AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

Padomi labāku jūras ainavu fotogrāfiju iegūšanai

Vai šovasar dodaties uz pludmali vai arī plānojat nesezonas ceļojumu uz jūrmalu? Mūsu piekrastes ainavu fotografēšanas padomi palīdzēs iegūt lieliskas fotogrāfijas jebkurā gadalaikā un jebkuros apstākļos.
Ērika Kolombo HDR fotogrāfija, kurā redzama saule pie vētrainas jūras horizonta, kas spīd uz akmeņiem priekšplānā, ar siltām vakara krāsām debesīs.

Ir iemesls, kāpēc piekrastes fotografēšana ir tik populārs ainavu fotografēšanas veids. Pārsteidzošais jūras un krasta kontrasts, veidoli, ko rada gaisma, atstarojoties no ūdens, un bieži dramatiskās laika apstākļu izmaiņas jūras ainavas padara jūras ainavas īpaši populāras.

Itāļu fotogrāfs un fotografēšanas skolotājs Ēriks Kolombo mīl fotografēt jūras ainavas. Viņš sevi raksturo kā “360° fotogrāfu”, kurš strādājis ikvienā fotografēšanas žanrā, sākot ar kāzām un beidzot ar augsto modi un komercvideo, taču viņa lielā aizraušanās ir ainavu un savvaļas dzīvnieku fotografēšana. Viņš ir daudz ceļojis, lai fotografētu “mežonīgākās un ikoniskākās mūsu skaistās planētas ainavas – no kalniem līdz okeāniem, no ledājiem līdz vulkāniem”. Lielu daļu laika viņš velta arī, lai dalītos ar savām prasmēm un atziņām kursos, praktiskos semināros un fototurnejās.

Šeit mēs intervējam Ēriku, lai saņemtu viņa padomus veiksmīgai jūras ainavu fotografēšanai, kā arī dalāmies ar informāciju par dažām labākajām Canon kamerām un objektīviem pludmales fotografēšanai un piekrastes ainavu uzņemšanai.

Ērika Kolombo fotogrāfija, kurā redzama izliekta, stāva klints ar gliemežvāku uz akmeņiem priekšplānā un mākoņu svītrām vakara debesīs fonā.

Neatkarīgi no tā, vai vieta ir eksotiska vai labi zināma, Ēriks iesaka meklēt neparastas perspektīvas. Tomēr viņš iesaka arī izmantot labi zināmus kompozīcijas paņēmienus – iekļaut virzošās līnijas un raudzīties, lai priekšplānā, vidū un fonā kaut kas piesaistītu skatienu. Piecu attēlu kombinācija, kuri uzņemti ar Canon EOS R5 un Canon RF 15-35 mm F2,8L IS USM objektīvu. © Erik Colombo

Ērika Kolombo fotogrāfija, kurā redzams klinšu atsegums ar dabisku arku cauri tam un viļņiem, kas virpuļo pāri akmeņiem priekšplānā, kas ir neskaidri ilgstošas ​​ekspozīcijas dēļ.

Pat salīdzinoši labos laika apstākļos jūsu piederumiem var piekļūt jūras ūdens. Kamerām un objektīviem ir dažāda līmeņa aizsardzība pret laika apstākļiem, tomēr Ēriks regulāri lieto lietus pārsegus, turklāt viņš apgalvo, ka “viena no svarīgākajām lietām ir nopirkt labu mugursomu, lai objektīvi būtu sausai”. Ieguldīt objektīva aizsargā ir laba domā, tādējādi novēršot pilienu nokļūšanu uz objektīviem. Trīs kadru kombinācija, kas uzņemta ar Canon EOS R5 un Canon RF 15-35 mm F2,8L IS USM objektīvu. © Erik Colombo

1. Kā iemūžināt dramatiskus jūras ainavu fotoattēlus

"Kompozīcija ir vissvarīgākā lieta fotogrāfijā, jo īpaši uzņemot jūras ainavas,” saka Ēriks. Viņš iesaka pirms fotogrāfiju uzņemšanas kādu laiku pavadīt izvēlētajā vietā. "Izpēte bez kameras ļoti palīdz," viņš saka. "Tikai pēc tam, kad esmu pavadījis 20‑30 minūtes, lai iepazītu vietu, es izņemu kameru no mugursomas.”

