DABAS FOTOGRAFĒŠANA

Eksperimentēšana ar gaismu un ēnām: melnbaltās dabas fotogrāfijas

Canon vēstniece Helēna Barleta (Helen Bartlett) stāsta, kā ir uzņēmusi pārsteidzošas melnbaltās dabas fotogrāfijas ar savu PowerShot G7 X Mark III.
Zirnekļu tīkls ar ūdens pilītēm, kurās atspoguļojas gaisma.

Vai esat kādreiz brīnījies, kā pasaule izskatās melnbaltās krāsās? Šādu stilu ir izvēlējusies Londonā dzīvojošā ģimenes portretu fotogrāfe un Canon vēstniece Helēna Barleta (Helen Bartlett). Helēnai melnbaltā fotogrāfija ir viņas firmas zīme jau kopš uzņēmējdarbības sākšanas 2003. gadā, strādājot ar gaismām un ēnu dziļumu, tām krītot uz sejām un ainām viņas priekšā.

Kad Anglijā bija mājsēde Covid-19 dēļ, Helēna nomainīja ģimenes portretus pret eksperimentiem ar melnbaltajām dabas fotogrāfijām, pastaigājoties Ziemeļlondonā netālu no mājām. Viņa dalās ar iegūtajiem attēliem, kuros saplūst paslēpta tekstūra, izgaismotas lapas, ar rasu klāti zirnekļu tīkli un dramatiski meža silueti, savā pakalpojuma Instagram kontā ar nosaukumu “Off Duty”. Lielākā daļa tika uzņemti ar Canon PowerShot G7 X Mark III.

Fotografēšana ar kompaktkameru ir palīdzējusi Helēnai attīstīt savu stilu, kā arī iedrošinājusi viņu eksperimentēt ar jauniem paņēmieniem. Šeit viņa paskaidro, kā process attīstījās, un piedāvā padomus iespaidīgu melnbalto dabas kadru uzņemšanai.

1. Atrodiet jaunu perspektīvu

Melnbaltais tuvplāns ar piecu identisku ziedu siluetu pret sauli.

Canon vēstniece Helēna Barleta (Helen Bartlett) izmantoja kompakto Canon PowerShot G7 X Mark III, lai uzņemtu melnbaltās dabas fotogrāfijas Londonas mājsēdes laikā, un, to darot, viņa atklāja pilnīgi jaunu pasauli. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/800 s, f/10 un ISO320. © Helen Bartlett

Fotogrāfam kompaktkameras priekšrocības ir tās izmēri, daudzpusība un iespēja ātri un ērti kopīgot attēlus, tomēr tā var sniegt arī relaksējošāku pieredzi, jo ir mazāks spiediens perfekta attēla izveidei.

“Es vienmēr meklēju kaut ko starp tālruni un profesionālo kameru, jo savu Canon EOS-1D X Mark III nevaru ieslidināt kabatā,” saka Helēna. “Kopumā mana darba kamera ir pārāk liela, lai ar to pastaigātos pa parku. Es biju vīlusies par attēliem, kurus ieguvu ar tālruni, kad tos atvēru datorā vai vēlējos izdrukāt, jo tiem nebija pietiekamas kvalitātes.

“Mājsēdes laikā es nopirku Canon PowerShot G7 X Mark III un sāku ņemt to līdzi ikdienas pastaigās, kuru laikā kameru iepazinu.

Tā man liek uzņemt vairāk attēlu, ieraudzīt lietas citādi un pamanīt nedaudz vairāk. Esmu iemācījusies relaksēties un neuztraukties — šie attēli ir man, nevis klientiem, tāpēc tiešām nav svarīgi, ja kaut kas neizdodas tā, kā to vēlos. Tagad nevaru iedomāties, ka man varētu nebūt kompaktkameras.”

Canon PowerShot G7 X Mark III kamerai ir liels 1.0 tipa sensors, līdz ar to tā ir līdzīgāka DSLR vai bezspoguļu kamerai nekā viedtālrunim.

2. Uzziniet par gaismu pēc iespējas vairāk

Melnbalts suņuburkšķu kātu attēls uz tumša fona.

