AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

Labākie sākuma līmeņa objektīvi ainavu fotografēšanai

No plašiem un lieliem skatiem līdz ainaviskām detaļām tuvplānos — piedāvājumā ir ekonomiski fiksēta fokusa attāluma un tālummaiņas objektīvi, kas ir piemēroti ikvienas ainavas fotografēšanai.
Koka mols ezerā, ko ieskauj kalni. Ezera virsmā atspoguļojas virs galvas esošie mākoņi.

Plaši ainavu skati var būt ārkārtīgi skaisti. Tomēr bieži vien tie kaut ko no acīm redzētā skaistuma zaudē, kad attiecīgā aina ir uzņemta ar kameru. Tam ir divi galvenie iemesli. Pirmkārt, cilvēka redzei ir aptuveni 210° liels horizontāls skata leņķis. Turpretī 24–105 mm standarta tālummaiņas objektīvam ar pilnkadra kameru šis leņķis ir tikai līdz 74°. Otrkārt, cilvēka acis jebkuru ainavu dabiski rāda trīs dimensijās, savukārt fotoattēls ir divdimensionāls.

Labās ziņas ir tās, ka, izvēloties atbilstošu objektīvu un pareizu fotografēšanas paņēmienu, abas šīs problēmas var viegli kompensēt. Pat labāk — Canon piedāvā maciņam draudzīgus fiksēta fokusa attāluma un tālummaiņas objektīvus, kas nodrošina lielisku veiktspēju un attēlu kvalitāti. Aplūkosim to visu sīkāk, vispirms izprotot to, kā jūsu kamera ietekmē objektīva izvēli.

APS-C un pilnkadra kameru salīdzinājums ainavu fotografēšanai

Pilsētas panorāmas skats saulainā dienā. Gan priekšplānā, gan fonā redzamas vairākas lielas torņu smailes.

Noteiktām EOS R sistēmas kamerām, piemēram, Canon EOS R7 un EOS R10, ir panorāmas uzņemšanas režīms, kas rada kamerā savienotus panorāmas attēlus. Kamerā EOS R7 šo funkciju vēl vairāk papildina automātiskā līmeņa funkcija, kas izmanto kameras korpusā ietverto attēla stabilizāciju (In-body Image Stabilizer — IBIS) automātiskai horizonta līmeņošanai. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM objektīvu ar 45 mm, 1/500 s, f/7,1 un ISO100.

Kamera, ko izmantojat ainavu fotografēšanai, ietekmē to, kādus objektīvus izvēlaties, tādēļ vispirms aplūkosim atšķirības starp pilnkadra un APS-C kamerām ainavu fotografēšanā. Pilnkadra kamerām ar jebkuru megapikseļu skaitu ir lielāki gaismas receptori, kas pielīdzināmi atsevišķiem pikseļiem. Ar tādām pilnkadra kamerām kā Canon EOS RP un Canon EOS R6 varat sagaidīt lielāku dinamisko diapazonu detaļu saglabāšanai gan gaišās, gan ēnainās vietās. Vēl viena priekšrocība ir attēla trokšņa samazināšana, kā arī labāka sīko detaļu saglabāšana, ja nepieciešams palielināt ISO iestatījumu vāja apgaismojuma apstākļos.

Savukārt APS-C kamerām, piemēram, Canon EOS R10, ir 1,6 reižu apgriešanas koeficients, kas efektīvajam fokusa attālumam salīdzinājumā ar faktisko fokusa attālumu dod lielāku asuma dziļumu. Tas var noderēt, lai ainavu attēlos gan priekšplāna, gan fona zonas saglabātu vienlīdz asas. Labs padoms asuma dziļuma paplašināšanai ar jebkuru kameru ir fokusēt punktu, kas atrodas apmēram trešdaļā ainavas apgabala, ko pārklāj attēla kadrs. Canon Photo Companion lietotnē ir iekļauts asuma dziļuma un hiperfokālā attāluma kalkulators, ar ko var panākt, ka lielāka kadra daļa ir asa.

Vājā apgaismojumā nofotografēts skaists līcis. Attēlu izgaismo horizonta mirdzums un ierāmē koku silueti.