Atklātā jūra var būt burvīga reālajā dzīvē, taču nekustīgs fotoattēls neatspoguļos tās dinamiku. Meklējiet jūras piekrastes īpatnības, lai radītu kompozīcijas ar klasiskiem elementiem, piemēram, apskates objektiem dažādos attālumos, asimetrisku kadrējumu un virzošām līnijām. "Akmeņi ir ideāli objekti, lai izveidotu dinamisku kompozīciju," saka Ēriks, "un ziedi var radīt lielisku silto krāsu kontrastu ar jūras aukstajām krāsām.”

Jūras ainavās horizonta līmeņojums var padarīt attēlu lielisku vai sabojāt to. Daudzām kamerām ir elektronisks līmeņrādis, ko var uzklāt uz attēla skatu meklētājā vai aizmugurējā ekrānā, lai palīdzētu izvairīties no sašķiebtiem horizontiem. EOS R7 ieviesa automātiskās līmeņošanas funkciju, kas izmanto kamerā iebūvēto attēla stabilizatoru (IBIS), lai izlīdzinātu jebkuru viegli sasvērtu horizontu, nodrošinot perfektus kadrus.

Neatkarīgi no izmantotās kameras Ēriks iesaka arī ieslēgt režģa funkciju, lai līmeņotu kadrus un palīdzētu izmantot klasiskās kompozīcijas paņēmienus, piemēram, trešdaļu lineālu vai izlīdzinātu diagonālos attēla elementus.

Ērika Kolombo uzņemtajā kombinētajā HDR fotoattēlā viļņi traucas pāri akmeņiem, kas izpludināti, izmantojot ilgstošu ekspozīciju. Debesīs tumši pelēki mākoņi aizsedz sauli.

Vertikāla kompozīcija var izcelt kontrastu starp jūru un debesīm. Iestatot kameru HDR režīmā, ja tas pieejams, var tvert abas, tomēr neraizējieties, ja jūsu kamera nepiedāvā šo iespēju. Ar kameru uz trijkāja Ēriks bieži uzņem vairākus kadrus dažādos iestatījumos, lai iemūžinātu dažādas ainas daļas vislabākajā veidā, pēc tam viņš izmanto kombinēšanas paņēmienu, lai apvienotu vairākus kadrus vienā attēlā. Šis attēls ir veidots no trim kadriem, kuri uzņemti ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 16-35 mm f/2,8L II USM objektīvu pie 16 mm, 1/15 sek. priekšplānam un 1/125 sek. mākoņiem, f/13 un ISO 100. © Erik Colombo

Ērika Kolombo fotogrāfijā debesīs mirdz ziemeļblāzma, un tās krāsas atspīd ledainajā jūrā. Zeme ir vien tumša līnija pie horizonta.

Tas, kas notiek debesīs, var būt tikpat pārsteidzošs kā jūra, neatkarīgi no tā, vai tā ir šāda ziemeļblāzma vai vienkārši negaisa mākoņi. Uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 15-35 mm F2,8L IS USM objektīvu 15 mm, 15 sek., f/11 un ISO 100. © Erik Colombo

2. Vertikālu jūras ainavas fotoattēlu uzņemšana

Mūsdienās uzņemšana vertikāli ir tikpat svarīga kā uzņemšana horizontāli – pat ainavām. Attēlu veidošana, kas labi der dažādām sociālo mediju platformām, ir daudzu fotogrāfu būtiska darba sastāvdaļa, taču tā ir arī iespēja izvēlēties interesantas detaļas, kas horizontālos kadros varētu nebūt tik acīmredzamas.

“Man patīk vertikālas kompozīcijas,” saka Ēriks. "Tās ir interesantākas un ne tik haotiskas kā horizontālās kompozīcijas. Atrast labu priekšplāna tuvplānu šādiem kadriem ir īpaši svarīgi, lai radītu interesantu un unikālu fotogrāfiju.”

