AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

Ausa Stainarsa (Ása Steinars): skatieties ne tikai uz ainavu, lai iegūtu perfektu kadru

Uzlabojiet savas ainavu fotogrāfijas, pievienojot tām kādu objektu — atklājiet Islandē dzīvojošās piedzīvojumu fotogrāfes un TikTok zvaigznes Ausas Stainarsas (Ása Steinars) padomus par to, kā veidot pašbildes ainavā.
Canon Camera
Ausa Stainarsa (Ása Steinars) ne vienmēr ir uzskatījusi, ka Islande ir tik iespaidīga. Septiņu gadu vecumā, pārceļoties uz turieni no Norvēģijas, tā viņai šķita drīzāk kā maza pilsētiņa nevis valsts. Bet, atgriežoties pēc darba ārzemēs vairāku gadu garumā, viņa sāka ieraudzīt uguns un ledus zemi brīnišķīgā, jaunā veidā.

Tagad Ausas fotogrāfijas un videoklipi par saviem piedzīvojumiem mājās un ārzemēs ir nodrošinājuši viņai 700 tūkstošus sekotāju sociālajos tīklos. Meistarīgi apgūstot pašbilžu uzņemšanu ainaviskā vidē, kas vienkāršas pašbildes pārvērš par iespaidīgiem kadriem ar Skandināvijas skatiem, viņas pakalpojuma Instagram un TikTok konti ir arvien augoši veltījumi Islandes vārdos neaprakstāmajiem brīnumiem — no krāteriem, vulkāniem un melno smilšu pludmalēm līdz fjordiem, ledājiem un ūdenskritumiem.

Viņas ainavu fotogrāfijās bieži vien ir cilvēki, parasti viņa pati. Tās nav vienkārši pašbildes; tās aicina skatītāju nostāties viņas vietā — tas šķiet īpaši svarīgi, kad attēli tiek publicēti sociālajos tīklos. “Es vēlos skatītājā radīt sajūtu, ka viņš iedomājas sevi šajā attēlā, sajūtu, kas rada vēlmi turp doties un izbaudīt dabu, nevis vienkārši lūkoties uz attēlu no attāluma,” saka Ausa.

Lai to izdarītu, Stainarsas attēli parasti iesaista vairāk nekā vienu maņu: var gandrīz vai sajust ugunskura siltumu aukstā laikā; dzirdēt krītošā ūdenskrituma skaņu; izgaršot karstu kafiju pēc ilga pārgājiena. “Man,” Stainarsa saka, “fotografēšana nozīmē šīs sajūtas radīšanu — vēlmes ceļot, prieka vai vienkārši iedvesmas sajūta, lai dotos ārā un kāptu kalnā. Dabas fotografēšana vienmēr ir saistīta ar izpēti, tāpēc man patīk pievienot attēlam cilvēku, lai parādītu visu ar to saistīto stāstu.”

Šeit Ausa skaidro, kā viņa to dara, un dalās ar padomiem, lai jūsu ainavu fotogrāfijas paceltu jaunā līmenī un arī jūs varētu redzēt dabas pasauli pavisam citā gaismā.

Uzlabojiet kompozīciju ar drosmīgu apģērbu

Vīrietis koši oranžā jakā stāv uz klints malas un raugās uz iespaidīgu Norvēģijas ieleju.

Ausai patīk ainavu attēliem pievieno krāsas, parasti spilgtu apģērbu veidā, kā tas redzams šajā fotogrāfijā. “Mēs ar draugu devāmies pārgājienā pa Senju, un es nofotografēju šo pārsteidzošo attēlu, kurā viņš stāv uz klints malas,” viņa saka. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektīvu ar 16 mm, 1/1250 s, f/2.8 un ISO200. © Ása Steinars

Divi cilvēki bauda kafiju ārā pie neliela ugunskura. Aiz tā fonā ir skaista ieleja.