Klasisks platleņķa objektīvs, piemēram, nelielais, bet jaudīgais Canon RF 16mm F2.8 STM, kas sver vien 165 g, ir ideāli piemērots dzidriem un skaidriem īpaši plata leņķa skatiem. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 16mm F2.8 STM objektīvu ar 20 s, f/11 un ISO200.

Fotoattēls, kas uzņemts, skatoties augšup koku lapotnē — gari, šauri koku stumbri virza skatienu augšup uz zaļojošām koku galotnēm.

Platleņķa objektīvi ļauj uzņemt brīnišķīgu ainu visā platumā, tomēr ne katram kadram nepieciešams plats skata leņķis. Dažreiz interesantu ainas perspektīvu var iegūt, fotografējot no apakšas, lai ainava izplestos virzienā uz augšu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM objektīvu ar 24 mm, 1/40 s, f/16 un ISO800.

Kāda veida objektīvs ir vispiemērotākais ainavu fotografēšanai?

Klasiskiem lielu ainavu attēliem, kuros ietverts plašs skats, lielas, dramatiskas debesis un atspulgi ezeros, noderēs platleņķa objektīvs, ar kuru kadrā var ietilpināt vairāk, lai raisītu interesi un piešķirtu dramatismu.

Tomēr platleņķa objektīvi nav vienīgā izvēle ainavu fotografēšanai. Dažreiz ir vērts selektīvi veidot kompozīciju ap salīdzinoši nelielu zonu. Šādās situācijās var pietikt ar standarta tālummaiņas objektīvu, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Ļoti daudzpusīgā tālummaiņas diapazona īsajā galā joprojām varēsiet ietilpināt diezgan lielu ainavu.

Ainavu fotografēšanai var būt grūti izvēlēties starp tālummaiņas objektīvu vai objektīvu ar fiksētu fokusa attālumu. Abu veidu piedāvājums ir plašs. Fotografējot ainavas, jūsu ceļu var bloķēt dažādi objekti, sākot ar sienām, žogiem un dzīvžogiem līdz pat klinšu malām, upēm un ezeriem, un sarežģīts reljefs var atturēt jūs no došanās tālāk. Iespēja kompensēt ne tik veiksmīgu fotografēšanas vietu, vien pagriežot tālummaiņas gredzenu, var būt nenovērtējama.

Tomēr līdzīgi kā lielākajā daļā jautājumu, nav viena argumenta, lai atbildētu uz jautājumu “tālummaiņas objektīvs vai objektīvs ar fiksētu fokusa attālumu”. Daudzi profesionāli ainavu fotogrāfi izvēlas strādāt ar fiksēta fokusa attāluma objektīviem. Fiksētais fokusa attālums var palīdzēt koncentrēties uz kompozīciju, kad fotogrāfs staigā apkārt un meklē ideālu vietu, kur priekšplāna, vidējā plāna un fona elementi izskatās vislabāk. Biežāka pozīcijas maiņa arī dod iespēju atklāt jaunus skatus, ko fotografēt, un dažādus veidus, kā to īstenot.

No augšas fotografēts attēls ar skaistu līča ainavu, ko ieskauj zaļojoša lapotne un tirkīzzils ūdens.

Izmantojot kompaktu un vieglu objektīvu, piemēram, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, varēsiet aiziet vai uzkāpt vietās, kas citkārt nebūtu pieejamas, un atklāt vēl vairāk maģisku fotografēšanas iespēju, tādu kā šis iespaidīgais pludmales attēls. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/200 s, f/11 un ISO100.

Izvēloties objektīvu ainavu fotografēšanai, ir svarīgs tā izmērs un svars. Visiem šajā ceļvedī iekļautajiem variantiem ir iespaidīgi kompakta un viegla konstrukcija. Varat doties uz visu dienu fotografēt ainavas, nelielā somā līdzi paņemot vien pašu kameru un vienu vai divus šos vieglos objektīvus.