Canon PowerShot G7 X Mark III ir ievērojami papildinājis Helēnas aprīkojumu. “Kompaktkamera nav tas pats, kas labākā DSLR vai bezspoguļu kamera, tomēr man tā ir lielisks vidusceļš starp to un manu tālruni,” viņa saka. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/500 s, f/3.2 un ISO160. © Helen Bartlett

Melnbalts saules gaismas tuvplāns, kas uz zāles stiebriem veido izgaismotas un noēnotas vietas.

“Kad cilvēki sāk apgūt fotografēšanu, viena no grūtākajām lietām ir iemācīšanās ieraudzīt gaismu,” saka Helēna. “Tomēr, ja sāk skatīties uz gaismu un atvēl mirkli, lai uzņemtu attēlu ar to, to sāk vairāk pamanīt.” Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar1/2000 s, f/2.8 un ISO320. © Helen Bartlett

Ja esat aizrāvies ar dabas fotografēšanu melnbaltajā režīmā, Helēna iesaka uzzināt visu par gaismu. “Mēģiniet uzņemt attēlus katru dienu neatkarīgi no tā, vai esat izgājis ārā ar kameru vai atrodaties mājās,” viņa saka. “Tā varēsiet ieraudzīt kaut to, kā gaisma krīt uz ūdens glāzi jūsu virtuvē, tomēr, katru reizi to darot, ieskatīsieties tajā vērīgāk.”

Ja uzņem melnbaltās fotogrāfijas, rotaļājoties ar gaismu, tiek veidots dziļums un piesaistīta uzmanība, un ir daudz veidu, kā ar to eksperimentēt. “Meklējiet fona apgaismojumu, kas ļoti labi izskatās melnbaltajās fotogrāfijās, un nebaidieties eksperimentēt ar kontrastiem un ekspozīciju,” saka Helēna. “Varat palielināt ekspozīciju, lai uzņemtu kaut ko diezgan gaišu, un pēc tam to samazināt, lai izceltu atklātus, dinamiskus attēlus.”

3. Pievērsiet uzmanību tam, kas ir kadrā

Melnbalts tuvplāns ar niedres lapu, fonā izpludinātas vairākas līdzīgas lapas.

“Mani vienmēr ir saistījušas melnbaltās fotogrāfijas, jo man patīk to vienkāršība," saka Helēna. “Man patīk, ka tās ir abstraktas, liek apstāties un ieskatīties to formās un tekstūrā.” Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/400 s, f/2.8 un ISO640. © Helen Bartlett

Melnbaltais attēls ar trīs lieliem lapu kokiem mežā.

Viena no lietām, kas Helēnai visvairāk patīk saistībā ar Canon PowerShot G7 X Mark III, ir tās kompaktie izmēri. “Ir svarīgi, ka varu to ielikt kabatā,” viņa paskaidro. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/800 s, f/2.8 un ISO400. © Helen Bartlett

Melnbaltās fotogrāfijas palīdz Helēnai koncentrēt uzmanību uz fotografējamo objektu kadrā, samazinot uzmanību novērsošas krāsas un elementus, kas ir vēl viens lielisks iemesls, lai pamēģinātu uzņemt pilsētas dabu bez krāsām.

“Kamerai ir ātrs f/1.8 maksimālais diafragmas atvērums un Wi-Fi savienojums, tāpēc ir vienkārši nosūtīt attēlu, kas man patīk, uz tālruni, lai to apstrādātu,” viņa turpina. “Man nav jāstrādā ar datoru brīvdienā."

Daudzpusīgs objektīvs, makro režīms un Wi-Fi iespējas ir tikai dažas funkcijas, ko Helēna novērtē savā Canon PowerShot G7 X Mark III kamerā. “Izmēri un svars, kā arī fakts, ka tā ir tiešām pielāgojama, ir fantastisks,” saka Helēna, kura uzņem ar kameras melnbalto režīmu, lai vienkrāsainajā attēlā varētu redzēt gaismu. “Makro funkcija lieliski noder, ja esat ārā un fotografējat kokus, ziedus un savvaļas dzīvniekus.