Šajā rūpīgi iekomponētajā attēlā Ausa un draugi bauda kafijas pauzi pārgājienā uz Trolltungu — iespaidīgu klinšu veidojumu Norvēģijā. Kreisajā pusē redzamā persona valkā islandiešu vilnas džemperi, kas ir motīvs, kurš Ausas darbos atkārtojas. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektīvu ar 24 mm, 1/200 s, f/2.8 un ISO640. © Ása Steinars

Atdarinot Ausas pašbildes ainavā, viena attēla daļa, ko iesācēji fotogrāfi bieži aizmirst, ir apģērbs. Ausa izmanto sarkanu, dzeltenu un oranžu apģērbu, ja fotografēšanas diena ir apmākusies vai fotografējamais objekts ir tālumā. Fotografējot cilvēku ainavā, attēlam tiek piešķirta mēroga sajūta, bet spilgtais apģērbs rada krāsu uzplaiksnījumu attēlā, kurš citādi būtu vienmuļš vai vienkrāsains.

Ausa iet pat tik tālu, ka izvēlas atrašanās vietu, kas atbilst apģērbam. Tas ir jo īpaši svarīgi, kad viņa strādā ar apģērbu zīmoliem. Viņa pārliecinās, ka vieta papildina zīmola produktu vai nu kompozicionāli, vai tematiski, tomēr tie paši principi tiek ievēroti arī viņas personiskajos darbos.

“Es atrodu vietu, kas labi iet kopā ar apģērba stilu un krāsām,” viņa saka. “Ja nevēlos, lai apģērbs izceltos, izvēlos vietējā stila apģērbu, kas vairāk saistās ar dabu. Piemēram, islandiešu vilnas džemperus. Tos ir ļoti patīkami valkāt, un tie arī labi iederas dabas kadros un ir lieliski piemēroti cilvēku tuvplānu fotografēšanai.”

Izmantojot šāda veida apģērbu, tiek radīta sajūta par vietu, un galīgajā attēlā ir konkrētās vietas noskaņa.

Iekadrējiet objektu ar dabu

Kerdlingarfjedla kalnu grēda vasaras sākumā. Tālumā var redzēt vīrieti ar mugursomu.

“Kerdlingarfjedls ir viena no tām vietām, kas vairāk izskatās pēc Marsa nevis planētas Zeme,” saka Ausa par šo attēlu ar slaveni krāšņo Islandes kalnu grēdu. “Tas tika uzņemts vasaras sākumā, kad viss sniegs vēl nebija izkusis.” Šajā kadrā kalnu un sniega kontrasts iekadrē ceļotāju centrā. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektīvu ar 70 mm, 1/400 s, f/5.6 un ISO100. © Ása Steinars

Islandiešu aita slīpā laukā vērīgi skatās kamerā. Fonā ir milzīgs kalns, kas klāts ar sniegu.

“Es atradu šo ziņkārīgo aitu Vestfjordā vēlā rudenī pirms ziemas, kad tās pārceļas uz telpām,” saka Ausa. Vestfjorda ir liela pussala Islandes ziemeļrietumos, un tajā ir pat 441 metru augstas klintis — perfekta vieta iespaidīgām ainavu fotogrāfijām. Kalni un slīpā kalna nogāze palīdz iekadrēt aitu kā attēla fokusa punktu. Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektīvu (kura pēctecis tagad ir Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ar 105 mm, 1/160 s, f/4 un ISO100. © Ása Steinars

Ausa bieži vien iekadrē objektu, izmantojot dabas elementus, piemēram, klintis, kalnus un ūdenstilpes. Dažkārt viņa veido kadru, priekšplānā novietojot izpludinātus ziedus, kas piesaista uzmanību fotografētajam objektam. Neatkarīgi no attēla kadrēšanas veida ir svarīgi, lai kompozīcija neizskatītos samākslota.

“Man ir ļoti svarīgi, lai attēls būtu dabisks un uz to būtu patīkami skatīties,” saka Ausa. “Kad jūs redzat attēlu, par to nebūtu jādomā, tāpēc jābūt pareizām proporcijām un acīm uzreiz jāatrod objekts, lai tas nebūtu jāmeklē.”

Ir vienkārši fonu padarīt iespaidīgāku, izmantojot tālummaiņu vai teleobjektīvu, kad stāv nedaudz tālāk no fotografējamā objekta, pēc tam pietuvina, kamēr fons aizpilda kadru. Pārvietojot fotografējamo objektu tālāk no objektīva, varat izmantot priekšrocības, ko sniedz hiperfokālā attāluma fokusēšana, kas ļauj objektam un fonam izmantot pieņemamu fokusu pat pie plata diafragmas atvēruma.

