A snail travels through the reflection of a big wheel in Vienna.

SAVVAĻAS DZĪVNIEKU FOTOGRAFĒŠANA

Kā uzņemt iespaidīgus savvaļas dzīvnieku attēlus: izpratne par dabas aizsardzību

Austriešu dabas aizsardzības fotogrāfi Kristīne Sonvila un Marks Grafs ir fotografējuši savvaļas dzīvniekus visā pasaulē. Sākot ar Austrijas Alpu lūsi un beidzot ar nenotveramo Bengālijas tīģeri — viņi ir uzņēmuši simtiem fotogrāfiju, kas piesaistījuši sabiedrības uzmanību. Abi satikās Vīnes universitātē, kur abi studēja dabas aizsardzību. Viņi atklāja savu kopējo interesi par fotografēšanu un saprata, ka tas ir veids, kā sniegt dabai balsi.

Marks izstāsta gadījumu, kā viņu darbs ir veicinājis izmaņas: “2016. gada beigās mēs publicējām pirmo Austrijas kalnos uzņemto augstas izšķirtspējas Alpu lūša fotogrāfiju. Tas mums bija liels sasniegums, jo visā Austrijā ir tikai 10 līdz 15 šādu lūšu, un ap to laiku bija kļuvis zināms par diviem lūšu malumedniecības gadījumiem. Mēs centāmies panākt, lai vēsts par lūšu aizsardzību tiktu izplatīta visā Austrijā, izmantojot visus iespējamos plašsaziņas līdzekļus. Mūs intervēja radio un televīzija, un par mums bija vairāki galvenie stāsti Austrijas laikrakstos un žurnālos.”

Kristīne turpina stāstu: “Pēc mūsu aplēsēm mūsu vēstījums sasniedza aptuveni 1,5–2 miljonus cilvēku. Turklāt mēs arī daudz uzstājamies tiešraidē, izmantojot fotogrāfijas un filmas, un tiešraidē runājam ar auditoriju. Patiesībā mūsu darbs ir savest kopā sabiedrību un dabas aizstāvības organizācijas, NVO, zinātniekus un visus tos cilvēkus, kas darbojas šajā jomā.”

Kristīne un Marks uzskata, ka nav jābrauc tālu, lai uzņemtu lieliskus savvaļas dzīvnieku kadrus. Pāris uzskata, ka, veltot laiku savvaļas dzīvnieku atpazīšanai savā tuvumā, jūs izveidosit stiprāku saikni ar dabu.

Lai gan pāris ir ceļojis uz tālām un eksotiskām vietām, vienā no saviem pēdējiem projektiem viņi pievērsās dabai pilsētā — Vīnē —, fotografējot trušus, ežus un vāveres, lai atgādinātu sabiedrībai par savvaļas radībām, kas dzīvo tepat uz pilsētnieku durvju sliekšņiem.

“Daba tiešām ir tepat aiz stūra, un tieši šeit sākas mūsu saikne ar vidi,” stāsta Kristīne. “Es no sirds ticu, ka, pēc tam, kad izveidota šāda saikne, jūs gribēsiet atbalstīt dabas saglabāšanu.”

Marks un Kristīne eksperimentēja ar Canon EOS M200 — vieglu un ērti lietojamu kameru, kas ideāli piemērota iesācējiem, kuri vēlas izpētīt savu radošo pusi, un Canon EOS 250D — pasaulē vieglāko DSLR kameru ar lokāmu ekrānu*, ar kuru var arī ierakstīt 4K video.

“Ja esat tikko sākuši aizrauties ar dabas fotografēšanu, jums nav nepieciešama profesionāla kamera ar daudzām augstākās klases specifikācijām,” saka Marks. “Jūsu aprīkojums var augt vienkopus ar jūsu ambīcijām.” Abām viņu izmantotajām kamerām ir pieejams plašs objektīvu un uzņemšanas vadīklu klāsts, tāpēc ar tām jums salīdzinoši ilgi būs pilnībā pietiekami.

Tālāk Kristīne un Marks dalās savos padomos par to, kā uzņemt savvaļas dzīvnieku fotogrāfijas, kas uzrunās cilvēkus.

1. Neiztraucējiet dzīvniekus

Saistīti raksti
A squirrel looks up, paws in front of its body, surrounded by a field of white daisies and lush green grass up to its shoulders.

SAVVAĻAS DZĪVNIEKU FOTOGRAFĒŠANA

Kā fotografēt dabu pilsētā

Osi Sārinens (Ossi Saarinen) sniedz informāciju par labākajiem kameras iestatījumiem un radošām metodēm, ko izmantot dabas fotografēšanai pilsētā.

A macro shot of a leaf, showing all the intricate veins.

MAKRO FOTOGRAFĒŠANA

Makro fotografēšana: atklājiet skaistumu, kas slēpjas detaļās

Savvaļas fotogrāfs Jens Veids (Ian Wade) dalās ar svarīgiem padomiem, kā uzņemt makro fotogrāfijas.