“Visa mana pasaule ir melnbalta, un man tas patīk,” saka Helēna. “Krāsu attēlā bieži vien svarīgas ir krāsas, bet melnbaltā attēlā svarīgs ir fotografētais objekts — cilvēks, ēka vai koks. Kad atrodaties ārā parkā, tas no fona noņem jebkādus košu krāsu elementus, kas novērš uzmanību. Mani vienmēr piesaista melnbaltais, citādi dabā ir tik daudz zaļās krāsas!”

4. Eksperimentējiet ar dažādiem fotografēšanas paņēmieniem

Melnbalts attēls ar taku cauri mežam, ko ierāmē sniega klāti koki.

“Eksperimentējiet ar PowerShot G7 X Mark III iestatījumiem, pat tādiem, par kuriem domājat, ka nevēlēsieties tos izmantot,” Helēna sniedz padomu. “Mēģiniet uzņemt attēlus ar iebūvēto zibspuldzi no dažādiem leņķiem vai izmantojot makro iespēju. Eksperimentējiet un skatieties, kā krīt gaisma.” Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/500 s, f/2.8 un ISO400. © Helen Bartlett

Melnbaltais tuvplāns ar zirnekļa tīklu, kurā mirdz rīta rasa.

“Kamera ar iebūvēto Wi-Fi savienojumu ir svarīga, ja domājat publicēt attēlus sociālajos tīklos,” saka Helēna. “Attēlus varat ātri un bez piepūles nosūtīt uz tālruni.” Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/2000 s, f/3.5 un ISO800. © Helen Bartlett

Kompaktkameras lietošana ir iedrošinājusi Helēnu izmēģināt citus paņēmienus un paskatīties uz fotografēšanu ar svaigu skatu. “Tas ir bijis lielisks veids, kā eksperimentēt,” viņa saka. “Piemēram, fotografēšana ar zibspuldzi nav bijusi manā repertuārā, bet, kad Ziemassvētku laikā sniga, es uzņēmu vairākas fotogrāfijas ar Canon PowerShot G7 X Mark III un tās iebūvēto zibspuldzi.

Ir bijis interesanti izmēģināt dažādus leņķus, noliekties zemu un fotografēt cauri zālei, ko ir ļoti vienkārši izdarīt ar 180 grādos pagriežamo ekrānu. Turklāt Canon PowerShot G7 X Mark III kamera ir aprīkota ar automātisko (A), diafragmas prioritātes (Av) un pilnībā manuālo (M) režīmu, līdz ar to iesācēji var mācīties un ātri pielāgoties ērti lietojamajām vadīklām. Tai ir arī P režīms (programmēts automātiskais) — uzņemšanas režīms, kas ir pa vidu starp automātisko un manuālo — viedais automātiskais režīms, kā arī vairāki radošu ainu režīmi, kas ļauj iesācējiem uzņemt lieliskus attēlus bez tehniskām zināšanām.”

Lai uzzinātu vairāk par kameras funkcijām un to lietošanu, lejupielādējiet Canon Photo Companion lietojumprogrammu.

Melnbaltais attēls ar viļņojošu apli dīķī un izšļakstītām ūdens pilītēm, kas sasalušas gaisā tam apkārt.

“Ja ejat ārā un sākat uzņemt attēlus, neraizējoties par fotografējamo objektu, pēc dažām nedēļām ievērosiet, ka jūs piesaista līdzīgas lietas,” saka Helēna. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/1600 s, f/2.8 un ISO3200. © Helen Bartlett

Šajā melnbaltajā tuvplānā ļoti detalizēti var redzēt papardei līdzīga auga slaidās lapas.

Helēna savas personiskās dabas fotogrāfijas, kas uzņemtas ar kompaktkameru, raksturo kā “fotogrāfiju skices”, kas izkopj viņas profesionālās spējas, interesanti pavadot laiku. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/640 s, f/2.8 un ISO200. © Helen Bartlett

Vēl viens eksperimentāls paņēmiens, kas Helēnai ir palīdzējis vērot dabu, ir mākslinieku iedvesmota aktivitāte “fotogrāfiju skicēšana”. Viņa izveidoja YouTube videoklipu par šo tēmu, izceļot šī jautrā fotografēšanas paņēmiena stiprās puses — tas ir ātrāks, tomēr bez jebkāda spiediena.