3. Kāds ir labākais laiks jūras ainavu fotografēšanai?

Tā pati ainava var izskatīties ļoti dažādi, jo gaismas intensitāte, virziens un krāsa mainās visas dienas garumā. Nav “pareizā laika”, tomēr agrs rīts un vēls vakars “zelta stundas” laikā, kā arī to pavadošā “zilās stunda” radīs interesantāku krāsu nekā spilgtā pusdienlaika saule.

Ja fotografējat agri no rīta vai vēlu vakarā, iespējams, izdosies iemūžināt kādas satriecoši skaistas jūras ainavas ar cilvēkiem, kokiem un citām ainavas īpatnībām vai mākslīgām konstrukcijām silueta veidā. Tomēr, lai iegūtu vislielāko detalizāciju un radošāku izvēles iespēju, izmantojiet tādu pašu pieeju kā citām zema apgaismojuma fotogrāfijām – izmantojiet platu diafragmas atvērumu (mazs f skaitlis), lai ielaistu pēc iespējas vairāk gaismas, palieliniet ISO iestatījumu un izvēlieties kameru, kas paredzēta izcilai veiktspējai zemā apgaismojumā, piemēram, no Canon EOS R sistēmas klāsta.

Tomēr bieži vien izaicinājums ir ļoti spilgta apgaismojuma apstākļi, piemēram, dienas vidus saules mirdzumā, nevis neliels apgaismojums. Šim nolūkam EOS R50 un citas Canon kameras ietver tādas funkcijas, kā piemēram, pilnīgi automātiskas fotografēšanas režīmu (Scene Intelligent) un HDR (High Dynamic Range) ainas režīmu, kas ir lieliski piemēroti uzņemšanai augsta kontrasta apstākļos ar spilgtiem atspulgiem, kādus bieži vien iegūstat pludmalē.

Kombinētā, Ērika Kolombo (Erik Colombo) uzņemtā HDR fotogrāfija, kurā caur dabīgu arku redzama rietoša saule. Priekšplānā jūra skalojas pret akmeņainu piekrasti.

Uzņemot ainavas, fotografēšana “zelta stundā” (stunda uzreiz pēc saullēkta vai tieši pirms saulrieta) ir lieliska ideja, jo siltās krāsas un zemu esošā saule rada klasiski brīnišķīgu apgaismojumu. No pieciem kadriem veidots kombinētais HDR fotoattēls, kas uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 16-35 mm f/2,8L II USM objektīvu pie 16 mm no 0,3 sek. fonam līdz 1/160 sek. žilbinošiem saules stariem, kas izlaužas no mākoņiem, f/11 an ISO 100. © Erik Colombo

4. Kameras iestatījumi labākai jūras ainavas fotografēšanai

Ja nevar izvairīties no fotografēšanas dienas vidus spilgtajā gaismā, Ēriks iesaka izmantot ND (Neutral Density) filtra izmantošanu, lai samazinātu gaismas iekļūšanu kamerā. Viņam pašam patīk lietot spēcīgu ND1000 10 pārtraukumu filtru. “Tas filtrē gaismas daudzumu, lai jūs varētu izmantot garās ekspozīcijas fotografēšanu un radītu izpludinātas kustības iespaidu jūrā,” viņš saka.

Ērikam patīk šis paņēmiens, jo kustības sajūtas radīšana jūras ainavā padara to interesantāku par vidusmēra ainavu. Divas galvenās jomas, kurām jāpievērš uzmanība, ir jūra un debesis, kas abas ir salīdzinoši lēni kustīgas. Lai uzņemtu iespaidu par to kustību (nevis sastindzinātu), nepieciešams garš ekspozīcijas laiks un kameras atbalsts, parasti trijkājis.