Vēl viens aspekts, kas palīdzēs samazināt aprīkojuma svaru, — jums nebūs jāņem līdzi trijkājis, kas klasiskajā ainavu fotografēšanā bieži tiek uzskatīts par nozīmīgu. Lielākajai daļai mūsu piedāvāto objektīvu ir optiskā attēla stabilizācija, kuras darbību vēl vairāk var pastiprināt, ja to lieto kopā ar IBIS funkciju tādās kamerās kā Canon EOS R6. Jūs redzēsiet, ka pat krēslas “zilajā stundā” varat fotografēt, kameru turot rokās, un joprojām iegūt asus kadrus.

Labākais objektīvs ainavu fotografēšanai iesācējiem: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Ainavas attēls ar nelielu mazpilsētu, kas uzbūvēta kalna nogāzē. Fonā redzama jūra un debesis — abas koši zilā krāsā.

Objektīva Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM nelielajā korpusā ir ietverts iespaidīgs tālummaiņas diapazons ar piecu pakāpju optisko attēla stabilizāciju un fokusēšanas/vadības gredzenu, kam varat piešķirt dažādas funkcijas, piemēram, ekspozīcijas kompensāciju automātiskās fokusēšanas režīmā. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 105 mm, 1/320 s, f/11 un ISO100.

Neliels ziedu veikals kādā Spānijas ielā. Veikala ārpusē atrodas daudz puķu pušķu.

Kad atkāpties tālāk vairs nevar, visas nianses šajā krāsainajā pilsētas ainavā var uzņemt, fotografējot ar objektīva Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM platāko tālummaiņas diapazona daļu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 26 mm, 1/125 s, f/6.3 un ISO100.

No pasakainiem skatiem līdz pat sīkām detaļām un visu pa vidu varat nofotografēt ar universālu objektīvu, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, ar kuru var iegūt pilnīgu ainu. Īsākajā fokusa attālumā tam ir platleņķa potenciāls. Standarta fokusa attālumā, kas ir aptuveni 35–50 mm, iegūsiet ļoti dabisku perspektīvu, kas rada labu izjūtu par telpu, attālumu un attiecībām starp priekšplāna un fona zonām. Tālummaiņas diapazona garākā fokusa attāluma galā ir telefoto fokusa attālums ar perspektīvas saspiešanas efektu, kā rezultātā priekšplāna un fona zonas šķiet tuvāk viena otrai. Tas ir pretējs efekts tam, ko var iegūt ar platleņķa objektīvu, kas paver interesantu un alternatīvu pieeju radošai ainavu fotografēšanai.

Labākais sākuma līmeņa platleņķa objektīvs ainavu fotografēšanai: Canon RF 16mm F2.8 STM

Viļņi šķeļas pret krasta līniju, fonā norietot saulei. Gaisma izveidojusi oreolu ap sauli, kas redzama piekrastes siluetā.

Kolīdz pieliekat aci kameras skatu meklētājam, plašais objektīva Canon RF 16mm F2.8 STM skata leņķis rada pārsteidzošu iespaidu un var pilnībā mainīt jūsu perspektīvu, fotografējot ainavas. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 16mm F2.8 STM objektīvu ar 1/400 s, f/11 un ISO200.

Neliela laiva mierīgā ūdenstilpē, ko apgaismo fonā rietoša saule. Krasta līnija priekšplānā stiepjas tālumā, tādējādi virzot skatienu pa visu kadru.

Takas, upes, koku rindas un citi objekti, kas stiepjas no priekšplāna uz fonu, piemēram, krasta līnijas siluets šajā attēlā, var palīdzēt virzīt skatienu cauri attēlam. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 16 mm F2.8 STM objektīvu ar 1/200 s, f/11 un ISO200.

Īpaši platā leņķa Canon RF 16mm F2.8 STM sniedz pavisam jaunu skatījumu uz ainavām, jo fotografēšana ar 16 mm palielina skata leņķi no 84° līdz nedaudz vairāk nekā 108° — praksē tā ir ļoti liela atšķirība.

Platais skata leņķis dara brīnumus ainavu fotografēšanā, un kamerā ietvertā attēla koriģēšana nodrošina attēlus bez kropļojumiem. Šim objektīvam ir arī noderīgs 25,6 mm efektīvais fokusa attālums, to izmantojot ar APS-C formāta Canon EOS R10 kameru.