Standarta tālummaiņas objektīvam, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, ir piemērots fokusa diapazons, kas noder ainavu fotografēšanas iesācējiem, un tāds ir arī tādam platleņķa objektīvam kā Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM — šī fiksētā fokusa attāluma objektīva nodrošinātā attēlu kvalitāte padara to par lielisku izvēli jebkuram ainavu fotogrāfam.

Ausa saka, ka ir jāeksperimentē ar kompozīciju, jāmaina leņķis un objekta pozīcija, jāuzņem daudz testa kadru un jāapbruņojas ar pacietību. “Ir svarīgi atrast perfektu kadrējumu, un dažkārt tas var prasīt kādu laiku,” viņa skaidro. “Es ieteiktu nesteigties un paeksperimentēt, izmēģināt dažādus leņķus un tos salīdzināt. Varbūt jāsamaina objektīvs, lai redzētu, kā tas izmaina attēlu. Dažkārt vienam attēlam atvēlu ļoti daudz laika, bet tas ir brīžos, kad virsroku gūst mans perfekcionisms. Beigās tas vienmēr atmaksājas.”

Strādājiet ar gaismu, kas pieejama

Vīrietis Islandē naktī skrien uz džipu, kas viņu gaida. Džipa priekšējie lukturi ir ieslēgti, apgaismojot ceļu, kas klāts ar sasalušu sniegu.

Lai uzsāktu darbu ar dabisko apgaismojumu un uzzinātu, kā to izmantot savā labā, Ausa iesaka fotografēt vairākās vietās dažādos laikapstākļos un dažādos dienas laikos. “Es pavadu daudz laika uz ceļa, braukājot pa Islandi,” viņa saka. “Man patīk satraukums, ko rada pilsētas atstāšana un došanās ceļā kopā ar draugiem.” Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objektīvu ar 35 mm, 1/125 s, f/2.8 un ISO6400. © Ása Steinars

Ainavu fotogrāfe Ausa Stainarsa (Ása Steinars), ģērbusies garā, baltā ziemas mētelī, stāv ar rokām kabatās sniegotā apkārtnē.

Lai gan ainavu fotogrāfe Ausa Stainarsa (Ása Steinars), fotografējot portretus, laiku pa laikam izmanto atstarotāju, viņa parasti dod priekšroku “uzņemt dabu tādu, kāda tā ir”. Šajā attēlā Islandes influencere apzināti valkā apkārtnei atbilstošas drēbes, lai pastiprinātu pirmatnējās, neskartās ainavas radīto noskaņu. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II (tās pēctecis tagad ir Canon EOS-1D X Mark III) un Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektīvu (tā pēctecis tagad ir Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ar 200 mm, 1/1600 s, f/3.5 un ISO500. © Ása Steinars

Uzņemot pašbildes ainavā, Ausai ir svarīgi izmantot pieejamo gaismu, lai uzlabotu galīgo attēlu, neatkarīgi no tā, vai diena ir apmākusies vai caur mākoņiem spīd saule.

“Apskatiet, kas notiek, kad uzņemat saulrieta laikā, salīdzinot ar dienas vidu,” saka Ausa, kas iesaka doties ar kameru ārā dažādos apstākļos, lai izprastu maigas un asas gaismas kontrastu. Šādā veidā varat sākt izmantot gaismu savā labā.

Arī mākoņi var būt labi gaismas izkliedētāji. “Drūmi un apmākušies laikapstākļi Islandē ir ierasti, un es esmu ļoti pieradusi fotografēt šādos apstākļos. Man arī tas patīk, it īpaši fotografējot ainavas, piemēram, kanjonus un ūdenskritumus, kur var būt labi, ja attēlā nav pārāk daudz ēnu,” skaidro Ausa. “Tas rada maigāku izskatu, un ir vienkāršāk iestatīt pareizu ekspozīciju visam attēlam.”

Kad sajutīsiet dabisko apgaismojumu, sāksiet pamanīt, kā tas mainās dažādos gadalaikos. “Zaļā krāsa kļūst ļoti koša mākoņainās dienās, kas piešķir lielisku izskatu vasaras fotogrāfijām,” viņa saka.