Noregulējot zemu ISO un mazu diafragmas atvērumu (liels f skaitlis), ekspozīcijas laiks būs lielāks. Lai izvairītos no kameras izkustēšanās, nospiežot aizslēga pogu, varat vadīt kameru attālināti, izmantojot lietotni Canon Camera Connect. Izmēģiniet uzņemšanu ar ilgu ekspozīciju 10 sekundes vai ilgāk, lai redzētu, kā kustīgi mākoņi un ūdens, kas skalojas krastā, vienmērīgi saplūst krāsu paletē. Varat arī samazināt ekspozīcijas laiku līdz īpaši īsam, lai uzņemtu atsevišķas ūdens pilītes, šķeļoties viļņiem.

5. Asuma dziļums jūras ainavu fotoattēlos

Ēriks bieži vēlas, lai noteikta ainas daļa būtu asā fokusā, bet pārējās – vairāk izplūdušas (sekls asuma dziļums). Šajās situācijās viņš pievēršas manuālai fokusēšanai un noderīgai viņa lietotās Canon bezspoguļa kameras funkcijai – manuālas fokusēšanas maksimumam (MF maksimumam). Tas ir īpaši parocīgi, ja gaismas līmenis ir zemāks vai apstākļi ir dūmakaini, apgrūtinot fokusēšanu.

"Kaut arī automātiskā fokusēšana ir ļoti noderīga," viņš saka, “kad laika apstākļi padara uzņemšanu sarežģītu, fokusa maksimums ir dzīvības glābējs.” Kad ir ieslēgts MF maksimums, varat ar pārliecību veikt fokusēšanu manuāli, jo kameras ekrāns vai skatu meklētājs izcels tieši to, kas ir fokusā, pārklājot spilgtu krāsu uz fokusētās ainas daļām, turklāt, pielāgojot fokusu, varat redzēt kā mainās izceltie laukumi.

Savukārt, fotografējot ainavas, reizēm gribas, lai asā fokusā būtu pēc iespējas lielāka ainavas daļa – no priekšplāna līdz fonam. Lielisks paņēmiens šim nolūkam ir tā dēvētā hiperfokusa attāluma fokusēšana. Hiperfokusa attālums atšķiras atkarībā no izmantotā objektīva, diafragmas atvēruma un fokusa attāluma, tāpēc vienkāršākais veids, kā noskaidrot, kam jāpievērš uzmanība, ir izmantot asuma dziļumu un hiperfokusa attāluma kalkulatoru Canon bezmaksas lietotnē Photo Companion. Ja nav laika aprēķiniem, aptuvenais noteikums ir fokusēt apmēram vienu trešdaļu no ainas dziļuma.

Ērika Kolombo fotogrāfija, kurā redzami viļņi, kas sastinguši kustībā, ar neskaidri nojaušamām klintīm fonā, kas izgaismotas siltās saulrieta krāsās.

Šajā dramatiskajā fotoattēlā bangojošo viļņu izmestās ūdens šļakatas ir sastindzinātas, izmantojot īsu ekspozīcijas laiku. Skaidri redzamie oļi priekšplānā kontrastē ar pārsteidzošajiem klinšu veidoliem fonā, kurus padara miglainus jūras šļakatas un dūmaka tālumā. Trīs kadru kombinētais HDR fotoattēls, kas uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 70-200 mm F2,8L IS USM objektīvu pie 105 mm, izmantojot 1/250 sek. priekšplānam un viļņiem līdz 1/160 debesīm, f/11 un ISO 100. © Erik Colombo

6. Kādi ir labākie laika apstākļi jūras ainavu fotografēšanai?

Laika apstākļi jūras ainavu var padarīt patiesi interesantu – vai tie būtu vienmērīgi, viegli zeltaini mākoņi vai tumši mākoņi, kas vēsta par vētras tuvošanos. Iemācīties saskatīt interesantus laika apstākļus un zināt, kā tos vislabāk izcelt fotogrāfijā, ir lieliska prasme, ko apgūt. “Saviem audzēkņiem vienmēr saku: nav sliktu laika apstākļu, ir tikai slikti fotogrāfi,” stāsta Ēriks. "Ainavu fotogrāfijas skaistums ir dabas neparedzamība.”

“Ceļojot pa pasauli, ievēroju, ka labākie laika apstākļi vienmēr bija uzreiz pēc lietusgāzēm.”