Ar platleņķa objektīviem var nofotografēt plašas ainavas, taču tie arī pārspīlē perspektīvas efektu, jo viss, izņemot tuvas priekšplāna zonas, šķiet ātri atkāpjamies tālumā. Lai platleņķa ainavu attēliem piešķirtu trīs dimensiju izskatu, bieži vien priekšplānā jāizvēlas kāds interesi piesaistošs objekts, kas palīdz virzīt skatītāja acis kadrā.

Visdaudzpusīgākie platleņķa tālummaiņas objektīvi ainavu fotografēšanai: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Ilga ekspozīcija ar izgaismotām ūdensrožu lapām un ziediem, kas uzņemti ar izslēgtu objektīva attēla stabilizatoru (IS), kā rezultātā gaismas šķiet izplūdušas.

Kad fotografējat, kameru turot rokā, noder Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektīvs ar 5,5 attēla stabilizācijas pakāpēm. Šī fotogrāfija vājā apgaismojumā ir uzņemta ar izslēgtu IS. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektīvu ar 15 mm, 1/5 s, f/8 un ISO400.

Ilga ekspozīcija ar izgaismotām ūdensrožu lapām un ziediem, kas uzņemti ar ieslēgtu objektīva attēla stabilizatoru (IS), kā rezultātā gaismas šķiet asas.

Kad ir ieslēgts optiskais attēla stabilizators (IS), atšķirība attēla skaidrībā ir labi saskatāma. Objektīva attēla stabilizators (IS) darbojas kopā ar IBIS kamerā EOS R6, lai vēl vairāk uzlabotu rezultātus. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM objektīvu ar 15 mm, 1/5 s, f/8 un ISO400.

Daudzveidīgu attēlu iegūšanai ar pilnkadra bezspoguļa kameru nav nekā labāka par platleņķa tālummaiņas objektīvu, piemēram, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM. Pretēji daudziem citiem platleņķa tālummaiņas objektīviem, šis ir pārsteidzoši kompakts un viegls (sver tikai 390 g), turklāt tas nodrošina lielisku fokusa attālumu diapazonu ainavu fotografēšanai. Papildus satriecoši plašam maksimālajam skata leņķim tam ir arī 0,52 reižu makro iespēja tuvplāniem un 5,5 pakāpju attēla stabilizācija, kas, fotografējot ar kameru rokās, nodrošina asus attēlus arī vājā apgaismojumā.

APS-C DSLR kamerām lieliski piemērots ir Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM objektīvs, turklāt, ja esat iesācējs bezspoguļa kameru lietošanā, joprojām varat izmantot šo objektīvu tādām kamerām kā Canon EOS R10 ar Canon stiprinājuma adapteri EF-EOS R.

Fiksēta fokusa attāluma objektīvi radošām ainavu fotogrāfijām: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Lauks, kur savvaļā aug baltas puķes ar dzelteniem vidiņiem. Tālumā redzami kalni un ezers.

Ar Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu var nofotografēt visu — no platleņķa kadriem līdz pat ļoti tuviem sīku detaļu tuvplāniem ainavā, turklāt, būdams fiksēta fokusa attāluma objektīvs, tas ir neticami daudzpusīgs. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/125 s, f/11 un ISO100.

Tuvplāns ar vairākām savvaļā augošām baltām puķēm ar dzelteniem vidiņiem. Fokuss ir vērsts uz ziediem priekšplānā, bet aizmugurē esošie ziedi ir izpludināti.

Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM nodrošina 0,5 reižu makro palielinājumu īsākajā fokusa attālumā (14 cm), attēla sensorā atveidojot mazus objektus divas reizes mazākus par to dabisko lielumu, kamēr attēla stabilizatora (IS) 5 pakāpes novērš kameras izkustēšanās risku. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/1000 s, f/4 un ISO100.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM ir apvienots noderīgs skata leņķis ar ātru f/1.8 diafragmas atvērumu. Ar to iespējams saglabāt lielu slēdža ātrumu pat vāja apgaismojuma apstākļos, ja vēlaties nofiksēt koku lapotnes kustību un citus ainavas elementus, ko kustina vēja pūsma.