Fotografēšanas burvība ar tālvadības ierīcēm un taimeriem

Vīrietis, kas valkā ūdensnecaurlaidīgu sarkanu apģērbu, oranžu ķiveri un pārgājienu zābakus, stāv dobā ledus alā.

Lai gan Islandes ledus alas viņai nodrošinājušas majestātiskas augšupielādes, Ausa atklāj, ka fotografēšanai tā ir “viltīga vieta”. “Maz gaismas un daudz piloša ūdens no augšas patiešām ir pārbaude kamerai,” viņa saka. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM objektīvu ar 16 mm, 1/80 s, f/2.8 un ISO4000. © Ása Steinars

Ainavu fotogrāfe Ausa Stainarsa (Ása Steinars), ģērbusies siltās ziemas drēbēs, staigā milzīgas Islandes ledus alas iekšpusē.

“Šis ir viens no maniem mīļākajiem Islandes kadriem,” saka Ausa. “Retos gadījumos ledāja lagūna sasalst, un var iet pa ledu un aisberga alās.” Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektīvu ar 16 mm, 1/800 s, f/2.8 un ISO320. © Ása Steinars

Ausai bieži vien ir papildu izaicinājums būt gan fotogrāfei, gan fotografējamajam objektam. Viņa iestata kameru uz trijkāja, pēc tam to attālināti aktivizē ar savu tālruni un Canon Camera Connect lietotni. Viņa fokusē kameru, izmantojot tālruņa ekrānu, pēc tam iestata taimeri uz divām vai 10 sekundēm, lai būtu laiks nolikt nost tālruni un tas neparādītos galīgajā attēlā. Būtībā tā ir pašbilde, kas pēc tādas neizskatās.

Citreiz viņa izmanto kameras taimeri, fokusējot zemi, kur viņa stāvēs, vai kādu objektu šajā zonā, iestata taimeri un dodas uz savu vietu. Tas ir jo īpaši noderīgi ilgai ekspozīcijai.

“Islandē es uzņemu daudz attēlu ar ziemeļblāzmu, un tālvadības aktivizēšanas ierīce vai taimeris ir ļoti svarīgs,” Ausa atklāj. “Tas ir tāpēc, ka, strādājot ar mazu slēdža ātrumu, ir svarīgi, lai kamera neizkustētos un nerastos miglains kadrs. Canon Camera Connect lietotne kameras aktivizēšanai ir vislabākais risinājums, bet, ja jums tās nav, varat izmantot arī divu sekunžu taimeri, lai vibrācijas no slēdža nospiešanas beigtos pirms attēla uzņemšanas.”

Uzlabojiet savu stilu ar rediģēšanu

Zaļa kalnu grēda ar ūdenskritumu centrā.

Uzņemot ūdenskritumus vājā apgaismojumā, ir mazāk ēnu un viss attēls var būt vienmērīgāk eksponēts. Kad esat izvēlējies galīgo attēlu, varat to uzlabot pēcapstrādē ar rediģēšanas programmatūru. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF-S 16-35mm f/2.8L III USM objektīvu ar 16 mm, 1/125 s, f/7.1 un ISO250. © Ása Steinars

Ziemeļblāzmas iespaidīgās zaļās gaismas virs mājas ar apgaismotiem logiem blakus lielai ūdenstilpei.

Lai pievienotu vēl vienu elementu jau tā satriecošajai ziemeļblāzmas ainai, Ausa mēģināja atrast objektu, ko novietot šīs fotogrāfijas priekšplānā. “Es atradu māju ar apgaismotiem logiem, un tā attēlu padara daudz interesantāku,” viņa saka. Uzņemot tādu objektu kā ziemeļblāzma, ir svarīgi pārskatīt galīgos attēlus un pēcapstrādei atlasīt labāko. Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektīvu ar 16 mm, 2,5 s, f/4 un ISO3200. © Ása Steinars

“Rediģēšana mūsdienās ir liela daļa no fotogrāfa darba,” saka Ausa, “un ir svarīgi vēlāk pareizi apskatīties uz saviem attēliem.” Viņa iesaka vienmēr uzņemt RAW failu formātā, lai tvertu maksimāli daudz datu un sniegtu sev plašākas iespējas pēcapstrādē. Canon attēlu stilu funkcija, kas ietver tādus iestatījumus kā Ainavas (Landscape), Neitrāls (Neutral) un Precīzs (Faithful), piešķir attēliem konsekventu krāsu paleti un noskaņu. Bet, pārskatot savus fotoattēlus, jūs sajutīsiet, ko darāt labi un kas jums jāuzlabo.