“Ideja par fotogrāfiju skicēšanu daļēji nāca no mana radinieka, kurš ir mākslinieks,” Helēna paskaidro. “Ja mākslinieks rada mākslas darbu, parasti viņš izveido daudz skiču ar idejām, kuras varētu izmantot šajā darbā. Mans radinieks to apraksta kā zīmuļa vešanu pastaigā. Es domāju, ka laba ideja varētu būt to pārnest uz fotografēšanu.

“Es, piemēram, varētu atrast dažus lieliskus skatu punktus parkā, kurus varētu ietvert kadrā ar portretu. Es varētu arī eksperimentēt ar paņēmienu, kuru esmu redzējusi pakalpojumā Instagram, piemēram, ar peļķes rakstiem, lai redzētu, kā to izdarīt un kā iegūt labākos rezultātus.”

Melnbalts koka ēnas attēls uz akmens sienas.

“Mans projekts “Off Duty” ir tieši tāds — tās ir fotogrāfijas, ko uzņemu, kad nestrādāju,” saka Helēna. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/125 s, f/5 un ISO125. © Helen Bartlett

Starp mākoņiem klātajām debesīm saule spīd uz lieliem koku siluetiem šajā melnbaltajā ainavas attēlā.

“Es nedomāju par “Off Duty” kā personisku projektu, tomēr es domāju, ka tas tāds ir,” saka Helēna. “Tajā ir apkopotas manas pārdomas ar kameru.” Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/12000 s, f/10 un ISO125. © Helen Bartlett

“Ja fotografējat vienmuļā parkā, attēla uzlabošanai nepieciešama gaisma,” Helēna turpina. “Ievērojiet, kur gaisma skar lietu malas un piešķir tām formu un izteiksmīgumu. Mēģiniet uzņemt dienas sākumā vai beigās, kad gaismas avots ir zemu. Jo vairāk to darīsiet, jo vairāk ieraudzīsiet un pārsteidzošāka kļūs fotografēšana.”

Laikam ritot, jūsu stils attīstīsies un varbūt arī izveidosiet kādu personisku projektu līdzīgi kā Helēna izveidoja attēlu sēriju “Off Duty”. “Uzņemiet fotogrāfijas atbilstoši savām interesēm, un jo vairāk attēlu uzņemsiet, jo vairāk tēmu ieraudzīsiet,” viņa saka. “Pārāk daudz nedomājiet, vienkārši dodieties ārā un dariet to ar prieku.”


Autors: Lorna Dokerila (Lorna Dockerill)

Saistīti produkti

Saistīti raksti

  • Melnbaltās fotogrāfijas

    Padomi melnbalto fotogrāfiju uzņemšanai

    No kāzām un ainavām līdz sportam un portretiem — atklājiet, kā uzņemt brīnišķīgus melnbaltos attēlus.

  • BRĪVĀ DABĀ

    Kā Munro Moonwalker uzņem kalnu skatus

    No krāsainiem makro attēliem līdz dūmakainām kalnu virsotnēm — tā Canon PowerShot SX740 HS izmanto Alans Rovens (Alan Rowan), lai iegūtu izcilus dabas uzņēmumus.

  • MELBALTĀS FOTOGRĀFIJAS

    Melnbalto fotogrāfiju uzņemšana ar ilgu ekspozīciju

    Atklājiet, kā Stīvens Maknallijs (Stephen McNally) uzņem mistiskas melnbaltās fotogrāfijas ar ilgu ekspozīciju.

  • MELBALTĀS FOTOGRĀFIJAS

    Pasaules atveidošana monohromās fotogrāfijās

    Fotogrāfs Kriss Vards (Chris Ward), kas nespēj izšķirt krāsas, skaidro, kā uzņemt attēlus, pievērošot uzmanību smalkām detaļām.