Fotografēšana negaidītā lietusgāzē? Tā ir iespēja, nevis problēma. Ēriks iesaka: “kad jūrā ir vētra, izmantojiet tālummaiņas objektīvu, lai fotografētu viļņus ar īsu ekspozīcijas laiku ap 1/1000 sek. un noķertu viļņa pilienus, vai arī ar garu ekspozīcijas laiku, kas var būt 10 sekundes, lai radītu kaut ko abstraktu.”

7. Labākās kameras un objektīvi jūras ainavu fotografēšanai

Lai līdz minimumam samazinātu pārnēsājamo svaru, Ēriks bieži ņem tikai vienu kameru – pilna kadra EOS R sistēmas kameru ar platleņķa RF tālummaiņas objektīvu.

Īpaši platleņķa uzņemšanai, kas ir lieliska izvēle gadalaikiem, tāda pilna kadra kamera kā EOS R8, kas savienota pārī ar RF 15-30 mm F4,5-6,3 IS STM objektīvu, ir uzvaroša kombinācija šo platleņķa skatu uzņemšanai nelielā, ceļojumiem draudzīgā iepakojumā. EOS R8 spēj arī ātri veikt nepārtraukto fotografēšanu ar ātrumu līdz 40 kadriem sekundē, kas ir ideāli piemērota, lai tvertu brīdi, kad virs akmeņiem plīst vilnis.

Pieejamāka alternatīva — 24,2 MP EOS R50, kas savienota pārī ar RF-S 18-15 mm F3,5-6,3 IS STM vai RF-S 55-210 mm F5-7,1 IS STM objektīvu nodrošina vēl vieglāku, viegli pārnēsājamu, bet lieliski pielāgojamu komplektu, kas ir ideāli piemērots dienai jūrmalā.

Šie objektīvi nodrošina plašu, ļoti daudzpusīgu fokusa attāluma diapazonu. Ja vēlaties supertelefoto iespēju, RF 100-400 mm F5,6-8 IS USM ir lieliska izvēle, kas savienota pārī ar pilna kadra kameru, un nodrošina vēl lielāku sasniedzamību ar APS-C kameru.

Ja jums jau ir EF objektīvi un jūs vēlaties tos izmantot ar EOS R sistēmas kamerām, nolaižamā filtra stiprinājuma adapteris EF-EOS Rpiedāvā papildus bonusu – tas ne tikai ļauj izmantot EF un EF-S objektīvus, nezaudējot ne kvalitāti, ne funkcionalitāti, bet arī ļauj izmantot nolaižamos filtrus. Tas ir pieejams vai nu ar V-ND filtru, vai apaļu polarizācijas filtru – tie abi nenovērtējami spilgtajā jūrmalas atspīdumā.

Jūrmala nav tikai vieta jautrībai ar draugiem un ģimeni – tajā ir potenciāls lieliskai ainavu fotografēšanai neatkarīgi no laika apstākļiem.


Autores: Astrīda Pitmena (Astrid Pitman un Sāra Baklenda (Sarah Bakkland))

Saistītie produkti

Saistītie raksti

  • AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Kā fotografēt ainavas, kameru turot rokās

    Uzziniet, kā uzņemt skaistas ainavas bez trijkāja.

  • FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI

    Kā fotografēt ūdeni

    Ar šiem pieciem ekspertu padomiem atklājiet, kā uzņemt ūdeni — plūstošu, krītošu, ar šļakstīšanos vai nekustīgu.

  • AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Vislabākie objektīvi ainavu fotografēšanai

    Visa nepieciešamā informācija, lai jūs varētu izvēlēties fiksēta fokusa attāluma un tālummaiņas objektīvus.

  • FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI / BRĪVĀ DABĀ

    Padomi uzņemšanai ekstrēmos laikapstākļos

    Šeit ir sniegti noderīgi padomi un paņēmieni, lai apgūtu fotografēšanu ekstremālos laikapstākļos, — sākot no aprīkojuma aizsardzības līdz rūpēm par sevi.