Ausa visiem ainavu fotografēšanas iesācējiem iesaka investēt līdzekļus fotoattēlu rediģēšanas programmatūrā, piemēram, Canon Digital Photo Professional (DPP) vai Adobe® Photoshop® Lightroom®. Ir noderīgi atrast dažus iepriekšējos iestatījumus — būtībā pielāgotus filtrus, ko izmantot programmatūrā, taču tie nevar aizstāt labas zināšanas par pēcapstrādes darbu.

“Iepriekšējo iestatījumu komplektu izmantošana var būt noderīga sākumā, tomēr atcerieties, ka vienmēr tas nav efektīvs risinājums, lai iegūtu lieliskus attēlus,” viņa saka. “Joprojām pašam ir jāveic daudz rediģēšanas darbu arī tad, ja ir labi iepriekšējie iestatījumi.

Turpiniet eksperimentēt un trenēties

Kuprvalis, kas izlec no ūdens pret iespaidīgi baltu panorāmu.

“Ja varat, nēsājiet savu kameru līdzi visur, kur dodaties,” iesaka Ausa, “jūs nekad nezināt, kad pēkšņi varētu parādīties ideāls kadrs.” “Es vēroju vaļus un pēkšņi izdzirdēju lielas šļakatas aiz muguras. Es pagriezos un tieši tad gaisā parādījās kuprvalis,” viņa stāsta par šo attēlu. “Es biju ļoti priecīga, ka man izdevās iegūt secīgus kadrus ar vaļa parādīšanos.” Uzņemts ar Canon EOS-1D X Mark II un Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektīvu ar 150 mm, 1/5000 s, f/3.2 un ISO640. © Ása Steinars

Tiem, kuriem fotografēšana ir jauna lieta vai ir maz pieredzes ainavu fotografēšanā, Ausa iesaka skatīties citu autoru darbus un mācīties no tiem. Viņa iesaka atrast fotogrāfus, ko apbrīnojat, un apskatīt, kā viņi strādā ar gaismu, kā iekomponē attēlus un atrod radošus leņķus.

Viņas svarīgākais padoms ir vienkāršs. “Es kameru daudz nēsāju līdzi visur, kur eju, un man ir vairāk nekā 10 gadu pieredze,” viņa saka. “Jo vairāk trenējas, jo labāki rezultāti. Tas ir vienkārši. Ir nepieciešams laiks, lai sasniegtu meistarību. Neviens nav piedzimis kā fotogrāfs.”
Autors: Gerijs Evanss (Gary Evans)

Saistīti produkti

Saistīti raksti

  • Kadrs ar ainavu, kur kalna malā ir koks un aiz tā ir violetas debesis.

    AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Svarīgākie padomi ainavu fotografēšanai

    Atklājiet fotografēšanas paņēmienus, kas palīdzēs iegūt labākas ainavu fotogrāfijas.

  • Ainavu fotogrāfs skatās Canon EOS RP kameras skatu meklētājā, lai uzņemtu kadru ar lēzeniem laukiem.

    AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Kā fotografēt ainavas, kameru turot rokās

    Uzziniet, kā uzņemt skaistas ainavas bez trijkāja.

  • Purvainas ainavas attēls pirms un pēc apstrādes — kreisajā pusē nerediģēts un labajā pusē melnbalts.

    REDIĢĒŠANAS PAMATI

    Kā rediģēt ainavu attēlus pirms drukāšanas

    Rediģēšanas metodes, kas jūsu ainavu fotogrāfijas pārvērtīs mākslas darbos.

  • Automašīnu gaismas strēles vakara gaismā pāri izliektam tiltam. Bieza, mākoņiem līdzīga migla aizsedz tilta balstus un apakšā esošo zemi.

    AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Veidojiet gaismas strēles

    Kā izmantot ilgu ekspozīciju gaismas strēļu veidošanai: Canon konkursa “Redline Challenge” uzvarētāja padomi.