Ossi Saarinen's urban nature photography story

DABAS FOTOGRAFĒŠANA

Osi Sārinena (Ossi Saarinen) urbānās dabas fotografēšanas stāsts

Tikai trīs gadus pēc fotografēšanas uzsākšanas Osi raksturīgās dzīvnieku fotogrāfijas ir kļuvušas par sociālo tīklu sensāciju. Viņš stāsta, kā izveidojies viņa hobijs.

Viens no galvenajiem izaicinājumiem, kas jāpārvar, fotografējot savvaļas dzīvniekus, ir neizbiedēt dzīvnieku. Ideāls risinājums ir izmantot kameru ar klusu uzņemšanas režīmu, piemēram, Canon EOS 250D,.

Ja spēsit saplūst ar apkārtējo vidi būsit pēc iespējas klusāks, iegūsit vairāk fotogrāfiju, kurās dzīvnieki uzvedas dabiski, un tas ir ļoti būtisks aspekts savvaļas dzīvnieku fotografēšanā. “Ir ārkārtīgi svarīgi ievērot klusumu,” saka Kristīne. “Viena no vissvarīgākajām savvaļas dzīvnieku fotogrāfa kameras funkcijām ir kluss aizslēgs.”

Marks piebilst: “Ārī ātra automātiskās fokusēšanas sistēma un sērijveida režīms [kad pēc kārtas ātri tiek uzņemtas vairākas fotogrāfijas] palielinās jūsu izredzes iegūt labu kadru.”

Canon EOS 250D piedāvā ne tikai klusās fotografēšanas režīmu, bet arī uzņemšanu ar ātrumu 5 kadri sekundē, kā arī divas automātiskās fokusēšanas sistēmas, kas vēl vairāk palielinās iespēju uzņemt neticami asu attēlu. Kamerai var izslēgt AF (automātiskās fokusēšanas) palīgsistēmas staru kūli, kas nozīmē, ka sarkanā gaisma neieslēgsies, lai palīdzētu veikt automātisko fokusēšanu. Tas ir īpaši svarīgi, lai neizbiedētu fotografējamo objektu. Optiskais skatu meklētājs piedāvā iespēju izvēlēties 9 AF punktu vai Live View režīmu. Live View režīmā attēlus var uzņemt, izmantojot skārienjutīgo ekrānu, un objekts tiek automātiski izsekots, izmantojot 143 AF punktus. Pilnīgākai kontrolei varat izmantot 3975 manuālās izvēles punktus.

Lai palielinātu iespēju, ka dzīvnieki jūs nepamanīs, varat samazināt LCD ekrāna spilgtumu. Fotografēšana bez zibspuldzes nodrošina, ka gaismas zibsnis nenobiedēs dzīvnieku, taču neaizmirstiet palieliniet ISO jutību, lai uztvertu pēc iespējas vairāk apkārtējās gaismas. Kameras Canon EOS 250D maksimālā ISO vērtība ir 51200. Augsta ISO vērtība attēlos var radīt “troksni”, taču Canon EOS 250D komplektācijā ietilpst augstas ISO jutības trokšņa mazināšanas iestatījums, ko var izmantot attēlu apstrādāšanas laikā.

2. Palieliniet aizslēga ātrumu, lai mazinātu izplūdumu

ISO vērtības palielināšana, lai varētu iestatīt lielāku aizslēga ātrumu, ir laba ideja, fotografējot tramīgus dzīvniekus, piemēram, šo vāveri, kas nofotografēta Vīnē.

Fotografējot savvaļas dzīvniekus, visa pamatā ir ātrums. Ņemot vērā, ka aizslēga ātrums tiek palielināts, lai labāk uztvertu kustību un samazinātu attēla izplūšanu, un tādējādi kamerā iekļūst mazāk gaismas, Marks iesaka palielināt ISO vērtību, lai to kompensētu. “Neatkarīgi no dzīvnieka, vienmēr iestatiet augstu ISO vērtību. Daudzi baidās izmantot augstu ISO vērtību, bet jums tas ir nepieciešams.”

Kristīne piebilst: “Ja nepalielināsiet ISO vērtību, attēls var tikt uzņemts izplūdīs, jo dzīvnieks pārvietojas ātrāk nekā slēdzis.” Lai no tā izvairītos, ir jāpalielina ISO vērtība, jo tādējādi jūs varēsiet palielināt aizslēga ātrumu un uzņemt augstas kvalitātes, asu attēlu, izvēloties attiecīgajai situācijai piemērotāko iestatījumu.

Fotogrāfi atklāja, ka augstas ISO vērtības iestatīšana aizslēga ātruma ietekmes kompensēšanai, nevienā kamerā nemazināja attēla kvalitāti. Abās kamerās (gan Canon EOS M200, gan Canon EOS 250D) ir pieejams iestatījums ISO25600, savukārt kamerā EOS 250D šo iestatījumu var palielināt līdz ISO51200.

