekomponējiet ainu, lai būtu trīs atbilstoši objekti: viens priekšplānā, viens vidū un viens fonā. Šie trīs objekti attēlā radīs vizuālu celiņu.
Uzņemot ainavas un pilsētas skatus izbraukumu laikā, mēģiniet ietvert stingras kompozīcijas līnijas, kas skatītāju ved cauri attēlam no priekšplāna līdz fonam. Piemēri ietver ceļus, upes, dzelzceļa līnijas vai ceļa zīmes. Kamera jums būs jānovieto piemērotā vietā, lai fotoattēlā uzņemtu dabiskās līnijas, un tas nozīmē, ka pēc iespējas lielāka efekta panākšanai var būt jānovietojas augstāk vai zemāk.
Parasti kamerām attēla centrā ir automātiskās fokusēšanas atzīme vai rāmis, tomēr kompozīcijas veidošana ar objektiem tieši centrā ir efektīva tikai dažiem attēliem.
Kompozīcija ar centrālo objektu labi darbojas vienkāršiem objektiem, piemēram, spilgtas krāsas puķei tumši zaļu lapu jūrā. Attēla centrālajai daļai jābūt pietiekami spēcīgai, lai piesaistītu skatītāja uzmanību, tāpēc arī portrets labi izskatās, ja tikai seja ir izgaismota un fons ir daudz tumšāks.
Mēģiniet iekomponēt attēlu ar dabisku rāmi. Ja uzņemat fotoattēlu, apdomājiet, kā attēla malas ierāmē galveno objektu. Laba izvēle ir durvju ailes vai loga izmantošana ainas ierāmēšanai, jo tumšāka mala palīdz pievērst uzmanību gaišākiem elementiem citās kadra vietās. Varat izmantot viesnīcas vai dzīvokļa durvju aili, lai ierāmētu skatu, piemēram, pilsētu. Vislabāk, ja logs vai durvis ir atvērtas, lai izvairītos no atspīduma stiklā.
Pārāk bieži fotogrāfijas tiek uzņemtas personas acu līmenī. Tomēr ir pieejami arī citi radoši skatupunkti, novietojot kameru zemāk vai augstāk.
Kad attēlus uzņem bērni, rezultāti pieaugušajiem parāda citu pasaules skatu — ēkas, koki, augi un pieaugušie izskatās daudz lielāki no zemākas kameras pozīcijas. Ja kamerai ir LCD displejs ar maināmu leņķi vai to var savienot ar viedtālruni ar Wi-Fi, varat novietot kameru uz grīdas, lai iekadrētu attēlus.
Pilsētā, kura pilna ar augstām ēkām, mēģiniet izmantot platleņķa objektīvu vai standarta objektīvu un virziet skatu pret debesīm. Izmantojiet diafragmas atvēruma prioritātes (Av) režīmu un izvēlieties diafragmas atvērumu f/8 vai f/11. Pēc tam kameru mērķējiet pret debesīm, iekadrējot ainu ar sapludinātām ēkām. Tā kā šādos attēlos bieži vien ir plašs noēnotu un gaišu vietu diapazons, var būt jākoriģē fotoattēla spilgtums, izmantojot ekspozīcijas kompensāciju. Var palīdzēt arī kameras HDR funkcijas izmantošana.
Labi izskatās arī attēli, kas uzņemti no augstākas vietas — virs ēkām vai turot kameru virs galvas.
Vizuāli interesantiem attēliem bieži vien ir skaidra kompozīcija, kas piešķir telpu galvenajam objektam. Vienkārši novietojot galveno objektu nedaudz prom no centra, var uzlabot kompozīciju lielākajā daļā fotogrāfiju.
Lai to izdarītu, iedomājieties, ka skatu meklētājs vai LCD ekrāns ir sadalīts 3 x 3 daļu režģī, ko sadala četras līnijas. Novietojiet objektu kadra labajā vai kreisajā trešdaļā, nevis tieši vidū. Tā parasti var iegūt gan interesantāku, gan pievilcīgāku attēlu, nekā ievietojot objektu tieši vidū.