Ātrais diafragmas atvērums arī labi sader ar objektīva ļoti īso minimālo fokusa attālumu, lai nodrošinātu mazu asuma dziļumu. Tas var noderēt, kad fotografējat mazus objektus ainavā un vēlaties tos izcelt uz izpludināta fona, tajā pašā laikā kopējā ainā saglabājot visas skaistās dabas krāsas.

Vidējam skata leņķim ar tām pašām priekšrocībām meklējiet objektīvu Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Tas piedāvā pilnīgi dabisku perspektīvu ainavu fotografēšanai un ir īpaši efektīvs ļoti tuviem tuvplāniem, kad fotografējot kamera tiek turēta rokās, jo var izmantot objektīva 0,5 reižu makro palielinājuma koeficientu. Ātrais f/1.8 diafragmas atvērums arī nodrošina mazu asuma dziļumu tuvplāniem, lai varētu efektīvi izpludināt fonu.

Brīnišķīgas ainavas iespaidīgais skaistums un dramatisms sniedz daudz iespēju ikvienam fotogrāfam. Izmantojot pareizo Canon kameru un objektīvus, jūs varēsiet to nofotografēt visā pilnībā.

Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)

Saistītie produkti

  • Platleņķa objektīvs

    Canon RF 16mm F2.8 STM

    Kompakts un pieejams īpaši plata leņķa pilnkadra 16 mm objektīvs EOS R sērijai, kas piemērots videoblogu un radoša satura veidošanai.
  • Platleņķa objektīvs ar fiksētu fokusa attālumu

    Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompakts, viegls 24 mm fiksēta fokusa attāluma objektīvs, kas lieliski piemērots ainavu fotografēšanai, videoemuāriem un interjeriem, kā arī lieliskām makro fotogrāfijām.
  • Īpaši plata leņķa tālummaiņas objektīvs

    Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompakts un viegls RF 15–30 mm tālummaiņas objektīvs, kas lieliski piemērots ceļojumiem, tostarp pilsētu, ainavu, arhitektūras un videoemuāru uzņemšanai, atrodoties ceļā.
  • RF objektīvi

    RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM

    Ideāls ikdienas objektīvs fotogrāfiem, kuri strādā ar pilnkadra bezspoguļu ierīcēm. Ērti lietojamā RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM ierīce ir viegla, kompakta un gatava uzņemt fotoattēlus jaunā līmenī.
  • Bezspoguļu kameras

    EOS R6

    Neatkarīgi no tā, ko fotografējat, jūs to darāt, un EOS R6 sniedz jums iespēju būt radošam vēl neapjaustos veidos.
  • Bezspoguļu kameras

    EOS R10

    Speriet nākamos soļus fotografēšanā un video veidošanā ar bezspoguļa EOS R sistēmas kameru, kuras konstrukcijas pamatā ir APS-C lieluma sensors.
  • Saistīti raksti

  • Fotogrāfe stāv uz akmeņiem seklā ūdenī, fotografējot ezeru, ko ieskauj kalni.

    AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Izaicinājums ar ainavu fotografēšanas objektīviem

    Profesionālā fotogrāfe Veritija Miligana (Verity Milligan) dalās radošu ainavu fotografēšanas pieredzē ar diviem viegliem objektīviem.

  • Kadrs ar ainavu, kur kalna malā ir koks un aiz tā ir violetas debesis.

    AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Svarīgākie padomi ainavu fotografēšanai

    Atklājiet fotografēšanas paņēmienus, kas palīdzēs iegūt labākas ainavu fotogrāfijas.

  • Ainavu fotogrāfs skatās Canon EOS RP kameras skatu meklētājā, lai uzņemtu kadru ar lēzeniem laukiem.

    AINAVU FOTOGRAFĒŠANA

    Kā fotografēt ainavas, kameru turot rokās

    Uzziniet, kā uzņemt skaistas ainavas bez trijkāja.

  • Purvainas ainavas attēls pirms un pēc apstrādes — kreisajā pusē nerediģēts un labajā pusē melnbalts.

    REDIĢĒŠANAS PAMATI

    Kā rediģēt ainavu attēlus pirms drukāšanas

    Rediģēšanas metodes, kas jūsu ainavu fotogrāfijas pārvērtīs mākslas darbos.