3. Izvēlieties pamataprīkojumu ar saprātu

Ja pirms došanās ārā izvēlēsities pareizo aprīkojuma daudzumu, jums būs mazāk risinājumu, no kuriem izvēlēties, un fotografējot varēsiet pieņemt ātrākus lēmumus. Jums arī būs vieglāk pārvietoties un jūs mazāk nogursiet.

“Jums sākumā nav nepieciešami visi iespējamie piederumiem,” iesaka Kristīne. “Sāciet ar platleņķa un telefoto objektīvu un pēc tam pilnveidojiet aprīkojumu.”

Lai uzņemtu fotogrāfiju, kurā redzams gan dzīvnieks, gan tā dabiskā vide, varat mēģināt aprīkot Canon EOS M200 ar platleņķa objektīvu, piemēram, Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM. Savukārt, ja vēlaties pietuvināt objektu, fotografējot no tālienes, jums lieti noderēs Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM telefoto objektīvs. Aprīkojot Canon EOS 250D kameru ar Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM objektīvu, iegūsiet kompaktu telefoto aprīkojumu, ar kuru pietuvināt objektu, savukārt Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvs ir piemērots plašu skatu fotografēšanai, tverot dzīvniekus to dabiskajā vidē vai pilsētvidē.

4. Uzņemiet tuvplānu un parādiet detaļas, ko citi neredz

Tuvināšanās ir fantastisks veids, kā izcelt sarežģīto dabas skaistumu, ko pilsētvidē bieži vien var arī nepamanīt.

Dabas aizsardzības kontekstā ir svarīgi redzēt “kopainu”, taču fotografējot šajā žanrā ir svarīgi izcelt visas radības — lielas vai mazas. “Man vislabāk patīk izmantot makro iestatījumus, lai parādītu to, kas citādi paliek nepamanīts,” saka Kristīne. “Mazajā tuvplāna pasaulē ir tik daudz skaista.”

Makro iestatījumu entuziasti, kas izmanto kameru Canon EOS M200, var pievienot Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM objektīvu, kas nodrošina ne tikai 1,2x palielinājumu, bet ir arī pasaulē pirmais autofokusa objektīvs ar divām iebūvētām un vadāmām gaismas diodēm (Macro Lite), kas nodrošina papildu apgaismojumu un novērš nevajadzīgas ēnas.

“Daudzi cilvēki uzskata, ka makro attēli dabas aizsardzības fotogrāfijās tiek izmantoti reti,” saka Kristīne. “Taču mums ir svarīgs portfolio, kas aptver visus dabas aspektus. Ja dabā ir sastopams kaut kas mazītiņš un skaists, kas ir jāizceļ, makro fotografēšana ir piemērotākais līdzeklis.”

5. Pārziniet savu kameru.

Jo labāk pārzināsit savu aprīkojumu, jo vairāk laika varēsit veltīt radoša un intriģējoša kadra uzņemšanai.

Kristīne un Marks zina, ka labākais veids, kā veiksmīgi iemūžināt savvaļas dzīvniekus, ir pacietība un sagatavošanās. “Spēja paredzēt, ko dzīvnieks gatavojas darīt tālāk, sniegs jums priekšrocību, tāpēc ir vajadzīgas labas novērošanas spējas un prasme paredzēt, kā dzīvnieks, visticamāk, rīkosies tālāk,” saka Kristīne.

Ir arī svarīgi pārzināt kameru, lai jūs zinātu visas tās galvenās funkcijas un ierobežojumus. “Daudz labāk ir izmantot kameru, kuru jūs pārzināt, nekā sarežģītāku kameru, kas sniegs jums divus papildu kadrus sekundē. Kad beidzot parādās gaidītais objekts, ir svarīgi, lai jūs pilnībā pārzinātu savu kameru un spētu pareizi ar to rīkoties. Tādējādi jūs varēsit ātri reaģēt un lieki netērētu laiku, meklējot, piemēram, fokusa vadīklas.”

Viena no pirmajām lietām, kas iepatikās Markam, bija Canon EOS M200 kameras vienkāršais un lietotājam draudzīgais dizains ar 180 grādos lokāmu skārienekrānu. “Tā ir lieliska. Visu nepieciešamo var atrast dažu sekunžu laikā, un to ir ļoti ātri un ērti lietot.

Kristīne piebilst: “Daudzi domā, ka svarīgākais ir iegūt kameru, kas šķietami spēj visu, taču daudz svarīgāks ir cilvēks aiz kameras un viņa spējas.”



Autors: Natālija Dentone (Natalie Denton)



*Canon EOS 250D (melna/sudraba) ir pasaulē vieglākā digitālā viena objektīva reflektīva APS-C izmēra sensora kamera ar atlokāmu LCD ekrānu, ieskaitot akumulatoru un atmiņas karti atbilstoši CIPA vadlīnijām (Canon veikta izpēte 2019. gada 9. aprīlī).

Saistīti produkti

Saistīti raksti



Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.

Atpakaļ uz visiem padomiem un paņēmieniem