Kad esat iepazinies ar trešdaļu likumu, mēģiniet izmantot režģa līnijas labākas kompozīcijas izveidei. Daudzām EOS kamerām ir opcija, kas parāda režģi — skatu meklētājā vai aizmugurējā LCD ekrānā. Ieslēdziet režģa līnijas, kas palīdzēs efektīvāk izveidot attēla kompozīciju. Ja uzņemat skatu ar horizonta līniju, novietojiet to gar vienu no līnijām, kas kadrā ir vienā trešdaļā no augšpuses vai apakšpuses, nevis sadaliet attēlu divās daļās, novietojot horizonta līniju attēla vidū.
Kad uzņemsiet filmu materiālu ārā, varēsiet uzlabot kadrēšanu un noturēt taisnu horizonta līniju, ja ieslēgsiet režģa līniju rādīšanu.
Ir grūti skatīties videoklipus, ja horizonta līnija ir kaut nedaudz noliekta. Rodas sajūta, ka attēls krīt vai slīd uz vienu pusi. Tomēr varat ar nolūku pārvietot kameru stāvākā leņķī, panākot interesantu kompozīciju. Šāda noliekšana ar nolūku tiek dēvēta par holandiešu vai vāciešu leņķi, un to izmanto daudzās spēlfilmās, lai radītu spriedzi vai dezorientāciju, tāpēc ģimenes videoklipos noliekšanu izmantojiet piesardzīgi. Ja vienu kadru noliecat uz kreiso pusi, mēģiniet nākamo uzņemt ar noliekumu uz labo pusi.
Varat to izmantot, lai radītu spriedzi vai jautrību, izpētot jaunu pilsētu, bet nepagrieziet kameru pārāk tālu, — un noteikti noliektos kadrus apvienojiet ar taisnā līmenī uzņemtu materiālu.
Kompozīcijas metode, kas zināma kā zelta griezums (dažkārt tiek dēvēta par Fibonači spirāli), ir dabiska kompozīcija pieeja, ar kuru var izveidot spēcīgus, iespaidīgus fotoattēlus. Ap 1200. gadu itāļu matemātiķis Fibonači pirmo reizi ievēroja, ka dabā regulāri parādās attiecība, kas ir patīkama cilvēka acīm. Bieži vien to vienkāršo kā trešdaļu likumu, tomēr patiesā attiecība ir 1:0,618:1.
Ideja ir tāda, ka var izveidot iespaidīgāku kompozīciju, ja kadru var iekomponēt, ietverot līniju, kas skatienu vada pa spirālveida ceļu uz galveno objektu. Teorija var darboties daudziem un dažādiem attēliem — no ainavām līdz portretiem un citiem attēliem.
Ja ainas kompozīciju veido, paturot prātā trijstūrus, var uzlabot fotoattēlu izskatu. Mēģiniet uzņemt ielas līnijas, kas tālumā izzūd, un līdz ar to trijstūrveida zonas kadra sānos.
Arī uzņemot portretu ar personu pie galda, izmēģiniet kadru, kurā fotografējamajam objektam rokas ir saliktas trijstūrveida formā — elkoņi platāki un rokas atbalsta zodu. Kompozīcija izskatīsies estētiski daudz pievilcīgāka.
Kad drukājat attēlus, izmantojot PIXMA printeri, jums ir iespēja apgriezt fotoattēlus ar Canon My Image Garden programmatūru, lai uzlabotu kompozīciju. Veltiet laiku, lai eksperimentētu ar dažādi apgrieztiem attēliem. Ainavu attēliem izvēlieties panorāmas apgriešanu, lai izveidotu platu attēlu. Ja attēli būs labi uzņemti, arī ar vairāku attēlu drukāšanu vienā līnijā panāksiet panorāmas efektu.
Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.
Atpakaļ uz visiem padomiem un paņēmieniemPILSĒTVIDES FOTOGRAFĒŠANA
Paulas Stopkas ceļvedis izcilu ēku un pilsētas ainavu kadru iekomponēšanai.
FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI
Iepazīstieties ar šiem padomiem un paņēmieniem, lai skaisti izpludinātu fonu.
FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI
Pārvaldiet diafragmas atvēruma, ekspozīcijas laika un ISO iestatīšanu.